4. Generowanie comiesięcznych rozliczeń i księgowanie kosztów
5. Zasady księgowania składek ZUS
6. Generowanie deklaracji ZUS
W serwisie ifirma.pl istnieje możliwość wprowadzenia trzech rodzajów umów z pracownikami: umowa- zlecenie, umowa o dzieło i umowa o pracę. Różnica między nimi polega na stopniu związania pracodawcy z pracownikiem oraz na rodzaju opłacanych składek do ZUS.
Wyróżniamy:
W 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę również będzie zmieniało się dwukrotnie w ciągu roku:
Wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2024 roku, będzie także zmieniała się dwukrotnie:
Więcej na ten temat tutaj.
Pracodawca ustala termin wypłaty wynagrodzeń w swoim zakładzie pracy, czyli określa czy wynagrodzenie za miesiąc przepracowany jest wypłacane w miesiącu bieżącym czy w następnym.
Termin wypłaty nie może być późniejszy niż 10 dzień miesiąca następującego po miesiącu przepracowanym i taki jest domyślnie ustawiony w serwisie.
Jeżeli w firmie obowiązuje inny termin, należy go koniecznie wprowadzić wybierając w prawym górnym rogu opcję Login ➡ Konfiguracja.
Kolejno należy wybrać po lewej stronie zakładkę Pracownicy ➡ Zmień i można wybrać termin wypłaty wynagrodzenia obowiązujący w danym zakładzie pracy.
Uwaga!
Podany termin będzie decydował o tym wg jakich parametrów dotyczących np. składek ZUS serwis będzie wyliczał składniki wynagrodzenia.W trakcie generowania rachunku można niezależnie wskazać miesiąc, w którym nastąpi wypłata wynagrodzenia i tym samym zmienić użyte parametry.
W tym samym miejscu Wynagrodzenie pracowników można również wprowadzić informację o procentowej stawce ubezpieczenia wypadkowego, jeżeli firma płaci tę składkę w innej stawce niż podstawowa. Informacja jest edytowalna w pierwszym miesiącu księgowania w serwisie i w kwietniu każdego roku (jest to termin ustalania nowej stawki).
Są dwa sposoby wprowadzenia pracownika do serwisu:
Pracownika można wprowadzić ręcznie do serwisu ifirma z dwóch poziomów, należy wybrać jeden z niżej wymienionych sposobów:
Jeśli wprowadzamy do serwisu osobę, która nie jest osobą współpracującą (więcej na temat osób współpracujących można przeczytać tutaj), to wybieramy jedną z opcji np.: Żadne z powyższych relacji nie zachodzą ➡ wprowadź dane pracownika ręcznie
i uzupełniamy dane takie jak:
Zaznaczona opcja Rezydent oznacza, że dana osoba jest rezydentem podatkowym w Polsce, czyli:
Wystarczy spełnienie któregoś z powyższych warunków, żeby być uznanym za polskiego rezydenta podatkowego.
Uwaga!
Jeśli zatrudniamy nierezydenta na umowę cywilnoprawną np. zlecenie lub dzieło, należy zastosować instrukcję opisaną tutaj
Po uzupełnieniu tych danych – zapisujemy.
Pracownika można wprowadzić ręcznie do serwisu ifirma z dwóch poziomów, należy wybrać jeden z niżej wymienionych sposobów:
Jeśli wprowadzamy do serwisu osobę, która nie jest osobą współpracującą (więcej na temat osób współpracujących można przeczytać tutaj) to wybieramy jedną z opcji np.: Żadne z powyższych relacji nie zachodzą ➡ prześlij kwestionariusz osobowy.
Pojawi się formularz wysyłanie kwestionariusza i tutaj uzupełniamy dane pracownika i podajemy jego adres e-mail, na który zostanie wysłany kwestionariusz do uzupełnienia dla pracownika. Wysłanie kwestionariusza nastąpi po wybraniu opcji zatwierdź.
Pracownik w otrzymanej wiadomości wchodzi na link kwestionariusz osobowy i go uzupełnia. Po odesłaniu uzupełnionego przez pracownika kwestionariusza osobowego będzie on widoczny w zakładce Pracownicy ➡ Pulpit pracowników w części Kwestionariusze Osobowe, będzie podane imię i nazwisko pracownika. Jednocześnie Pracodawca zostanie poinformowany mailowo o przesłaniu kwestionariusza przez pracownika.
Po wypełnieniu kwestionariusza przez pracownika przechodzimy do zakładki Pracownicy ➡ Lista pracowników ➡ Pulpit pracowników,
Wybieramy imię i nazwisko pracownika, to jedyna szansa by móc pobrać kwestionariusz osobowy pracownika w formacie pdf, korzystając z opcji Pobierz kwestionariusz (PDF)
Po zatwierdzeniu kwestionariusza, opcja pobrania kwestionariusza osobowego w formacie PDF już nie będzie dostępna.
Kolejno uzupełniamy dane takie jak:
Zaznaczona opcja Rezydent oznacza, że dana osoba jest rezydentem podatkowym w Polsce, czyli:
Wystarczy spełnienie któregoś z powyższych warunków żeby być uznanym za polskiego rezydenta podatkowego.
Po uzupełnieniu tych danych – zapisujemy.
Dodanie umowy może nastąpić w serwisie w sposób następujący:
lub
Kolejno wybieramy opcję +nowa umowa o pracę
lub
Po wybraniu odpowiedniego rodzaju umowy należy wypełnić warunki umowy.
W przypadku umowy o pracę:
Przy umowie o pracę podajemy:
w polu kwota wybieramy z listy:
Po wypełnieniu wszystkich pól poprawnie zatwierdzamy.
Po dodaniu pracownika do serwisu ifirma oraz przypisaniu mu umowy o pracę, można również z poziomu serwisu dokonać elektronicznego zgłoszenia pracownika do ZUS.
W tym celu należy przejść do zakładki Pracownicy➡Lista pracowników ➡ wybrać Imię i Nazwisko pracownika, następnie otworzy się Profil pracownika i w części Wygeneruj należy wybrać ZUS ZUA.
Gdy otworzy się formularz ZUS ZUA, pojawi się okno Generowanie e-deklaracji ZUS ZUA
Po wprowadzeniu niezbędnych danych na dole okna przekazujemy do podpisu. Jeżeli ikona jest nieaktywna, to po najechaniu kursorem na nią wyświetlają się informacje, jakich danych brakuje do poprawnego stworzenia deklaracji. Należy wówczas edytować dane pracownika i potem wrócić do ZUS ZUA.
Wygenerowana deklaracja zapisze się poniżej, a także w zakładce Deklaracje➡ e-Deklaracje ZUS➡ Deklaracje zgłoszeniowe, gdzie podany jest również status deklaracji.
Deklaracja zostaje podpisana przez pracowników serwisu ifirma elektronicznie i wysłana do ZUS.
Jeżeli wszystko będzie poprawnie, pojawia się status deklaracji z informacją, że została przyjęta do ZUS. Z tego miejsca można pobrać potwierdzenie wysłanej deklaracji oraz wydrukować deklaracje wchodząc na ZUA.
W ifirma.pl rachunek możemy wystawić w następujący sposób:
lub
lub
lub
W trakcie generowania rachunku można automatycznie wyliczyć wynagrodzenie chorobowe i urlopowe pracownika.
Sprawdzamy czy wpisaliśmy właściwą kwotę brutto i termin płatności.
Poniżej przykładowy rachunek do umowy o pracę:
Jeżeli wszystko jest poprawnie – zatwierdzamy.
Wprowadzanie daty zapłaty:
Po wystawieniu rachunku należy wpisać datę zapłaty tego wynagrodzenia.
Uzupełnić datę zapłaty w serwisie można:
lub
lub
Po zatwierdzeniu płatności zostanie utworzony Dowód księgowy (DK),
który będzie widoczny w zakładce Wydatki ➡ Lista wydatków ➡ Dowody wewnętrzne i księgowe.
Jednocześnie zostanie ujęty w zakładce Ewidencje ➡ KPiR.
Na podstawie wygenerowanego rachunku utworzy się automatycznie lista płac widoczna w zakładce Pracownicy ➡ Lista płac.
Dodanie umowy może nastąpić w serwisie w sposób następujący:
lub
Kolejno wybieramy opcję + nowa umowa zlecenia.
lub można tego dokonać z poziomu zakładki:
Przy umowie zlecenia mogą mieć miejsce trzy sytuacje:
Aby prawidłowo ustalić jakie składki ZUS należy odprowadzać od umowy zlecenia, należy posiadać oświadczenie zleceniobiorcy do pobrania tutaj.
Oświadczenie zleceniobiorcy jest niezbędne do ustalenia prawidłowego schematu składek na umowie zlecenie.
Na umowie zlecenia należy wypełnić poniższe pola:
Poniżej przykład wypełnienia umowy zlecenia dla zleceniobiorcy, który nie jest objęty obowiązkiem opłacania składek zus np. ze względu na to, że zleceniobiorca jest uczniem/studentem do 26 roku życia. W takiej sytuacji w tej części umowy zlecenia zaznaczamy BRAK składek ZUS jak na poniższym zrzucie ekranu.
W sytuacji kiedy składki ZUS są obowiązkowe dla zleceniobiorcy gdyż np. umowa zlecenie to jedyny tytuł do ubezpieczenia, występują dwa warianty uzupełnienia schematu opłacanych składek, związane ze składką chorobową, która jest u zleceniobiorcy dobrowolna, opłacana na jego wniosek.
Jeżeli zostanie wybrana stawka godzinowa pokaże się dodatkowe okno, gdzie będzie można wprowadzić stawkę za 1 godzinę
Należy zwrócić uwagę by zaznaczać chekcbox brutto, stawka godzinowa netto nie jest określana precyzyjnie i ma tylko cel poglądowy, dlatego zalecamy każdorazowo aby wybierać opcję BRUTTO.
W przypadku umów zlecenia do 200 zł brutto określonych kwotowo należy zastosować instrukcję opisaną tutaj
W zakładce Pracownicy → Lista pracowników → imię i nazwisko pracownika otwiera się strona z danymi pracownika, gdzie po lewej stronie dostępne jest pole Deklaracje i formularze. Po wybraniu tej opcji na dole strony znajduje się pole eDeklaracje ZUS, z wybranymi formularzami do wygenerowania.
Przy umowie zlecenia mogą mieć miejsce trzy sytuacje:
Wybierając zakładkę Pracownicy ➡ Lista pracowników ➡ imię i nazwisko pracownika otworzy się strona z danymi pracownika. Po prawej stronie znajduje się opcja wygeneruj. Należy wybrać ZUS ZUA i uzupełnić dane:
Wybierając zakładkę Pracownicy → Lista pracowników → imię i nazwisko pracownika otworzy się strona z danymi pracownika. Po prawej stronie znajduje się opcja wygeneruj. Należy wybrać ZUS ZUA i uzupełnić dane:
Wybierając zakładkę Pracownicy → Lista pracowników → imię i nazwisko pracownika otworzy się strona z danymi pracownika. Po prawej stronie znajduje się opcja wygeneruj. Należy wybrać ZUS ZZA i uzupełnić dane:
W ifirma.pl rachunek możemy wystawić w następujący sposób:
lub
lub
Rachunek do umowy zlecenie ze stawką godzinową.
Na rachunku należy uzupełnić termin płatności, oraz wskazać zakres rachunku. Należy przy tym pamiętać Zgodnie z art. 8a ust. 6 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, w przypadku umów zlecenia zawartych na czas dłuższy niż 1 miesiąc, wypłaty wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej dokonuje się co najmniej raz w miesiącu.
Stawka godzinowa zostanie automatycznie zaczytana z umowy zlecenie, należy dodatkowo uzupełnić liczbę godzin przepracowanych w danym miesiącu przez zleceniobiorcę, a następnie wybrać opcję Przelicz. Wówczas automatycznie nastąpi przeliczenie kwoty brutto. Kolejno należy na dole wybrać opcję zatwierdź.
Przykład wyprowadzenia rachunku ze stawką godzinową.
Po zatwierdzeniu będzie możliwe aby wprowadzić datę opłacenia rachunku zleceniobiorcy. Po uzupełnieniu daty opłacenia, automatycznie wynagrodzenie brutto zaksięguje się w Księdze Przychodów i Rozchodów przedsiębiorcy.
Rachunek do umowy zlecenie ze stawką kwotową.
Należy na rachunku uzupełnić termin płatności i na dole zatwierdzić, u góry pojawia się informacja, że podatek dochodowy i składki ZUS są pobierane z rachunku zgodnie z terminem jego płatności.
Po zatwierdzeniu będzie możliwe aby wprowadzić datę opłacenia rachunku zleceniobiorcy. Po uzupełnieniu daty opłacenia, automatycznie wynagrodzenie brutto zaksięguje się w Księdze Przychodów i Rozchodów przedsiębiorcy.
Po zatwierdzeniu płatności zostanie utworzony Dowód księgowy (DK), który będzie widoczny
w zakładce Wydatki ➡ Lista wydatków ➡ Dowody wewnętrzne i księgowe.
Jednocześnie zostanie ujęty w zakładce Ewidencje ➡ KPiR.
Na podstawie wygenerowanego rachunku utworzy się automatycznie lista płac widoczna w zakładce Pracownicy ➡ Lista płac.
Dodanie umowy może nastąpić w serwisie w sposób następujący:
lub
Kolejno wybieramy opcję + nowa umowa o dzieło
lub można tego dokonać z poziomu zakładki
Na umowie o dzieło należy wypełnić poniższe pola:
Jeżeli umowa o dzieło jest zwarta równolegle z pracownikiem danego przedsiębiorcy zatrudnionym na umowę o pracę należy zaznaczyć opcję Umowa z własnym pracownikiem.
Kolejno należy zatwierdzić ustawienia umowy o dzieło.
Co do zasady osób, które wykonują umowę o dzieło nie zgłaszamy do ZUS.
Od 1 stycznia 2021 ustawodawca wprowadził obowiązek zgłaszania w ZUS faktu zawarcia umowy o dzieło. Zgłoszenie ma charakter jedynie informacyjny i nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji w zakresie rozliczania umów o dzieło, pozostają one nadal zwolnione z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Więcej informacji na temat deklaracji ZUS RUD znajduje się tutaj.
W ifirma.pl rachunek możemy wystawić w następujący sposób:
lub
lub
Na rachunku należy wprowadzić termin płatności za umowę o dzieło.
Po zatwierdzeniu rachunku będzie możliwość wprowadzenia daty opłacenia rachunku. Po uzupełnieniu daty opłacenia, automatycznie wynagrodzenie brutto zaksięguje się w Księdze Przychodów i Rozchodów przedsiębiorcy.
Po zatwierdzeniu płatności zostanie utworzony Dowód księgowy (DK), który będzie widoczny
W zakładce Wydatki ➡ Lista wydatków ➡ Dowody wewnętrzne i księgowe.
Jednocześnie zostanie ujęty w zakładce Ewidencje ➡ KPiR.
Na podstawie wygenerowanego rachunku utworzy się automatycznie lista płac widoczna w zakładce Pracownicy ➡ Lista płac.
Gdy do serwisu zostanie wprowadzona data wypłaty wynagrodzenia to automatycznie powstają przelewy do ZUS z tytułu składek za pracownika. Składki wszystkich pracowników, których wynagrodzenia były wypłacone w danym miesiącu (niezależnie od tego jakiego miesiąca przepracowanego dotyczą) są sumowane.
Od dnia 01.01.2023 zmienił się art. 22 ust. 6bb ustawy PIT:
Dla wynagrodzeń wypłaconych do ostatniego dnia danego miesiąca:
Składki ZUS pracodawcy stanowią koszt podatkowy w tym miesiącu, za który jest należne wynagrodzenie, pod warunkiem że zostaną one opłacone zgodnie z terminami płatności składek ZUS.
Dla wynagrodzeń wypłaconych w następnym miesiącu:
Składki ZUS pracodawcy stanowią koszt podatkowy w tym miesiącu, za który jest należne wynagrodzenie, pod warunkiem że zostaną one opłacone zgodnie z terminami płatności składek ZUS.
Nowe brzmienie przepisu będzie miało zastosowanie do wynagrodzeń uzyskanych od dnia 01.01.2023 oraz składek z tytułu tych wynagrodzeń.
Składki od wynagrodzeń wypłaconych w danym miesiącu będą księgowane w taki sam sposób, jak dotychczas, zmiana dotyczy wyłącznie składek od wynagrodzeń wypłaconych w miesiącu następnym. Jeżeli składki ZUS do takiej listy płac zostaną opłacone terminowo, to będą ujęte w kosztach miesiąca, za który było należne wynagrodzenie.
Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Wprowadzenie Daty opłacenia powoduje zaksięgowanie składek powstałymi Dowodami Księgowymi (widocznymi w zakładce Wydatki i w KPiR), wg zasad:
Złożenie w ZUS zerowych imiennych raportów miesięcznych ZUS RCA jest wymagane za pracowników, którzy w pierwszym miesiącu zatrudnienia nie otrzymali wypłaty czyli gdy wypłata za pierwszy przepracowany miesiąc zostanie wykonana w miesiącu kolejnym. W takim przypadku składamy imienny raport miesięczny ZUS RCA z zerową podstawą wymiaru składek i zerowymi składkami na ubezpieczenia.
Miesięczny raport ZUS DRA, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej należy wysyłać do ZUS do 20-go dnia kolejnego miesiąca za miesiąc należny.
Aby wygenerować ZUS DRA z poziomu serwisu ifirma.pl , należy ustawić się w miesiącu księgowym, za który Przedsiębiorca jest zobowiązany wygenerować deklarację, a następnie przejść do zakładki
Deklaracje ➡ Deklaracje ➡ zielona opcja ZUS ➡ zatwierdź
Jeśli opcja ZUS jest niewidoczna, oznacza to, brak wygenerowanych deklaracji podatkowych za poprzedni miesiąc.
Przedsiębiorcy zatrudniający pracowników, powinni zwrócić uwagę, aby przed wygenerowaniem deklaracji ZUS DRA, na rachunkach pracowników widniały daty opłacenia wynagrodzeń, w przeciwnym wypadku pracownicy nie zostaną uwzględnieni na ZUS RCA.
Po wygenerowaniu ZUS DRA, należy zmienić miesiąc księgowy na kolejny i w zakładce Zobowiązania ➡ Składki ZUS wprowadzić daty opłacenia składek ZUS.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.
W jaki sposób dokonać wysyłki ZUS DRA z poziomu serwisu ifirma jest opisane tutaj.
Więcej szczegółowych informacji na temat generowania ZUS znajduje się tutaj.
Uwaga!
Raporty „zerowe” składamy też w przypadku oskładkowanej umowy zlecenia jeżeli zleceniobiorca jest zgłoszony do ubezpieczeń ale w danym miesiącu firma nie wypłaciła mu żadnego wynagrodzenia wtedy przekazujemy za niego „zerowy” raport ZUS RCA
Od umowy o pracę należy odprowadzić podatek za miesiąc, w którym był naliczony i wpłacić do właściwego urzędu skarbowego do 20 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni.
Wyliczyć zaliczkę możemy w zakładce Deklaracje ➡ Deklaracje ➡ PIT-4.
W deklaracji są sumowane podatki od wszystkich wynagrodzeń, które zostały w danym miesiącu wypłacone. Jest to widoczne w miesiącu, w którym przypada termin płatności, czyli w miesiącu następnym w zakładce Zobowiązania ➡ Podatki i inne.
Za dany rok należy złożyć deklaracje PIT-4R.
Deklarację PIT-4R należy wygenerować i złożyć do urzędu skarbowego.
W przypadku osoby fizycznej PIT-4R składamy do urzędu skarbowego wg miejsca zamieszkania płatnika, a ze względu na miejsce siedziby w przypadku osób prawnych, np. spółek kapitałowych.
Termin złożenia deklaracji PIT-4R upływa z końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym. Jedynie w razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed tą datą, PIT-4R należy złożyć do dnia zaprzestania tej działalności.
Deklarację PIT-4R można wygenerować w naszym serwisie w menu Deklaracje ➡ Deklaracje ➡ PIT-4R.
Deklarację tę generujemy będąc w miesiącu księgowym grudniu.
Aby deklaracja została poprawnie wygenerowana to wcześniej musi być wpisana data opłacenia wynagrodzenia (zakładka Zobowiązania ➡ Wynagrodzenia). Muszą też być wygenerowane deklaracje PIT-4 za poszczególne miesiące).
Deklaracja PIT-11 zawiera informacje o dochodach pracowników (za poprzedni rok). Każdy pracodawca określa w niej uzyskany przez pracownika dochód i pobrane w poprzednim roku zaliczki na podatek PIT. Tak przygotowana deklaracja będzie dla pracownika podstawą do rozliczenia własnego podatku rocznego. Konieczność sporządzenia takiej deklaracji dotyczy nie tylko osób zatrudnionych na umowę o pracę, ale także pracujących na zlecenie, umowę o dzieło, z tytułu prac autorskich czy mających zawarte kontrakty menedżerskie. Jeden egzemplarz deklaracji musi być przekazana pracownikowi (za potwierdzeniem odbioru), drugi jest składany do urzędu skarbowego pracownika.
Deklarację PIT-11 można wygenerować w naszym serwisie – zakładka Deklaracje ➡ Deklaracje ➡ PIT-11.
Generując PIT-11 należy zmienić miesiąc księgowy na grudzień.
Aby PIT-11 został prawidłowo wygenerowany w serwisie jest ważne to aby:
Wszystko to zapisze się w karcie wynagrodzeń pracownika i z tego miejsca są pobierane dane do PIT-11.
Informację IFT-1/IFT-1R sporządza się tylko w przypadku, kiedy przychód jest wypłacany nierezydentowi, czyli osobie, która nie ma w Polsce miejsca zamieszkania oraz podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Dla takich przychodów odprowadzany jest tzw. zryczałtowany podatek dochodowy i co miesiąc należy składać PIT 8a, a na koniec roku informację roczną w formie PIT 8AR więcej na ten temat w artykule znajdującym się tutaj
Aby wygenerować w poprawny sposób informację IFT- 1 R należy uprzednio za każdy miesiąc księgowy, w którym nierezydent osiągał przychody wygenerować PIT 8a, a na koniec roku kalendarzowego, w grudniu sporządzić PIT 8ar.
Aby poprawnie wygenerować PIT 8a należy sporządzić uprzednio listę płac, wprowadzić datę opłacenia na rachunku nierezydenta i przejść do zakładki Deklaracje➡ Deklaracje ➡ PIT 8a ➡ zatwierdź.
Pracodawca po zakończeniu danego roku tworzy deklarację roczną PIT 8ar. Warunkiem właściwego wygenerowania rocznej deklaracji PIT 8ar, są uprzednio prawidłowo wygenerowane deklaracje PIT8a, za miesiące kiedy Pracodawca odprowadzał zryczałtowany podatek od dochodów zatrudnionych osób w swojej firmie.
W serwisie generujemy PIT 8ar, będąc ustawionym w miesiącu księgowym grudniu danego roku, w zakładce Deklaracje ➡ Deklaracje ➡ PIT-8ar ➡ zatwierdź.
Informację IFT-1R należy przekazać do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, pracownikowi-nierezydentowi oraz naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwego do spraw opodatkowania osób zagranicznych, ustalanego według miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika przekazującego informację.
Informacja IFT-1 może zostać sporządzona na wniosek zagranicznego pracownika i przesłana w terminie 14 dni zarówno do nierezydenta, jak i do właściwego Urzędu Skarbowego.
Deklarację do Urzędu Skarbowego należy przesłać w formie elektronicznej, jest to możliwe z poziomu serwisu ifirma, poprzez zakładkę: Deklaracje ➡ Deklaracje, wybieramy zieloną ikonę ift-1r.
Kolejno w kolumnie IFT-1 wybieramy imię i nazwisko pracownika- nierezydenta, otwieramy deklaracje, sprawdzamy zawartość merytoryczną deklaracji, jeśli wszystko się zgadza, przechodzimy na sam dół deklaracji i wybieramy opcję: wyślij do urzędu. Natomiast drugi egzemplarz IFT-1R dla pracownika – nierezydenta, można wydrukować i przekazać w wersji papierowej za potwierdzeniem odbioru lub w wersji elektronicznej, więcej na ten temat tutaj.
Informacja IFT-1R jest komplementarna do informacji PIT-11. Jeśli płatność rozliczana jest na rzecz nierezydenta – wystawić należy IFT-1R, jeśli na rzecz rezydenta – PIT-11. Nie może zdarzyć się tak, że podatek pobrany od wypłaty trafi do dwóch informacji jednocześnie.
Deklaracje (PIT-4R, PIT-8AR, PIT-11) składa się właściwemu urzędowi skarbowemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jeśli chodzi o deklaracje PIT-4R, PIT-8AR i PIT-11 to należy je złożyć do końca stycznia danego roku za rok poprzedni. I w takim terminie składa je zarówno płatnik zatrudniający do 5 pracowników jak i powyżej 5 pracowników. Wszystkie deklaracje składa je w formie elektronicznej niezależnie od ilości zatrudnionych pracowników.
PIT-11, należy przesłać do pracownika najpóźniej do końca lutego.
W przypadku klientów ifirma.pl posiadanie podpisu elektronicznego nie jest obecnie konieczne – mogą oni dokonać wysyłki deklaracji elektronicznych za pośrednictwem danych autoryzujących.
Inaczej rzecz ujmując, deklaracje PIT-11, PIT-4R, PIT-8AR są wysyłane z naszego serwisu za pomocą danych autoryzujących.
Autor: Patrycja Tokarska – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.