Zwrot VAT w terminie 15 dni

|
ID: 778312832
|
Kategorie: Podatek VAT

Jeżeli w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego (od zakupu) nad należnym (od sprzedaży), użytkownik może przenieść ją na kolejny okres rozliczeniowy (serwis przenosi kwotę automatycznie) lub wystąpić o jej zwrot (zmiany dokonujemy ręcznie).

Nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym obserwujemy w polu 53.

1. Kiedy można skorzystać?

Aby skorzystać z terminu zwrotu VAT do 15 dni, należy spełnić łącznie szereg warunków (art.87 ust. 6e ustawy o VAT), a mianowicie:

  1. Przedsiębiorca przez 12 miesięcy poprzedzających dany okres rozliczeniowy był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i składał za ten okres deklaracje JPKV7 oraz prowadził ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas rejestrujących online.
  2. Przez poprzednie 12 miesięcy łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online za każdy okres rozliczeniowy, była nie niższa niż 50 000 zł.
  3. W trzech poprzednich miesiącach lub w ostatnim kwartale udział procentowy łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej na kasie online w całkowitej wartości sprzedaży brutto wynosił co najmniej 80%.
  4. W trzech poprzednich miesiącach lub w ostatnim kwartale udział procentowy otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych (np. terminal, przelew) z tytułu sprzedaży brutto zaewidencjonowanej na kasie online, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem zaewidencjonowanej za pomocą tych kas w danym okresie rozliczeniowym był nie niższy niż 80% od stycznia 2024r. (65% w latach 2022-2023).
  5. Przedsiębiorca przez kolejne trzy miesiące poprzedzające bezpośrednio okres, za który występuje z wnioskiem o zwrot, posiadał rachunek wskazany na białej liście.
  6. Wykazana w deklaracji kwota różnicy VAT nie przekracza dwukrotnej wysokości podatku wynikającego ze sprzedaży zaewidencjonowanej w tym okresie rozliczeniowym przy zastosowaniu kas rejestrujących online.
  7. Kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana na deklaracji nie przekracza 3 000 zł.

  8. Przedsiębiorca złożył deklarację JPKV7 przed upływem terminu jej złożenia (nie dotyczy składania korekty).

2. Jak edytować deklarację JPKV7?

Deklarację JPKV7 generujemy w zakładce Księgowość ➡ Deklaracje ➡ Deklaracje, pamiętając o ustawieniu właściwego miesiąca księgowego. Klikamy w niebieską ikonę VAT(JPK) i zatwierdzamy. Na przykładzie będzie to deklaracja pierwotna JPKV7 za 01/2025.

Wygenerowane deklaracje znajdują się poniżej z oznaczeniem danego miesiąca. Klikamy na właściwy numer deklaracji, aby ją otworzyć.

Na dole otwartej deklaracji wybieramy szczegóły,

następnie przesuwamy suwak na sam dół deklaracji i wybieramy edytuj.

Przenosimy kwotę do pola 54. Zaznaczamy termin zwrotu 15 dni.

Na koniec zatwierdzamy zmianę. Gotową deklarację można wysłać do US.

Opcje wysyłki deklaracji JPKV7 opisaliśmy w naszej instrukcji.

3. Sposoby otrzymania zwrotu

Urząd skarbowy dokonuje zwrotu w terminie wskazanym w deklaracji. Termin ten liczony jest od dnia następnego od dnia złożenia deklaracji JPKV7 (lub jej korekty) wraz z ewentualnymi załącznikami.

Spełnienie wymaganych warunków będzie weryfikowane z wykorzystaniem zasobów teleinformatycznych Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (art. 87 ust.6i ustawy o VAT).

Zwrot może zostać dokonany:

  • na rachunek podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju,
  • na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym bądź,
  • kwota zwrotu może być również przekazana na konkretny rachunek jako zabezpieczenie udzielanego przedsiębiorcy kredytu poprzez bank lub kasę oszczędnościowo-kredytową. Wymaga to jednak złożenia upoważnienia do naczelnika US.

4. Inne terminy zwrotu

Aby sprawdzić jakie warunki należy spełnić aby skorzystać z innego terminu zwrotu można skorzystać z naszych instrukcji:

Autor: Kamila Cicha – ifirma.pl

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie musisz czytać pomocy
Nie tylko kawa jest 2w1

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce