w Deklaracje Tagi: upourzędowepoświadczenieodbioru

UPO – urzędowe poświadczenie odbioru

UPO – czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru to dokument, który wskazuje jednoznacznie, iż wysłana elektronicznie deklaracja skutecznie przeszła przez ministerialną bramkę e-Deklaracji. Dla przedsiębiorcy jest potwierdzeniem, iż dokument trafił do właściwego organu skarbowego.

Dokument UPO może być przydatny zwłaszcza w przypadku kiedy urząd skarbowy zgłosi, że nie posiada deklaracji mimo dokonanej wysyłki, oraz w razie kontroli skarbowej.

Każdy wysłany dokument bez względu na to czy zostanie przyjęty czy odrzucony po przekazaniu na bramkę e-Deklaracji otrzymuje indywidualny nr referencyjny (identyfikator e-deklaracji), który pozwala śledzić status wysyłki oraz docelowo służy do pobrania UPO. Po wysłaniu deklaracji do urzędu skarbowego bądź Ministerstwa Finansów jej aktualny status można śledzić w serwisie firma.pl. Status informuje o etapie, na jakim znajduje się przetwarzanie. Każda wysłana deklaracja otrzymuje status „Odrzucony” albo „Zaakceptowany”.

Deklaracje, które uzyskały status „Zaakceptowany” są traktowane jako poprawnie przesłane do urzędu czy ministerstwa. Formalnym potwierdzeniem złożenia deklaracji jest dokument UPO, który użytkownik może pobrać w formacie PDF.

W zależności od rodzaju deklaracji podatkowej odpowiednio status wysyłki będzie widoczny w odrębnych zakładkach:

  • Deklaracje ➡ e-Deklaracje, w której użytkownik śledzi status wysyłki deklaracji: VAT-7/7K, VAT-UE, VAT-UEK, VAT-8, VAT-9M, PIT-11, PIT-4R, PIT-8AR, VAT-27, PIT-28R,
  • JPK, gdzie w części E-Deklaracje JPK widoczne są wysyłane pliki JPK,
  • MOSS ➡ Deklaracje, gdzie w części Lista e-Deklaracji VIU-D widoczne są wysłane deklaracje VIU-D.

Jak pobrać UPO w ifirma.pl?

Aby pobrać UPO:

  1. Należy, w zależności od tego, której deklaracji ma dotyczyć potwierdzenie wysyłki, wybrać odpowiednio właściwą zakładkę:

A. Deklaracje ➡ e-Deklaracje,

gdzie obok deklaracji wysłanej elektronicznie do urzędu w kolumnie Urzędowe Poświadczenie Odbioru należy wybrać „Identyfikator”.

B. JPK

gdzie obok deklaracji wysłanej elektronicznie do urzędu w kolumnie Identyfikator  należy wybrać  „26 cyfrowy nr referencyjny” e-deklaracji.


Uwaga! Do pobrania UPO dla deklaracji JPK służy inny rodzaj pliku niż do pozostałych deklaracji. Jeżeli pobierając UPO pokaże się status “300 Brak dokumentu” oznacza to, że Użytkownik próbuje pobrać UPO korzystając z niewłaściwego pliku.

C. MOSS

gdzie obok deklaracji wysłanej elektronicznie do urzędu w kolumnie Urzędowe Poświadczenie Odbioru należy wybrać „Identyfikator”.


  1. Po zapoznaniu się z komunikatem należy przejść do strony ministerialnej poprzez wybranie sformułowania „dokumencie dostępnym na stronie Ministerstwa Finansów”

  1. Jeżeli w otwartej stronie internetowej nie otworzy się plik PDF i pokaże się komunikat jak na poniższym screenie, należy wybrać ikonę służącą do pobrania pliku i zapisać PDF na dysku
    1. a) widok w przeglądarce Google Chrome:

      b) widok w przeglądarce Microsoft Edge:

      c) widok w przeglądarce Mozilla Firefox:

      d) widok z Internet Explorer – przeglądarka powinna bez problemu poradzić sobie z otworzeniem pliku w kolejnej karcie:

  1. Następnie należy otworzyć pobrany plik PDF

  1. W oznaczoną na czerwono ramkę należy wkleić numer referencyjny wysłanej deklaracji. Numer to 26 znaków wskazanych w trzecim kroku instrukcji, numer referencyjny widoczny był pod sformułowaniem: “Identyfikator złożonego dokumentu”.
    Następnie należy wybrać opcję „Sprawdź status dokumentu” i „Pobierz UPO”.

  1. Otworzy się UPO. Plik można wydrukować lub zapisać i zachować w posiadanej dokumentacji dotyczącej wysłanych deklaracji

  1. Ważne! UPO dla JPK otwierane jest w odrębnym od pozostałych e-deklaracji pliku. Plik pobrany dla JPK wygląda jak poniżej:


W odróżnieniu od standardowego UPO poświadczenie wysyłki pliku JPK nie jest dedykowane do konkretnego urzędu, pobrany plik UPO wygląda jak poniżej.

UWAGA

Do otwierania plików PDF sugerujemy korzystać z programu Adobe Acrobat Reader.

Ministerstwo Finansów nie wspiera wszystkich programów służących do otwierania plików PDF oraz wszystkich przeglądarek internetowych. W przypadku problemów z pobraniem UPO prosimy o kontakt ze wsparciem e-deklaracji Krajowej Informacji Skarbowej – tel. 22-330-03-30.

Możliwość komentowania jest wyłączona.