Jak działa ifirma.pl – ryczałt + VAT

Podstawowe czynności, które musisz wykonać w ifirma.pl, aby prawidłowo prowadzić księgowość firmy będąc vatowcem na ryczałcie:

  • wystawienie faktur sprzedaży – przez zakładkę Sprzedaż ➡ Faktury,
  • księgowanie faktur dokumentujących wydatki – przez zakładkę Wydatki.

Na podstawie dokumentów wprowadzonych przez Faktury i Wydatki automatycznie powstają ewidencje podatkowe:

  • na potrzeby podatku dochodowego (PIT) – ewidencja sprzedaży,
  • na potrzeby podatku VAT – ewidencja sprzedaży i ewidencja zakupów VAT.

W zakładce Deklaracje jednym kliknięciem wylicza się zobowiązania podatkowe PIT-28 oraz generuje deklarację VAT, którą należy złożyć do US (np. drogą elektroniczną).

Przed wygenerowaniem pierwszej deklaracji PIT i VAT należy wybrać tryb rozliczenia zgodnie z zadeklarowanym w US (miesięczny lub kwartalny).

Wybór oraz zmiana formy opodatkowania w systemie Ifirma.pl zostały opisane tutaj.

Typy faktur sprzedaży i wydatków

W obu podstawowych zakładkach (Faktury i Wydatki) stworzyliśmy szablony różnych typów faktur sprzedaży. Ta różnorodność wynika z przepisów podatkowych. Wybranie właściwego szablonu gwarantuje, że dokument zostanie poprawnie zaksięgowany w ewidencjach i deklaracjach. Przy każdym szablonie jest krótka podpowiedź opisująca sytuacje wymagające jego użycia.

W przypadku wystawiania faktury lub księgowania wydatku, gdzie kontrahentem jest firma z zagranicy sugerujemy kontakt z naszym BOK w celu ustalenia, który formularz będzie właściwy.

Wydatki związane z utrzymaniem samochodu

Zaksięgowanie faktury np. za zakup paliwa musi być poprzedzone wprowadzeniem danych samochodu przez zakładkę Pojazdy oraz określeniem, czy jest to samochód osobowy, czy ciężarowy. Gdy samochód zostanie wprowadzony, w zakładce Wydatki pojawią się szablony wydatków samochodowych.

Więcej na temat wprowadzenia i rozliczania wydatków związanych z pojazdem osobowym znajdziesz tutaj.

Deklaracje ZUS

Przed wygenerowaniem pierwszej deklaracji ZUS DRA należy na stronie Konfiguracja ➡ Deklaracje ➡ ZUS i poprzez edycję planu strony zdefiniować zasady podlegania ubezpieczeniom.

Jeżeli generujesz deklarację za pierwszy miesiąc prowadzenia działalności i jest to miesiąc niepełny to w trakcie generowania wybierz Edycję ➡ dodaj pozycję i podaj zakres dat niepodlegania ubezpieczeniom.

PRZYKŁAD

Działalność zarejestrowana jest np. od 10-go, podajesz zakres od 1-go do 9-go.

Po wygenerowaniu deklaracji można ją przesłać do ZUS drogą elektroniczną.

Więcej informacji na temat wysyłki deklaracji ZUS przeczytasz tutaj.

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie tylko kawa jest 2w1
Nie musisz czytać pomocy

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce