Przedsiębiorca prowadzący własną firmę występuje w ZUS zarówno jako płatnik składek za osoby ubezpieczone, jak i osoba ubezpieczona. Zgłoszenie jako płatnik składek leży zawsze po stronie ZUS i jest dokonywane na podstawie informacji, dostarczanych po złożeniu wniosku CEIDG-1 przy zakładaniu firmy. Jednak zgłoszenia się jako osoby ubezpieczonej do ZUS przedsiębiorca musi czasem dopełnić sam.

Zgłoszenie przedsiębiorcy jako ubezpieczonego – formalności

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, przedsiębiorca zakładając działalność gospodarczą dokonuje zgłoszenia:

  • Obligatoryjnie – jako płatnik składek
  • Dobrowolnie – jako ubezpieczony.

W tym drugim przypadku konieczne jest dołączenie do dokumentów składanych w urzędzie miasta lub gminy wypełnionej deklaracji:

Jeżeli takie druki nie zostaną złożone wraz z CEIDG-1, przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić się do ZUS samodzielnie, w terminie 7 dni. Zgłoszenia można dokonać także elektronicznie.

Zgłoszenie przedsiębiorcy jako ubezpieczonego – instrukcja w serwisie ifirma.pl

Aby złożyć deklarację zgłoszeniową do ZUS, w serwisie ifirma.pl przechodzimy do zakładki PulpitKonfiguracja. W związku z faktem, że deklaracja powinna być wysłana z właściwym kodem ubezpieczeń, należy najpierw przejść do zakładki ZUS DRA i sprawdzić, czy wybrano właściwy Plan opłacania składek:





a także właściwe ustawienia dodatkowe, jak emerytura czy stopień niepełnosprawności:



Ewentualne zmiany można wprowadzić, wybierając Edytuj u dołu strony i wybierając właściwą opcję z listy. Modyfikację należy zatwierdzić u dołu strony.

Po wybraniu poprawnego planu można przejść do generowania deklaracji zgłoszeniowej w zakładce PulpitKonfiguracjaDeklaracje zgłoszeniowe.

A. Zgłoszenie do składek społecznych i zdrowotnej

Przedsiębiorca zgłaszający się do składek społecznych oraz zdrowotnej w części Deklaracje zgłoszeniowe Imię i Nazwisko właściciela wybiera opcję Wygeneruj ZUA.



W deklaracji jako Typ zgłoszenia należy wybrać Zgłoszenie. W części składek obowiązkowych generalnie oznaczamy emerytalne, rentowe oraz wypadkowe, a jako Datę powstania obowiązku wpisujemy datę założenia działalności – taką samą datę uzupełniamy również pod domyślnie zaznaczonym ubezpieczeniem zdrowotnym.



Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na opłacanie dobrowolnej składki chorobowej, tę opcję oznaczamy w części Ubezpieczenie dobrowolne, i uzupełniamy taką samą datę jak w przypadku pozostałych składek.



Po uzupełnieniu danych wybieramy opcję przekaż do podpisu, a następnie akceptujemy komunikat informujący o wysyłce:



Po zatwierdzeniu deklaracja zostanie przekazana do ZUS w ramach opcji wysyłki e-deklaracji.

B. Zgłoszenie wyłącznie do składki zdrowotnej

Przedsiębiorca, który w ramach działalności gospodarczej jest zobowiązany do opłacania wyłącznie składki zdrowotnej, do zgłoszenia się jako ubezpieczony skorzysta z deklaracji ZUS ZZA – w tym celu w części Imię i Nazwisko właściciela wybieramy opcję ZUA ZZA.



Jako Typ deklaracji wybieramy zgłoszenie, a w Dacie powstania obowiązku ubezpieczenia wpisujemy datę rozpoczęcia działalności. Deklarację akceptujemy, wybierając opcję przekaż do podpisu.



Następnie akceptujemy komunikat, informujący o elektronicznej wysyłce deklaracji:



Deklaracja zostanie wysłana do ZUS w ramach opcji e-deklaracji.

Za dużo formularzy? Sprawdź przewodnik po deklaracjach ZUS w pigułce!


Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl

Możliwość komentowania jest wyłączona.