Poniższa instrukcja dotyczy przedsiębiorców, którzy wystawiają faktury rozliczane w podatku VAT metodą kasową.
1. Ogólne informacje dotyczące zastosowania Faktury krajowej do szczególnej metody kasowej
2. Ścieżka wystawienia faktury
3. Uzupełnienie podstawowych danych na fakturze
4. Dodatkowe opcje możliwe do wykorzystania podczas wystawieniu dokumentu
5. Wykazywanie faktury w ewidencjach podatkowych i deklaracjach
6. Inne instrukcje, z którymi warto się zapoznać
Faktura krajowa do szczególnej metody kasowej wystawiana jest dla dostaw towarów oraz świadczenia usług, dla których moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT, a co za tym idzie wykazania faktury w Ewidencji sprzedaży VAT, uzależniony jest od otrzymania całości lub części zapłaty. Otrzymanie zapłaty w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.
Faktury tego typu wystawiane są przez:
Charakterystyczny dla wskazanej metody jest obowiązkowy zapis metoda kasowa, który należy ująć na wystawionej fakturze. W serwisie dla tego typu dokumentu zapis automatycznie pojawia się pod numerem wystawionej faktury.
Faktura krajowa do szczególnej metody kasowej do momentu wprowadzenia pozycji otrzymana zapłata nie jest wykazywana w Ewidencji sprzedaży VAT, pliku JPK_VAT i na deklaracji VAT-7/7K. Dopiero wprowadzenie daty i otrzymanej kwoty powoduje rozliczenie faktury w podatku VAT. W podatku dochodowym faktura wykazywana jest standardowo w dacie sprzedaży tj. dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.
▲ wróć na początek
Wystawiając fakturę do szczególnej metody kasowej należy zawsze ustawić w serwisie w lewym górnym rogu miesiąc księgowy zgodny z datą sprzedaży (dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi). Data wystawienia nie musi być zgodna z ustawionym miesiącem księgowym.
W celu wystawienia faktury do szczególnej metody kasowej należy przejść do zakładki Faktury ➡ Wystaw inną.
Następnie należy wybrać opcję pozostałe rodzaje i wybrać formularz Faktura krajowa do szczególnej metody kasowej.
Formularz do wystawienia wskazanej faktury wygląda następująco:
Pierwszym elementem na formularzu faktury jest wybór nabywcy tj. kontrahenta. Wyboru należy dokonać poprzez wybranie ikony z „+” służącą dodaniu kontrahenta bądź ikony z lupą celem wyszukania istniejącego kontrahenta na liście. Nowego nabywcę przedsiębiorcę można zaimportować poprzez opcję pobierz dane z bazy GUS, w przypadku sprzedaży na rzecz osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej należy wybrać opcję + wprowadź samodzielnie.
Więcej o dodaniu kontrahenta osoby fizycznej przeczytasz tutaj.
Po uzupełnieniu nabywcy należy przejść do uzupełnienia daty wystawienia, sprzedaży i terminu płatności. W polu termin płatności pojawi się domyślny termin płatności ustawiony przez Użytkownika.
Wystawiając fakturę w serwisie jako miesiąc księgowy należy ustawić miesiąc, w którym nastąpiła sprzedaż towaru lub usługi. W pozycji Data sprzedaży uzupełnić datę wykonania usługi lub sprzedaży towaru, zaś w pozycji Data wystawienia datę faktycznego wystawienia faktury.
Fakturę zgodnie z przepisami ustawy o podatku VAT wystawiamy do 15-go dnia następnego miesiąca po miesiącu sprzedaży. Przykładowo jeżeli klient zgłasza żądanie wystawienia faktury w listopadzie do sprzedaży z października, to wystawiając fakturę należy ustawić miesiąc księgowy październik w lewym górnym rogu ze względu na fakt, iż do sprzedaży doszło w tym miesiącu. Datę wystawienia należy uzupełnić bieżącą – datę sporządzenia dokumentu.
Kolejno należy wybrać preferowaną serię numeracji oraz format daty – ustawienie to wpływa na sposób wyświetlania daty sprzedaży na wystawionym dokumencie. Obecnie wybieramy tylko opcję dziennego formatu daty sprzedaży. Następnie należy wybrać Typ rozliczenia, który uzależniony jest od rodzaju dokonywanej sprzedaży. W większości sytuacji prawidłowe będzie pozostawienie domyślnie oznaczonej opcji metoda kasowa. Zmiany powinni dokonać jednak świadczący usługi:
W następnej części należy wskazać informacje o tym co jest przedmiotem sprzedaży tj. wskazać nazwę towaru lub usługi, a także informację o cenie jednostkowej, ilości i jednostce.
Użytkownik ma możliwość:
Uwagę Użytkownik może wpisać bezpośrednio na wystawianej fakturze w polu Uwagi. Standardowe uwagi należy dodać w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Domyślne ustawienia ➡ Standardowe uwagi ➡ + dodaj. Następnie podczas wystawienia faktury można wybrać uwagę z listy.
Można także dodać uwagę do danej serii numeracji faktur w serwisie. Opcja ta dostępna jest przy wybranej serii numeracji w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Serie numeracji.
W części dotyczącej Płatności Użytkownik może wybrać sposób zapłaty np. przelew. Po wybraniu opcji przelew można wybrać z listy rachunek bankowy lub zmienić domyślnie ustawiony.
Numer konta bankowego powinien zostać wcześniej dodany w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Rachunki bankowe ➡ + dodaj nowy rachunek. Korzystający z formy płatności przelew mają opcję oznaczenia na dokumencie Kodu QR dla przelewu. Kod ten może odczytać kontrahent przy pomocy aplikacji banku na swoim telefonie. Użytkownicy płatnych pakietów mogą włączyć tę możliwość zaznaczając pokazuj w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Domyślne ustawienia.
Z uwagi na specyfikę rozliczenia podatkowego metody kasowej w podatku VAT zapłatę za dokument należy oznaczyć po wybraniu opcji +dodaj pozycję i kolejno uzupełnieniu pól Kwota wpłacona oraz Data otrzymanej zapłaty. Uzupełnienie daty otrzymanej zapłaty analogiczną datą jak data wystawienia faktury spowoduje, iż na wystawionej fakturze tj. w pliku PDF kwota dokumentu będzie widoczna jako kwota opłacona.
Podpis – w tym miejscu można wybrać poniższe opcje:
Wybierając tę opcję na fakturze sprzedaży będzie widoczna informacja Faktura bez podpisu odbiorcy,
Osoba upoważniona do wystawiania faktury VAT – dane można wpisać bezpośrednio na wystawianej fakturze. Automatycznie będą się podpowiadać dane (imię i nazwisko), które są wprowadzone w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Użytkownicy.
Szablon PDF – należy tu wybrać szablon, w jakim ma być wystawiona faktura. Użytkownik może korzystać z różnych szablonów. Szablony można dodawać w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Szablony ➡ + dodaj nowy szablon. Serwis proponuje 6 różnych szablonów, można dodać do określonego szablonu logo lub dwa loga.
Przed ostatecznym zapisaniem wystawionej faktury Użytkownik może zobaczyć, jak będzie ona wyglądać po zatwierdzeniu, służy do tego opcja podgląd wydruku. Po jej wybraniu serwis wygeneruje dokument w wybranym szablonie PDF z oznaczeniem PODGLĄD. Należy zwrócić uwagę na to, iż ostatecznie wystawiony dokument może mieć inny numer niż dokument na podglądzie. Numer wystawianego dokumentu ustalany jest ostatecznie w momencie zatwierdzania dokumentu.
W sytuacji kiedy dane na wystawianym dokumencie są poprawne i kompletne można zatwierdzić wystawiany dokument wybierając opcję zatwierdź.
Opcja anuluj spowoduje opuszczenie formularza bez zapisania jego danych.
Faktury wystawiane przez formularz Faktury krajowej do szczególnej metody kasowej wykazywane są w ewidencjach podatkowych w następujący sposób:
Serwis każdorazowo przypomina o uzupełnieniu terminu zapłaty za fakturę podczas generowania deklaracji VAT-7/7K. Z uwagi na powyższe zalecane jest generowanie deklaracji VAT-7/7K przed plikiem JPK_VAT, gdyż dopiero uzupełnienie daty opłaty faktury spowoduje jej zaksięgowanie do Ewidencji sprzedaży VAT, co za tym idzie ujawnienie w pliku JPK_VAT.
Ważne!
W sytuacji kiedy faktura wystawiona na rzecz:
Dowiedz się również:
Autor: Joanna Łuksza – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.