Wśród składek ZUS opłacanych przez przedsiębiorców, jedynie składka chorobowa (jedna ze składek społecznych) jest dobrowolna. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą lub wspólnik spółki cywilnej, w każdej chwili ma prawo zrezygnować z opłacania składki chorobowej, nawet jeśli dotychczas opłacał wszystkie składki społeczne.
Przedsiębiorca, decydując się na rezygnację ze składki chorobowej, jest zobowiązany poinformować o tym fakcie Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Co ważne, wyrejestrowując się ze składki chorobowej, konieczne jest wyrejestrowanie się ze wszystkich składek, a następnie ponowne zarejestrowanie, już z pominięciem składki chorobowej.
Aby dopełnić formalności, konieczne będzie zatem złożenie:
Aby rozpocząć aktualizację danych w celu rezygnacji ze składki chorobowej, należy przejść do zakładki Konfiguracja ➡ Deklaracje ➡ Deklaracje zgłoszeniowe ZUS. Następnie, w części Deklaracje zgłoszeniowe Imię Nazwisko (właściciela) wybieramy opcję Wygeneruj ZWUA.
W oknie, które się pojawi, wybieramy następujące opcje:
– i wprowadzamy datę, z którą rezygnujemy z ubezpieczenia chorobowego (kod tytułu ubezpieczenia pojawi nam się zgodnie z tym, jaki widnieje w wybranej dacie w zakładce Konfiguracja ➡ ZUS).
Po wybraniu opcji Przekaż do podpisu pojawi się komunikat:
Należy tu wybrać opcję Tak.
Status przesłanej deklaracji zgłoszeniowej możemy sprawdzić w zakładce Dekalracje ➡ e-Dekalracje ZUS, skąd możemy pobrać poświadczenie przedłożenia deklaracji oraz sprawdzić datę wskazaną na zgłoszeniu oraz kod tytułu ubezpieczenia. Z tego miejsca mamy również możliwość usunięcia niepodpisanej jeszcze deklaracji:
Kolejnym krokiem jest wygenerowanie nowej deklaracji zgłoszeniowej ZUS ZUA. W serwisie stworzymy ją w tej samej zakładce co deklarację wyrejestrowującą, wybierając tym razem opcję Wygeneruj ZUA.
Zalecane jest, aby pomiędzy przekazaniem do wysyłki deklaracji ZUS ZWUA a ZUS ZUA (bez dobrowolnej składki na ubezpieczenie chorobowe), zachować jednodniową przerwę. Jest to istotne, aby do ZUS deklaracje trafiły w poprawnej kolejności, czyli najpierw dokument wyrejestrowujący przedsiębiorcę ze wszystkich składek, a następnie rejestrujący go do składki zdrowotnej i składek społecznych bez składki na ubezpieczenie chorobowe. Jest to bezpieczniejsze rozwiązanie i daje pewność prawidłowego przetworzenia deklaracji przez ZUS.
Deklaracja ZUS ZUA może zostać wcześniej przekazana do podpisu po uzyskaniu w danym dniu w zakładce Deklaracje → e-Deklaracje ZUS przy deklaracji ZWUA statusu Przesyłka przyjęta do ZUS.
Wśród opcji ZUS ZUA wybieramy w tym przypadku:
– i w datach powstania obowiązku wpisujemy tę datę, z którą wygenerowaliśmy wyrejestrowanie ZUS ZWUA (kod tytułu ubezpieczenia pojawi nam się zgodnie z tym, jaki widnieje w wybranej dacie w zakładce Konfiguracja ➡ ZUS). Ważne, aby w części Ubezpieczenia dobrowolne nie zaznaczać żadnej składki.
Po wypełnieniu danych deklarację wysyłamy przez serwis tak, jak ZUS ZWUA – wybierając opcję Przekaż do podpisu.
Po dopełnieniu formalności z ZUS, w serwisie konieczna jest zmiana ustawień – tak, aby składka chorobowa nie była już naliczana.
W tym celu należy przejść do zakładki Login ➡ Konfiguracja ➡ ZUS. W części Aktualny plan opłacania składek ZUS wybieramy opcję Zmień plan, dodajemy ustawienia dla dotychczasowego planu jednakże tym razem bez składki chorobowej od daty wyrejestrowania się z niej:
Należy pamiętać, aby nie zaznaczać składki na ubezpieczenie chorobowe i kolejno na dole zatwierdzić ustawienia:
Jeśli data rozpoczęcia nowego planu “nachodzi” na datę trwania poprzedniego, to pojawi się komunikat o wprowadzeniu daty zakończenia dla wcześniejszych ustawień:
Po zatwierdzeniu powstanie Historia ubezpieczenia ZUS z okresami ze składką chorobową oraz bez składki chorobowej:
Po zmianie danych można już generować ZUS DRA za miesiąc, od którego nie chcemy opłacać składki chorobowej – deklarację tworzymy w zakładce Deklaracje ➡ Deklaracje, wybierając opcję ZUS. W polu Ubezpieczenie chorobowe nie pojawi się już kwota składki.
Autor: Anna Kubalka, Ewelina Ciapara – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.