Serwis ifirma.pl umożliwia stworzenie dokumentów przypominających kontrahentowi o zapłacie za wystawioną fakturę lub rachunek. Dokumentami tymi są:
1. Ponaglenie
2. Monit
3. Wezwanie do zapłaty
Dodatkowo w przypadku kiedy Użytkownik otrzyma zapłatę po terminie w serwisie można wystawić notę odsetkową.
Dokumentami, których celem jest przypomnienie dłużnikowi o konieczności zapłaty są w serwisie ponaglenie i monit.
Pierwszy z nich wystawiony jest przed otrzymaniem zapłaty – ma on przypomnień dłużnikowi o zbliżającym się terminie zapłaty.
Monit z kolei jest wystawiony jeszcze jako forma “delikatnego przypomnienia” ale już w przypadku upływu terminu płatności.
Wezwanie do zapłaty również ma przypomnień o konieczności zapłaty, ale dokument ten stanowi już bardziej formalne przypomnienie. Wskazuje on na ewentualny kolejny krok z jakim może wystąpić wierzycie a mianowicie skierowanie sprawy do sądu. Dla celów dowodowych powinno być ono wysłane listem poleconym. Wezwanie do zapłaty (często nazywanym przedsądowym wezwaniem do zapłaty jest istotne z punktu widzenia Kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którym do pozwu skierowanego do sądu należy dołączyć informację, czy strony podjęły próbę mediacji lub innego pozasądowego sposobu rozwiązania sporu, a w przypadku gdy takich prób nie podjęto, wyjaśnienie przyczyn ich niepodjęcia.
Poniżej wskazane zostaną ścieżki wystawienia wskazanych wyżej dokumentów w serwisie ifirma.pl.
Wszystkie wskazane przypomnienia można wystawić na klika sposobów w serwisie.
a) zakładka Faktury ➡ Lista faktur/Lista faktur VAT marża. W ostatniej kolumnie z prawej dostępna jest ikona Lista przypomnień.
W przypadku Użytkowników, którzy nie są czynnymi podatnikami podatku VAT ścieżka przejścia do listy dokumentów obejmuje zakładkę Rachunki ➡ Lista rachunków i faktur.
W sytuacji kiedy, do danej faktury wystawione zostało już przypomnienie ikona Listy przypomnień jest jaśniejszego koloru.
Przejście do widoku Listy faktur będzie również dostępne z poziomu zakładki Faktury (Rachunki) ➡ Wyszukiwanie oraz zakładki Kontrahenci ➡ Lista kontrahentów – po wybraniu identyfikatora kontrahenta i karty sprzedaż. Widok listy faktur z poziomu danych kontrahenta widoczny jest poniżej.
W przypadku dokumentów oznaczonych jako opłaconych widok ikony przypomnień jest jak na powyższym zrzucie.
Wybór ikony Lista przypomnień pozwala na wyświetlenie listy już utworzonych dla danej faktury/rachunku przypomnień oraz przejście do dodawania nowego przypomnienia.
b) zakładka Windykacja. W kolumnie Operacje mamy dwie ikony służące do dodawania przypomnień – ikona Windykacja i Przypomnienia.
Wybór ikony Windykacja powoduje przejście do formularza dodawania nowego przypomnienia. Wybór ikony Przypomnienia powoduje przejście do listy przypomnień z możliwością dodania nowego przypomnienia.
Analogicznie jak w przypadku Listy faktur, także zakładka Windykacja jest dostępna z poziomu danych konkretnego kontrahenta.
c) zakładka Agenda ➡ Agenda i karta przychody.
We wskazanej zakładce w ostatniej kolumnie dostępna jest funkcja przypomnij. Jej wybór powoduje wyświetlenie formularza dodawania nowego przypomnienia do przychodu. Opcja ta nie jest dostępna dla przychodów oznaczonych jako opłacone oraz faktur korygujących.
Pierwszym z “przypomnień”, które co do zasady wystawia sprzedawca jest ponaglenie. Jest ono wystawiane w przypadku kiedy termin płatności jeszcze nie minął. Zawiera przypomnienie o zbliżającym się terminie płatności.
Serwis umożliwia wystawienie ponaglenia także w przypadku kiedy termin płatności nie minął.
Formularz tworzenia Ponaglenia wygląda następująco.
Dodając nowe przypomnienie w polu Typ przypomnienia należy wybrać rodzaj przypomnienia, które ma zostać wystawione. W tym wypadku wybieramy Ponaglenie.
Formularz Ponaglenia składa się z następujących części:
Treść każdej z powyższych części Użytkownik może zmienić. Część pól może pozostać puste – dotyczy to pól Nagłówek wiadomości, uwagi i stopka.
Po uzupełnieniu danych formularza Użytkownik może zdecydować czy zatwierdzić stworzony dokument czy go anulować.
Po zatwierdzeniu stworzonego przypomnienia – dostępne są ikony pozwalające na:
Wybór opcji wyślij spowoduje wysyłkę przypomnienia:
Domyślnym adresem mailowym, z którego wysłane zostanie przypomnienie jest adres faktury@ifirma.pl. Załącznikiem wysyłanej wiadomości jest zapisane w formie pliku pdf przypomnienie.
Użytkownik ma możliwość zmiany adresu do wysyłki przypomnień. Opcja ta dostępna jest w zakładce Konfiguracja ➡ Powiadomienia Email. Funkcja dostępna jest dla Użytkowników korzystających z płatnych usług serwisu Ifirma.pl
Drugim z przypomnień, które mogą wystawić Użytkownicy serwisu ifirma.pl jest Monit. Jest on wystawiony w celu przypomnienia kontrahentowi o konieczności zapłaty za wystawiony dokument w przypadku kiedy minął już termin płatności określony na dokumencie.
Formularz tworzenia Monitu wygląda następująco:
Dodając nowe przypomnienie w polu Typ przypomnienia należy wybrać rodzaj przypomnienia, które ma zostać wystawione. W tym wypadku wybieramy Monit.
Formularz Monitu składa się z następujących części:
Treść każdej z powyższych części Użytkownik może zmienić. Część pól może pozostać puste – dotyczy to pól Nagłówek wiadomości, uwagi i stopka.
Po uzupełnieniu danych formularza Użytkownik może zdecydować czy zatwierdzić stworzony dokument czy go anulować.
Po zatwierdzeniu stworzonego przypomnienia – dostępne są ikony pozwalające na:
Wybór opcji wyślij mail spowoduje wysyłkę przypomnienia:
Domyślnym adresem mailowym, z którego wysłane zostanie przypomnienie jest adres faktury@ifirma.pl. Załącznikiem wysyłanej wiadomości jest zapisane w formie pliku pdf przypomnienie.
Użytkownik ma możliwość zmiany adresu do wysyłki przypomnień. Opcja ta dostępna jest w zakładce Konfiguracja ➡ Powiadomienia Email. Funkcja dostępna jest dla Użytkowników korzystających z płatnych usług serwisu Ifirma.pl
Ostatnim z dokumentów jakie można wystawić w serwisie przypominającym o konieczności zapłaty wystawianym i wysyłanym do dłużnika jest Wezwanie do zapłaty.
Formularz tworzenia Wezwania do zapłaty wygląda następująco:
Pola formularza Wezwania do zapłaty wyglądają analogicznie jak w przypadku poprzednich przypomnień. Obejmują one pole wyboru rodzaju przypomnienia, pole z danymi nabywcy, sprzedawcy, pole nagłówka, uwag. Pole Treść wiadomości składa się z trzech oddzielnych części:
W stopce przypomnienia tak, jak w przypadku wcześniejszych znajdują się dane sprzedawcy – nazwa i adres oraz domyślnie wskazane są dane takie jak NIP i numer tel.
Treść poszczególnych pól formularza może zostać przez Użytkownika dowolnie zmieniona. Polami, które nie mogą być pusta są pola z danymi sprzedawcy, nabywcy oraz pierwsza część pola Treść wiadomości.
Po uzupełnieniu danych formularza Użytkownik może zdecydować czy zatwierdzić stworzony dokument czy go anulować.
Po zatwierdzeniu stworzonego przypomnienia – dostępne są ikony pozwalające na:
Wybór opcji wyślij spowoduje wysyłkę przypomnienia:
Domyślnym adresem mailowym, z którego wysłane zostanie przypomnienie jest adres faktury@ifirma.pl. Załącznikiem wysyłanej wiadomości jest zapisane w formie pliku pdf przypomnienie.
Użytkownik ma możliwość zmiany adresu do wysyłki przypomnień. Opcja ta dostępna jest w zakładce Konfiguracja ➡ Powiadomienia Email. Funkcja dostępna jest dla Użytkowników korzystających z płatnych usług serwisu Ifirma.pl
Po zatwierdzeniu wystawianych przypomnień będą one widoczne w firmie listy stworzonych przypomnień.
Z poziomu listy przypomnień Użytkownik może:
Przejście do Listy przypomnień dostępne jest z poziomu listy faktur, a także z poziomu zakładki Windykacja oraz szczegółów faktury. Na fakturze informacja o utworzonych przypomnieniach widoczna będzie na karcie Operacje.
Szczegółowe informacje na temat funkcji wyszukiwania przypomnień dostępne są tutaj.
Autor: Katarzyna Kisiel – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.