Wyrejestrowanie przedsiębiorcy z procedury szczególnej OSS może nastąpić na wniosek podatnika – poprzez złożenie druku VIU-R z oznaczeniem jako celu złożenia – wyrejestrowania, wraz ze wskazaniem przyczyny wyrejestrowania, a także z urzędu – na podstawie postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.
W celu wyrejestrowania z procedury OSS przedsiębiorca składa do Naczelnika Drugiego US Warszawa-Śródmieście deklaracje VIU-R z oznaczonym celem złożenia – wyrejestrowanie.
Takie oznaczenie w polu nr 5 powoduje pojawienie się części C formularza: Wyrejestrowanie. W niej należy zaznaczyć przyczynę wyrejestrowania.
Jako przyczynę wyrejestrowania przedsiębiorca może wybrać:
Wniosek o wyrejestrowanie przedsiębiorca składa:
Przykład 1
Przedsiębiorca zarejestrowany do procedury OSS nadal dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów na odległość. Wysyłki dokonywane są tylko na terytorium Niemiec. Podatnik od stycznia 2022 r. chce zarejestrować się do VAT w Niemczech, aby mieć prawo odliczać VAT od wydatków ponoszonych w tym kraju. Nadal będzie dokonywał WSTO ale od 2022 r. rozliczenie nie będzie dokonywane w ramach procedury OSS ale w lokalnej deklaracji VAT. W związku z tym przedsiębiorca najpóźniej do 16 grudnia musi złożyć VIU-R zaznaczając jako cel złożenia wyrejestrowanie oraz wybierając przyczynę “Podatnik rezygnuje z procedury unijnej”.
Powyższy termin ma zastosowanie także w przypadku zmiany państwa członkowskiego identyfikacji (np. zmiany siedziby firmy). W takim wypadku dodatkowo, w tym terminie należy poinformować także nowe państwo członkowskie identyfikacji.
Przepisy nie wskazują na termin wyrejestrowania w przypadku kiedy zmiana państwa członkowskiego identyfikacji jest spowodowana inną sytuacją niż zmiana siedziby firmy, stałego miejsca prowadzenia czy magazynu, z którego wysyłane są towary. W takim wypadku zalecany jest kontakt z drugim Urzędem Skarbowym Warszawa-Śródmieście.
Przedsiębiorca może zostać również wyrejestrowany z procedury w przypadku gdy:
Ad c.
systematycznie nieprzestrzeganie zasad dotyczących procedury ma miejsce, jeśli:
Wyrejestrowanie przedsiębiorcy z procedury OSS następuje w drodze postanowienia Naczelnika Drugiego US Warszawa-Śródmieście. O wydaniu takiego postanowienia przedsiębiorca jest informowany drogą elektroniczną (na adres mailowy wskazany w zgłoszeniu VIU-R).
Wyrejestrowanie przedsiębiorcy z procedury w wyniku postanowienia US skutkuje, tym że przez okres dwóch lat następujących po okresie, w którym został on wyrejestrowany, nie może korzystać z którejkolwiek z procedur szczególnych. Taki okres karencji przewiduje art. 58b ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. Okres karencji dotyczy prawa do stosowania procedur szczególnych wchodzących w skład pakietu eCommerce a więc procedury unijnej, nieunijnej, procedury importu.
Wyrejestrowanie przedsiębiorcy z procedury szczególnej IOSS może nastąpić na wniosek podatnika – poprzez złożenie druku VII-R z oznaczeniem jako celu złożenia – wyrejestrowania, wraz ze wskazaniem przyczyny wyrejestrowania, a także z urzędu – na podstawie postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.
W celu wyrejestrowania z procedury IOSS przedsiębiorca składa do Naczelnika Drugiego US Warszawa-Śródmieście deklaracje VII-R z zaznaczonym celem złożenia – wyrejestrowanie.
Takie oznaczenie w polu nr 5 powoduje pojawienie się części C formularza: Wyrejestrowanie. W niej należy zaznaczyć przyczynę wyrejestrowania.
Jako przyczynę wyrejestrowania przedsiębiorca może wybrać:
Wniosek o wyrejestrowanie przedsiębiorca składa:
Przykład 2
Przedsiębiorca sprzedaje towary do osób fizycznych z Unii Europejskiej. Towary te są wysyłane spoza UE, w związku z tym aby umożliwić nabywcy zapłatę pełnej ceny za towar (łącznie z podatkiem VAT) sprzedawca dokonał rejestracji w procedurze importu (IOSS).
W związku ze spadkiem sprzedaży, sprzedawca postanowił zrezygnować z rozliczania w ramach procedury IOSS. Przedsiębiorca nie chce z niej korzystać od stycznia 2022 r. w związku z tym druk VII-R z oznaczeniem celu złożenia – wyrejestrowanie musi złożyć najpóźniej do 16 grudnia 2021 r.
Powyższy termin ma zastosowanie także w przypadku zmiany państwa członkowskiego identyfikacji. W takim wypadku dodatkowo, w tym terminie należy poinformować nowe państwo członkowskie identyfikacji.
Przedsiębiorca może zostać również wyrejestrowany z procedury importu w przypadku gdy systematycznie nie przestrzega zasad dotyczących procedury.
Systematycznie nieprzestrzeganie zasad dotyczących procedury ma miejsce, jeśli:
Wyrejestrowanie przedsiębiorcy z procedury IOSS następuje w drodze postanowienia Naczelnika Drugiego US Warszawa-Śródmieście. O wydaniu takiego postanowienia przedsiębiorca jest informowany drogą elektroniczną (na adres mailowy wskazany w zgłoszeniu VII-R).
Wyrejestrowanie przedsiębiorcy z procedury w wyniku postanowienia US skutkuje, tym że przez okres dwóch lat następujących po okresie, w którym został on wyrejestrowany, nie może korzystać z którejkolwiek z procedur szczególnych. Taki okres karencji przewiduje art. 58b ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. Okres karencji dotyczy prawa do stosowania procedur szczególnych wchodzących w skład pakietu eCommerce a więc procedury unijnej, nieunijnej procedury importu.
Powyższe informacje nie uwzględniają podmiotów, korzystających z procedury za pośrednictwem pośrednika.
Druk VIU-R i VII-R może zostać złożony jedynie w formie elektronicznej. Ministerstwo Finansów nie udostępniło możliwości podpisywania druku w inny sposób niż za pomocą podpisu kwalifikowanego (elektronicznego).
Użytkownicy, którzy nie dysponują własnym podpisem elektronicznym mogą dokonać wysyłki zgłoszeń z serwisu. Aby to było możliwe muszą być spełnione następujące warunki:
Użytkownicy, którzy nie dokonywali rejestracji do procedury OSS/IOSS za pośrednictwem serwisu i nie składani pełnomocnictwa szczególnego dla wskazanego pracownika serwisu Ifirma.pl generują pełnomocnictwo PPS-1, dokonują opłaty skarbowej oraz składają oba dokumenty do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście zgodnie z instrukcją dostępną tutaj.
W przypadku Użytkowników, którzy w związku z rejestracją do procedury OSS/IOSS złożyli dla wskazanego proacownika serwisu Ifirma.pl pełnomocnictwo szczególne PPS-1 i w zakresie pełnomocnictwa wskazane zostało “podpisywanie i składanie zgłoszeń rejestracyjnych, aktualizacyjnych i wyrejestrowujących” – nie ma konieczności składania nowego pełnomocnictwa.
Użytkownicy, którzy wcześniej złożyli pełnomocnictwo szczególne PPS ale nie obejmowało ono swym zakresem składania zgłoszeń wyrejestrowujących VIU-R/VII-R, muszą ponownie złożyć druk PPS-1 oraz wnieść opłatę skarbową. W takim wypadku Użytkownik:
Druk ten widoczny jest w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Deklaracje ➡ e-Deklaracje podatkowe w części Wygenerowane deklaracje PPS-1.
Użytkownicy serwisu Ifirma.pl mają możliwość generowania druku VIU-R w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Deklaracja VAT w części VAT OSS/IOSS.
W przypadku gdy na koncie wcześniej była generowana deklaracja VIU-R należy otworzyć wygenerowaną deklarację wybierając opcję podgląd deklaracji viu-r a następnie deklaracje zapisać (funkcja wydrukuj) i usunąć.
W przypadku kiedy uprzednio wygenerowana na koncie deklaracja VIU-R nie była wysyłana lub Użytkownik zapisał ją wcześniej, nie ma potrzeby jej ponownego zapisywania.
Usunięcie deklaracji nie wpływa na widoczny w zakładce Deklaracje ➡ e-Deklaracje status wysłanego zgłoszenia VIU-R.
Po usunięciu deklaracjie dostępna będzie funkcja generuj deklaracje zgłoszeniowa viu-r.
Serwis wygeneruje deklaracje z oznaczeniem celu złożenia – rejestracja i danymi wymaganymi w momencie rejestracji do procedury. Więcej na ten temat tutaj.
Serwis domyślnie oznaczy jako cel złożenia formularza w polu nr 5 jako rejestrację. W związku z tym konieczna jest jego edycja i oznaczenie w polu nr 5 jako celu złożenia – wyrejestrowanie.
Oznaczenie takiego celu złożenia deklaracji powoduje pojawienie się części C. W niej należy wybrać właściwą przyczynę wyrejestrowania oraz wskazać datę, od której będzie obowiązywać zmiana (pole nr 14).
W przypadku kiedy przyczyną wyrejestrowania jest zmiana państwa członkowskiego identyfikacji należy dodatkowo uzupełnić dane w polu nr 12 (nowy kraj identyfikacji, czyli kraj w którym po zmianie Użytkownik będzie zarejestrowany do procedury OSS) i nr 13 (nr NIP w ramach procedury OSS w nowym kraju identyfikacji).
Po oznaczeniu jako celu złożenia formularza wyrejestrowania na druku nie będzie już wskazanych danych kontaktowych ani danych rachunku bankowego przedsiębiorcy, jak to miało miejsce w przypadku rejestracji do procedury OSS.
Dodatkowo na druku zostaną uzupełnione następujące dane (pobrane z konta w serwisie):
Po zatwierdzeniu zmian w formularzu możliwe będzie jego ponowne otwarcie np. w celu sprawdzenia treści, poprzez wybór funkcji podgląd deklaracji viu-r.
Tak przygotowaną deklarację Użytkownik wysyła korzystając z funkcji wyślij do urzędu dostępną na dole wyświetlonego podglądu deklaracji.
Opcja ta nie będzie dostępna w przypadku, gdy na koncie nie zostanie oznaczona informacja o złożeniu pełnomocnictwa PPS-1.
Po wybraniu funkcji wyślij do urzędu i zatwierdzeniu tej czynności deklaracja trafi do podpisu pracowników serwisu Ifirma.pl.
Regulamin usługi e-deklaracji z podpisem kwalifikowanym dostępny jest na stronie pomocy serwisu Ifirma.pl.
Status wysłanej deklaracji widoczny będzie w zakładce Deklaracje ➡ e-Deklaracje w części e-deklaracje VIU-R.
W przypadku kiedy deklaracja zostanie zaakceptowania Użytkownik będzie mógł pobrać potwierdzenie, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Użytkownicy serwisu Ifirma.pl mają możliwość generowania druku VII-R w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Deklaracja VAT w części VAT OSS/IOSS.
W przypadku gdy na koncie wcześniej była generowana deklaracja VII-R należy otworzyć wygenerowaną deklarację wybierając opcję podgląd deklaracji vii-r a następnie deklaracje zapisać (funkcja wydrukuj) i usunąć.
W przypadku kiedy uprzednio wygenerowana na koncie deklaracja VIU-R nie była wysyłana lub Użytkownik zapisał ją wcześniej, nie ma potrzeby jej ponownego zapisywania.
Usunięcie deklaracji nie wpływa na widoczny w zakładce Deklaracje ➡ e-Deklaracje status wysłanego zgłoszenia VII-R.
Po usunięciu deklaracjie dostępna będzie funkcja generuj deklaracje zgłoszeniowa vii-r.
Serwis wygeneruje deklaracje z oznaczeniem celu złożenia – rejestracja i danymi wymaganymi w momencie rejestracji do procedury. Więcej na ten temat tutaj.
Serwis domyślnie oznaczy jako cel złożenia formularza w polu nr 5 jako rejestrację.
W związku z tym konieczna jest jego edycja i oznaczenie w polu nr 5 jako celu złożenia – wyrejestrowanie. Oznaczenie tego pola spowoduje pojawienie się części C formularza. W niej Użytkownik wskazuje właściwą przyczynę wyrejestrowania oraz datę, od której obowiązuje zmiana.
Dodatkowo przed zatwierdzeniem zmian należy uzupełnić pola:
Powyższe pola nie uzupełniają się na podstawie danych wprowadzonych na koncie.
Pozostałe dane, które serwis pobierze z konta obejmują:
Dane te są obowiązkowe na formularzu. W przypadku ich braku serwis nie pozwoli na zatwierdzenie wprowadzonych zmian i wysyłkę deklaracji.
Po zatwierdzeniu zmian w formularzu możliwe będzie jego ponowne otwarcie np. w celu sprawdzenia treści, poprzez wybór funkcji podgląd deklaracji vii-r.
Tak przygotowaną deklarację Użytkownik wysyła korzystając z funkcji wyślij do urzędu dostępną na dole wyświetlonego podglądu deklaracji.
Opcja ta nie będzie dostępna w przypadku, gdy na koncie nie zostanie oznaczona informacja o złożeniu pełnomocnictwa PPS-1.
Po wybraniu funkcji wyślij do urzędu i zatwierdzeniu tej czynności deklaracja trafi do podpisu pracowników serwisu Ifirma.pl.
Regulamin usługi e-deklaracji z podpisem kwalifikowanym dostępny jest na stronie pomocy serwisu Ifirma.pl.
Status wysłanej deklaracji widoczny będzie w zakładce Deklaracje ➡ e-Deklaracje w części e-deklaracje VII-R.
W przypadku kiedy deklaracja zostanie zaakceptowania Użytkownik będzie mógł pobrać potwierdzenie, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Autor: Katarzyna Kisiel – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.