Użytkownik ma możliwość przejścia do Kalendarza w następujący sposób:
Zakładka CRM umożliwia Użytkownikowi korzystanie z wielu dodatkowych funkcji, mających głównie charakter pomocniczy w prowadzeniu działalności. Pełną listę oraz opis funkcji znajdziesz tutaj.
Zakładka Kalendarz dostępna jest na wszystkich kontach, bez względu na usługę, z której Użytkownik korzysta. W przypadku Użytkowników korzystających z pakietów tylko do wystawiania faktur – w Kalendarzu nie będzie danych dotyczących zadań innych niż związanych z wystawionymi fakturami.
W ramach danego konta z zakładki Kalendarz mogą korzystać Użytkownicy o różnym zakresie uprawnień do konta. Do wszystkich danych z zakładki Kalendarz ma dostęp Użytkownik z pełnymi uprawnieniami (status super konto). Użytkownicy mający uprawnienia inne niż pełne – mają dostęp do zakładki Kalendarz tylko z poziomu zakładki CRM. Dostępu nie będzie z zakładki Agenda.
Dodatkowy Użytkownik do konta, aby mieć dostęp do zakładki Kalendarz w zakresie uprawnień musi mieć dostęp do dowolnych uprawnień z zakresu przychodów lub wydatków lub CRM. Dodatkowy Użytkownik do konta nie będzie widział na nim zadań dotyczących wydatków czy przychodów – nawet jeśli w zakresie uprawnień będą oznaczone wszystkie pola dotyczące przychodów i wydatków.
Dodatkowy Użytkownik mający uprawnienia w zakresie kadr w Kalendarzu będzie widział zadania dotyczące rodzajów: deklaracje, zobowiązania i pozostałe.
Wśród zadań z rodzaju pozostałe, dla dodatkowego Użytkownika będą widoczne zadania, do których jest on przypisany. Więcej na ten temat w punkcie – dodawanie zadań w części zadania w kalendarzu.
Zestawienie powyższych informacji zawiera tabela.
Zakres uprawnień użytkownika | Dostęp do zakładki Kalendarz | |
---|---|---|
CRM ➡ Kalendarz | CRM ➡ Pulpit CRM ➡ Kalendarz | |
|
Tak, ale tylko w zakresie zadań dodanych dla Użytkownika | |
|
NIE | Tak, ale tylko w zakresie zadań dodanych dla Użytkownika |
|
Tak, ale tylko w zakresie zadań dodanych dla Użytkownika oraz deklaracji |
Powyższa tabela nie zawiera informacji o dostępie do Kalendarza dla Użytkownika o statusie super konta – ten Użytkownik ma pełen dostęp do konta i jego funkcjonalności (w ramach wykupionej usługi).
Dodatkowo pominięty został dostęp do Kalendarza z poziomu Agendy – z poziomu tej zakładki Kalendarz dostępny jest tylko dla Użytkowników mających uprawnienia super konta.
Dane w zakładce Kalendarz domyślnie wyświetlane są w widoku miesiąca. Tu Użytkownik może dokonać zmiany w zakresie miesiąca przeglądania danych. Po przejściu do Kalendarza bez względu na ustawiony na koncie miesiąc księgowy widoczne są dane bieżącego miesiąca kalendarzowego.
Widok zadań w układzie tygodniowym i dziennym jest następujący.
W nim zadania, które nie mają wskazanej godziny widoczne są w górnej części danego dnia. Zadania ze wskazaną godziną (np. ręcznie dodane zadania o typie – czasowe) będą przypisane do godziny ich obowiązywania. Więcej informacji na temat dodawania zadań w punkcie dodawanie zadań w części Zadania w Kalendarzu.
Przeglądając dane Kalendarza Użytkownik może zdecydować, jakie informacje go interesują. Służy do tego kolumna znajdująca się z prawej części Kalendarza.
Możliwe jest zastosowanie następujących filtrów:
Więcej informacji na temat rodzajów zadań, oznaczeń ich statusów i widoczności w punkcie Zadania w Kalendarzu.
Domyślnie ustawiony jest jedynie filtr Widoczność – ustawione jest wyświetlanie tylko zadań oznaczonych jako widoczne.
Dodatkowo w prawej części Kalendarza ponad kolumną służąca do filtrowania dostępne jest pole dzisiaj. Po jego wybraniu serwis automatycznie wyświetla dane dla okresu obejmującego bieżący dzień. Dodatkowo w widoku Kalendarza zostanie oznaczony bieżący dzień.
W serwisie można dodać następujące rodzaje zadań:
Zadania dotyczące deklaracji przypominają o konieczności ich wygenerowania. Dotyczą one deklaracji: ZUS, PIT-5/PIT-5L, PIT-4, PIT-4R, PIT-8A, PIT-8AR, PIT-11, PIT-28, PIT-28R, VAT-8 i VAT-9M, składanych od rozliczenia za 10/2020 plików JPK_V7, deklaracji VAT-UE, PIT-36/PIT-36L, IFT-2R. W przypadku Użytkowników zarejestrowanych do procedur szczególnych OSS, IOSS pojawiać się będą zadania dotyczące generowania kwartalnych deklaracji VIU-DO oraz miesięcznych VII-DO.
Nie będą widoczne natomiast zadania dotyczące generowania deklaracji w ramach procedury MOSS (VIU-D).
Na liście zadań nie będą się obecnie pojawiać:
Pojawianie się powyższych zadań w Kalendarzu jest następujące:
Zadania widoczne są w terminie ich złożenia.
Zadania dotyczące przychodów, mogą dotyczyć:
Poszczególne zadania dotyczące przychodów wyświetlane są w następujących datach:
Zadania dotyczące przychodów w Kalendarzu nie pojawią się w odniesieniu przychodów innych niż wynikających z wystawionych faktur czy rachunków. Nie będzie ich w odniesieniu do przychodów zaksięgowanych przez formularz np. przychód uniwersalny nie VAT.
Zadania z zakresu wydatków dotyczą konieczności uzupełnienia daty ich opłacenia. Widoczne są one jako:
Kalendarz nie pokazuje zadań dotyczących wydatków innych niż widoczne na liście wydatków (zakładka Wydatki ➡ Lista wydatków) w części Dowody obce i Faktury wewnętrzne.
Zadania dotyczące wydatków wyświetlane są zgodnie z terminem płatności wprowadzonym podczas ich księgowania.
Zadania z rodzaju zobowiązania dotyczą konieczności opłacenia zobowiązań podatkowych czy z zakresu ZUS. Widoczne są one jako:
Poszczególne zadania widoczne są w dacie przypadającej na termin płatności zobowiązania (także w przypadku zadań wynikających z zobowiązań dodanych w zakładce Zobowiązania ➡ Podatki i inne).
Zadania z rodzaju pozostałe obejmują, zadania dotyczące:
Zadania dotyczące konieczności zmiany miesiąca księgowego pojawiają się z datą pierwszego dnia danego miesiąca. Zadania związane z koniecznością wniesienia wpłaty za serwis pojawiają się zawsze z datą 14-stego dnia danego miesiąca.
Z kolei zadania dotyczące:
Zadania dodane ręcznie są widoczne w dacie wskazanej przez Użytkownika podczas jego dodawania. Więcej na temat w punkcie opisującym dodawanie zadań.
Zadania widoczne w kalendarzu mogą mieć następujące statusy:
Informacje o możliwości zmiany statusów opisane zostały w punkcie – czynności jakie można wykonać dla zadania.
Przeważająca część zadań widoczna w Kalendarzu pojawia się automatycznie np. po zaksięgowaniu wydatku, którego opłacenia dotyczy zadanie. Takich zadań nie można usunąć. W przypadku, kiedy Użytkownik nie chce aby określone zadanie nie pojawiało się w Kalendarzu zmienia jego widoczność na ukryte.
Takie zadanie nie będzie domyślnie wyświetlane. Po przejściu do zakładki Kalendarz serwis wyświetla tylko zadania widoczne. Wyświetlanie zadań – w tym zadań oznaczonych jako ukryte wymaga zmiany ustawień w części służącej do filtrowania zadań (filtr Widoczność).
Zadania oznaczone jako ukryte, w odróżnieniu od zadań widocznych wyświetlane są mniej jaskrawymi kolorami.
Bezpośrednio z poziomu Kalendarza usunąć można zadania dodane ręcznie.
Czynności, które mogą być wykonywane w odniesieniu do zadań w Kalendarzu są zależne od rodzaju zdania i jego przedmiotu. Zestawienie poszczególnych czynności w tabelach.
Rodzaj zadań: Deklaracje | |
Przedmiot zadania | Czynności możliwe do wykonania |
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po otwarciu zadania dotyczącego generowania deklaracji w polu Operacje dostępna jest opcja zmień miesiąc i generuj (lub tylko generuj). W przypadku zadań dotyczących elektronicznej wysyłki deklaracji VAT-8 lub VAT-9M w polu Operacje dostępna będzie opcja zmień miesiąc i wyślij lub wyślij.
Po wybraniu wskazanej poniżej opcji następuje zmiana miesiąca księgowego i wygenerowanie deklaracji. Zostanie też wyświetlony odpowiedni komunikat.
W przypadku kiedy podczas generowania deklaracji konieczne jest zatwierdzenie pojawiających się komunikatów, w celu wygenerowania deklaracji wymagane jest dodatkowo zatwierdzenie generowania deklaracji. Tak będzie np. w przypadku pliku JPK_V7.
Po wykonaniu zadania – wygenerowaniu deklaracji, ponowne otwarcie danych zadania pozwoli na wyświetlenie danych wygenerowanej deklaracji.
W przypadku deklaracji PIT-11, kiedy deklaracje są generowane dla większej liczby pracowników w polu Operacje możliwe będzie wyświetlenie oraz wydruk deklaracji dla poszczególnych pracowników oddzielnie.
W przypadku zadania dotyczącego konieczności wygenerowania zeznania rocznego PIT-36 lub PIT-36L z poziomu zadania możliwe jest przejście do serwisu PIT roczny dla danego roku.
Rodzaj zadań: Wydatki | |
Przedmiot zadania | Czynności możliwe do wykonania |
---|---|
* dla importu usług zaksięgowanego do końca 2019 zadanie ma nazwę – płatność za WNU |
W przypadku wydatku w złotówkach:
W przypadku wydatku w walucie:
|
|
W przypadku wydatku w złotówkach:
W przypadku wydatku w walucie:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W przypadku przeważającej większości zadań dotyczących wydatków po ich otwarciu Użytkownik ma możliwość – przejścia do danych zaksięgowanego wydatku czy do danych kontrahenta.
Zadania dotyczące płatności za wydatki pozwalają na wprowadzenie informacji o opłaceniu wydatku. W przypadku większości wydatków w złotówkach zmiana statusu następuje przez wprowadzenie informacji o zapłacie w części Pozycje zapłaty. Zostaje ona wyświetlona po wybraniu w części Oznacz jako opcji Opłacone lub Opłacone częściowo.
Na powyższym obrazie pole kwoty nie jest aktywne ponieważ okno Pozycje zapłaty pojawi się po wybraniu opcji Opłacone. W powyższym wypadku dodanie kolejnej, częściowej wpłaty dostępne byłoby z poziomu zakładki Wydatki.
Wprowadzając informacje o opłaceniu wydatku należy pamiętać o tym, aby na koncie był ustawiony miesiąc księgowy zgodny z datą dokonania zapłaty. Ponadto należy zwrócić uwagę na pojawiające się komunikaty dotyczące przeterminowania wydatków.
W przypadku zadań dotyczących płatności wynikających z faktur korygujących zwiększających do wydatków krajowych, a także płatności za wydatki dotyczące importu usług i WNT w złotówkach, zmiana statusu zadania możliwa jest także w drodze edycji zadania. Tak dokonana zmiana statusu zdania nie spowoduje, iż sam wydatek będzie widoczny jako opłacony w zakładce Wydatki ➡ Lista wydatków.
Wprowadzenie informacji o zapłacie dla wydatków w walucie wymaga wprowadzenia różnic kursowych.
W przypadku wydatków zaksięgowanych przez formularze: Import towarów handlowych lub Import – koszt prowadzenia firmy po otwarciu danych zadania w części Różnice kursowe od kwoty zapłaconej możliwe jest wprowadzenie informacji o zapłacie w celu wyliczenia różnic kursowych (+ pozycję) oraz wprowadzenie tej informacji bez wyliczenia różnic kursowych (+ zapłacone – brak różnic kursowych).
Wybór opcji + dodaj pozycję powoduje możliwość wprowadzenia informacji o zapłacie. Użytkownik wybiera formę zapłaty (waluta lub PLN).
W przypadku kiedy forma zapłaty to Waluta obca – Użytkownik uzupełnia kwotę wpłaconą w walucie, datę dokonania zapłaty i kurs. Przy polu do wpisania kursu możliwe jest automatyczne pobieranie kursu. Będzie to kurs średni NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania zapłaty. Wybór tej formy zapłaty będzie właściwy np. w przypadku zapłaty z konta walutowego. Z kolei wybór jako formy zapłaty PLN powoduje, iż Użytkownik uzupełnia informację takie jak – kwota wypłacona w walucie, data zapłaty i kwota wypłacona w złotówkach. Skorzystanie z tej formy wprowadzenia zapłaty będzie odpowiednie w przypadku zapłaty z konta złotówkowego.
Wybór opcji + zapłacone – brak różnic kursowych skutkuje wyświetleniem formularza z uzupełnionymi danymi o zapłacie pełnej kwoty wydatku po kursie, po którym wydatek został przeliczony na złotówki. Użytkownik uzupełnia jedynie datę dokonania zapłaty.
Nieco inaczej wygląda formularz wprowadzania różnic kursowych do wydatków zaksięgowanych przez formularz: Import usług oraz Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Uzupełnienie pól wprowadzania wpłaty w tym wybór Formy zapłaty wygląda analogicznie jak w opisanym poprzednio przypadku.
Rodzaj zadań: Przychody | |
Przedmiot zadania | Czynności możliwe do wykonania |
---|---|
|
W przypadku dokumentów wystawionych w złotówkach:
W przypadku dokumentów wystawionych w walucie:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wszystkie zadania z rodzaju – Przychody pozwalają na sprawdzenie danych zadania takich jak dane kontrahenta, którego przychód dotyczy czy dane dokumentu sprzedaży – odpowiednio po wybraniu identyfikatora kontrahenta/numeru wystawionego dokumentu.
Z poziomu Kalendarza i zadań dotyczących przychodów Użytkownik ma możliwość:
wprowadzenia zapłaty (wprowadź zapłatę) – wprowadzenie zapłaty w przypadku dokumentów wystawionych w złotówkach nie wymaga uzupełnienia daty dokonania zapłaty. W przypadku dokumentów sprzedaży wystawionych w walucie w Kalendarzu wyświetlane jest zadanie o nazwie Wprowadź różnice kursowe. Wybór poniżej zaznaczonej funkcji spowoduje wyświetlenie formularza wprowadzania wpłaty analogicznie jak w przypadku zadań dotyczących wydatków.
Wprowadzenie informacji o zapłacie – częściowej lub całkowitej powoduje zmianę statusu przychodu na Opłacone częściowo/Opłacone (odpowiednio zadanie będzie Wykonane częściowo lub Wykonane).
wystawienie faktury sprzedaży do pro formy lub anulowanie tego zadania.
W przypadku kiedy do faktury pro forma zostanie wystawiona fakturze sprzedaży w części Operacje będzie można wyświetlić wystawioną fakturę.
Rodzaj zadań: Pozostałe | |
Przedmiot zadania | Czynności możliwe do wykonania |
---|---|
|
|
zapłata za serwis | przejście do rozliczeń z operatorem serwisu, |
|
|
|
|
Użytkownik z poziomu zadania dotyczącego zmiany miesiąca księgowego może dokonać jego zmiany.
W przypadku zadań dotyczących konieczności dokonania wpłaty za serwisu – w części Operacje dostępna będzie funkcja pozwalająca na przejście do zakładki Rozliczenia z operatorem serwisu znajdującej się w Konfiguracji.
W zadaniach z kategorii Pozostałe dostępne są dwa zadania dotyczące remanentu a mianowicie dotyczące uzupełnienia remanentu rocznego i weryfikacji remanentu początkowego. Po otwarciu danych zadania w części Operacje dostępne będa odpowiednio funkcje zweryfijkuj i wypełnij.
Wskazane powyżej funkcje spowodują przeniesienie do zakładki Majątek ➡ Remanenty i otwartego formularza remanentu odpowiednio początkowego lub końcowego.
Rodzaj zadań: Zobowiązania | |
Przedmiot zadania | Czynności możliwe do wykonania |
---|---|
|
|
|
|
Po otwarciu zobowiązania dotyczącego składek ZUS Użytkownik może przejść do wprowadzenia daty opłacenia. Po wybraniu poniżej zaznaczonego pola Użytkownik zostanie przeniesiony do zakładki Zobowiązania ➡ Składki ZUS z widokiem zobowiązań zgodnym z terminem zadania.
Wykonanie powyższych czynności możliwe jest po otwarciu danych zadania. Jego otwarcie spowoduje również wyświetlenie jego pełnych danych.
Z kolei najechanie wskaźnikiem myszy na widoczne w Kalendarzu zadanie powoduje wyświetlenie podstawowych informacji o zadaniu (nazwa) i jego statusie.
Czynność jaka może być wykonana dla wszystkich zadań to zmiana ich widoczności.
Po otwarciu danych zadania Użytkownik może oznaczyć zadania jako niewidoczne/widoczne.
Zmiana widoczności zadania możliwa jest także przez edycję zadania. W trybie edycji Użytkownik może również do zadania dodać opis.
Zakładka Kalendarz umożliwia dodawanie zadań własnych. Przejście do formularza dodawania zadania jest możliwe po wybraniu funkcji + zadania lub wybranie daty bezpośrednio w widoku Kalendarza, do której zadanie ma być dodane. Skorzystanie z funkcji + zadanie spowoduje, że domyślnie jego datą początkową będzie data bieżąca. Wybór konkretnej daty spowoduje, że formularz dodawania zadania będzie dotyczył wybranej daty.
Dodając nowe zadanie Użytkownik uzupełnia następujące pola:
Na Liście bieżących zadań dodane ręcznie zadanie w trybie Czasowym będzie widoczne ze wskazaniem daty i ustalonego przedziału czasowego.
Serwis umożliwia eksport danych z Kalendarza do następujących kalendarzy:
Aby eksportować dane z Kalendarza:
Aby eksportować dane z Kalendarza:
Kalendarz został zaimportowany.
Aby eksportować dane z Kalendarza:
Kalendarz został zaimportowany.
Powyższe zasady funkcjonowania Kalendarza są takie same bez względu na to czy Użytkownik korzysta z usługi faktury plus, darmowej faktury czy księgowości internetowej. Oczywiście w przypadku kont Użytkowników, którzy nie korzystają z funkcji księgowych pojawiające się zadania dotyczyć będą jedynie przychodów.
W przypadku Użytkowników korzystającego z usług Biura rachunkowego serwisu ifirma.pl zarówno zakładka Kalendarz jak i Agenda ograniczają się do widoku zadań dotyczących: przychodów, wydatków i pozostałych zadań. Poniżej widok zakładki Agenda dla Użytkownika biura rachunkowego.
Z kolei widok Kalendarza jest następujący:
Użytkownik biura rachunkowego podobnie jak Użytkownik korzystający z usługi samodzielnej księgowości ma możliwość wykonywania operacji na widocznych w Kalendarzu zadaniach.
Czynności jakie mogą być wykonywane przez Użytkowników w ramach usługi biura rachunkowego są takie same jak w ramach usługi księgowości internetowej. Mogą oni np. dodawać zadania, oznaczać zadania jako niewidoczne, edytować je i dodawać do nich uwagi.
W zakresie przychodów – możliwe jest dodawanie informacji o otrzymanej zapłacie, także w walucie. W przypadku kiedy wprowadzenie zapłaty wymagałoby ustawienia odpowiedniego miesiąca księgowego, będzie to zależne od możliwości ustawienia tego miesiąca przez Użytkownika.
Również w przypadku zadań dotyczących wydatków Użytkownik ma możliwość dodania informacji o zapłacie wydatku. W przypadku kiedy wprowadzenie zapłaty wymaga ustawienia odpowiedniego miesiąca księgowego, Użytkownik doda ją samodzielnie jeśli dany miesiąc księgowy nie został jeszcze rozliczony przez księgowego biura rachunkowego.
W Kalendarzu widoczne są także zadania dotyczące uzupełnienia remanentu rocznego.
Jego uzupełnienie będzie możliwe po ustawieniu miesiąca księgowego zgodnego z datą sporządzenia remanentu. Użytkownik wykona to zadanie samodzielnie jeśli miesiąc księgowy, którego dotyczy remanent nie został jeszcze rozliczony w ramach usług biura rachunkowego.
Autor: Katarzyna Kisiel – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.