W roku 2019 wejdą w życie liczne zmiany w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych. W dniu 19.11.2018 opublikowano w Dzienniku Ustaw nowelizację, która zmienia istotnie sposób rozliczania wydatków na leasing pojazdów osobowych.
Z powyższej ustawy wynikają dwie bardzo istotne zmiany:
Od 2019 r. nie zaliczymy całości wydatków na eksploatację pojazdów osobowych, jak ma to miejsce do końca tego roku. Wprowadzono ograniczenie w zaliczaniu do kosztów podatkowych wydatków na eksploatację aut osobowych do 75% w porównaniu do dotychczasowej kwoty.
Zmianą zostaną objęte wydatki na używanie aut osobowych czyli np. parking, paliwo, przeglądy, naprawy. Wejdzie ona w życie 1 stycznia ze skutkiem dla wydatków poniesionych od 1 stycznia 2019r. włącznie. Zmiana spowoduje faktycznie wzrost podatku dochodowego u osób, dla których wydatki na eksploatację pojazdów osobowych są istotną częścią budżetu firmy.
Jeśli poniesiemy wydatki jeszcze w tym roku kalendarzowym to zmiana przepisów ich nie obejmie. Planując większe naprawy/doinwestowanie aut osobowych, używanych w oparciu o umowy leasingu, podatkowo korzystniej wykonać te czynności jeszcze do końca 2018r.
Powyższe ograniczenie nie będzie dotyczyło tylko aut, które zostaną zgłoszone na VAT-26 do urzędu skarbowego oraz będzie prowadzona ewidencja przebiegu, znana obecnie z ustawy o vat (tzw. kilometrówka do vatu).
Nowelizacja wprowadza od 2019r. zupełną nowość – limitowanie rat leasingowych w kosztach. Obecnie nie istnieje górna granica wartości auta, którą można w ramach leasingu operacyjnego rozliczyć jako koszt uzyskania przychodu.
Limit obejmie umowy zawarte lub zmienione po dniu 31.12.2018r. W związku z tym zmiana umowy leasingu zawartej przed dniem 01.01.2019r., skutkować będzie zaliczaniem rat leasingowych do kosztów na nowych zasadach.
Od 2019 r. nowo wprowadzony limit wyniesie:
Dla rat leasingowych nie stosujemy ograniczenia 75% jak w przypadku wydatków na eksploatację pojazdów osobowych. Ograniczenie będzie miało jednak zastosowanie, gdy rata leasingu zawierać będzie również koszty eksploatacji.
Wprowadzenie tego limitu oznacza, że nadwyżka wartości pojazdu nie będzie kosztem – a raty rozliczane proporcjonalnie do limitu kwotowego. Limit kwotowy wyliczamy jako wartość brutto minus możliwy do odliczenia podatek vat.
Proporcję ograniczenia kosztów do limitu 150 tys. zł liczymy następująco:
150 tys. zł/wartość przedmiotu leasingu (tj. kwota brutto minus możliwy do odliczenia podatek VAT w zł)x100%
Przedsiębiorca użytkuje w ramach zawartej w styczniu 2019r. umowy leasingu auto spalinowe o wartości netto 200 000 zł, VAT 23% – 46 000 zł. Rata leasingowa netto składa się z części kapitałowej 1 200 zł i odsetkowej 800 zł plus należny podatek vat 460 zł. Łącznie 2 000 zł + 460 zł = 2 460 zł.
Wartość uwzględniana do limitu to kwota 223 000 zł, czyli wartość netto powiększona o 50% nieodliczonego VATu (200 000 zł + 23 000 zł).
Proporcja w tym wypadku wynosi 150 000/223 000*100%=67,26%. Rozliczenie będzie wyglądało następująco:
1. część kapitałowa:
2. część odsetkowa:
Wartość uwzględniana do limitu to kwota 246 000 zł, czyli wartość netto powiększona o nieodliczony VAT, czyli w tym przypadku wartość brutto.
Proporcja w tym wypadku wynosi 150 000/246 000*100%=60,98%. Rozliczenie będzie wyglądało następująco:
1. część kapitałowa:
2. część odsetkowa:
W związku z tym, jeśli planujemy zawarcie nowej umowy leasingu pojazdu osobowego bądź zmianę tego rodzaju umowy, o wartości netto przekraczającej 135 tys. zł, korzystniej jest dokonać tej operacji jeszcze w tym roku. Jeśli wartość przedmiotu umowy jest niższa – nowelizacja nie ma znaczenia dla skutków podatkowych tego leasingu.
Autor: Joanna Pindelska – Doradca Podatkowy
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.