Procedura podzielonej płatności (split payment) wzbudza szerokie zainteresowanie wśród przedsiębiorców. Specjalne konto dla podatku VAT, na którym środki będą niejako „zamrożone” i wykorzystywane tylko do opłacania podatku, może niepokoić. Dlatego też Ministerstwo Finansów wychodzi naprzeciw potrzebom przedsiębiorców i zachęca ich do stosowania podzielonej płatności m.in. przez przyśpieszenie zwrotu VAT.
Przedsiębiorca, który odnotowuje nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad należnym, ma prawo zawnioskować do urzędu o zwrot różnicy – jednak środki nie wpływają na nie natychmiast. Standardowym terminem zwrotu VAT przez urząd skarbowy jest 60 dni.
Przepisy przewidują także przyśpieszony, 25-dniowy termin zwrotu VAT, który jest obwarowany dodatkowymi wymogami. Do najważniejszych należy konieczność opłacenia wszystkich faktur, z których wynika nadwyżka podatku naliczonego; lub limit kwoty do przeniesienia z poprzednich okresów, który nie może przekroczyć wartości 3.000 zł.
Przepisy, które mają zacząć obowiązywać wraz z wejściem w życie podzielonej płatności, mogą zagwarantować przedsiębiorcy zwrot nadwyżki VAT w terminie 25 dni, nawet jeśli nie spełnił on wskazanych powyżej warunków.
Aby zapewnić sobie szybki wpływ środków na konto, podatnik powinien spełnić zasadniczo tylko jeden warunek – zawnioskować o zwrot VAT na subkonto, przeznaczone na podatek VAT.
Jak widać, podatnik może zyskać sporo czasu, decydując się na przyjęcie zwrotu na koncie przeznaczonym wyłącznie dla VAT. Jednocześnie jednak warto pamiętać, że środki przelane na taki rachunek nie mogą być rozdysponowane dobrowolnie – skorzystamy z nich tylko wtedy gdy:
W związku z powyższym, gdyby podatnik również w kolejnych okresach rozliczeniowych wykazywał nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad należnym, prawdopodobnie nie będzie miał okazji do spożytkowania całej kwoty, dostępnej na subkoncie. Co więcej, kolejne wnioski o zwrot mogą spowodować skumulowanie się środków na koncie dla VAT, a co za tym idzie – zamrożenie znaczących zasobów, szczególnie w przypadku małych firm.
Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.