Składki ZUS

w Przejście do Ifirma.pl w trakcie roku Tagi: dodanie składki ZUSskładki ZUSZUS DRA

 

1. Co wprowadzamy do serwisu ifirma.pl?

Do serwisu należy wprowadzić:

    1. Dane niezbędne do prawidłowego wygenerowania deklaracji ZUS w serwisie obejmujące:

      a) informację o tym jakie składki społeczne są opłacane z działalności,
      b) informacje niezbędne do ustalenia podstawy składki zdrowotnej. Te są zależne od formy opodatkowania w podatku dochodowym,
      c) okresy zawieszenia działalności gospodarczej.

     

    W przypadku Użytkowników rozliczających się w oparciu o KPIR należy wprowadzić:

    • kwoty dochodu wykazanego na deklaracjach ZUS za miesiące od stycznia do miesiąca poprzedzającego korzystanie z serwisu,
    • sumę składek na ubezpieczenie społeczne zapłaconych od stycznia do miesiąca poprzedzającego korzystanie z serwisu.

     

    W przypadku Użytkowników opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych należy wprowadzić:

    • kwotę przychodu osiągniętego w danym roku w miesiącach poprzedzającym przejście do serwisu pomniejszonego o zapłacone składki społeczne,
    • sumę składek zdrowotnych należnych za miesiące od stycznia do miesiąca poprzedzającego przejście do serwisu.

 

2. Składki zapłacone w pierwszym miesiącu korzystania z serwisu.

 

2. Jak wprowadzamy informacje do serwisu?

2.1. Dane niezbędne do prawidłowego wygenerowania deklaracji ZUS

2.1.1. informacje o rodzaju opłacanych składek

W zakładce Pulpit → Konfiguracja → Deklaracje → ZUS oraz przejściu do edycji Użytkownik wprowadza informację o planie opłacania składek ZUS (Duży ZUS, mały ZUS, ulga na start, składki preferencyjne) uzupełnia dodatkowe informacje oraz dokonuje wyboru w zakresie rodzaju podstawy wymiaru dla składek zdrowotnych.

2.1.2. informacje niezbędne do ustalenia podstawy składki zdrowotnej

a) Użytkownicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów

Użytkownicy prowadzący KPIR zakładce Pulpit → Konfiguracja → Deklaracje → Przeniesienie danych wprowadzają kwoty dochodu za miesiące od stycznia do miesiąca poprzedzającego przejście do serwisu oraz sumę składek na ubezpieczenie społeczne zapłaconych w tym okresie.


 

Informacja o kwocie opłaconych składek społecznych zostanie uwzględniona również przy wyliczeniu zaliczki na podatek dochodowy.

b) Użytkownicy rozliczający się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych

Użytkownicy rozliczający się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zakładce Pulpit → Konfiguracja → Deklaracje → Przeniesienie danych wprowadzają kwotę przychodu osiągniętego w danym roku w miesiącach poprzedzającym przejście do serwisu pomniejszonego o zapłacone składki społeczne oraz sumę składek zdrowotnych należnych za miesiące od stycznia do miesiąca poprzedzającego przejście do serwisu.


 

2.2. Składki zapłacone w pierwszym miesiącu korzystania z serwisu.

Zakładka Zobowiązania → Składki ZUS → Dodaj składkę do ZUS.

 

 

Jeżeli w związku z prowadzoną działalnością mamy obowiązek opłacać zarówno składki społeczne, zdrowotną, jak i fundusz pracy, to każdą z kwot dodajemy oddzielnie wybierając odpowiedni Typ składki.

Od 2022 r. Użytkownicy nie dodają kwoty zapłaconych składek zdrowotnych. Te od 2022 r. nie są uwzględniane przy wyliczeniu podatku dochodowego.

 

 

Wprowadzamy składki opłacone w miesiącu rozpoczęcia pracy z serwisem (np. składki za sierpień opłacone we wrześniu, jeśli wrzesień jest pierwszym miesiącem księgowania w ifirma.pl)

W następnych miesiącach nie należy korzystać z funkcji Dodaj składkę do ZUS, serwis na podstawie wygenerowanych DRA sam będzie tworzył przelewy, widoczne w zakładce Zobowiązania → składki ZUS.

 

 

Składki opłacone w poprzednich miesiącach wprowadzamy do serwisu już bezpośrednio przy tworzeniu pierwszej deklaracji PIT-5/5L (temat omówiony jest części Generowanie deklaracji PIT-5/5L po raz pierwszy) a w przypadku Użytkowników rozliczających się ryczałtem podczas generowania pierwszej deklaracji PIT-28. Więcej na ten temat tutaj.

 

 

3. Dane o zawieszeniu firmy

Okresy zawieszenia działalności przez Użytkownika należy wprowadzić w zakładce Pulpit → Konfiguracja → Deklaracje → ZUS.

Dodajemy okresy zawieszenia przypadające na rok 2022 r. i lata kolejne.

Jeśli działalność była zawieszana także wcześniej – dodanie tych informacji jest możliwe. Nie jest jednak wymagane.

 

Autor: Katarzyna Kisiel – ifirma.pl

Czy ten artykuł był pomocny?

Powiązane artykuły