Remanent w działalności usługowej

Prowadząc usługową działalność gospodarczą z założenia nie posiadamy materiałów czy towarów handlowych. Mimo to nawet w takiej sytuacji powinniśmy pamiętać o sporządzeniu remanentu (spisu z natury) na początek i koniec roku podatkowego. Sprawdźmy, jak to zrobić.

Remanent – spis z natury

Zgodnie z przepisami, podatnicy rozliczający się na podstawie księgi przychodów i rozchodów są zobowiązani do sporządzenia remanentu:

  • na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej,
  • na koniec roku podatkowego (będącego jednocześnie remanentem początkowym na kolejny rok),
  • na zakończenie działalności gospodarczej,
  • na wezwanie urzędu,
  • w razie utraty prawa do rozliczenia ryczałtem ewidencjonowanym,
  • w spółce – przy zmianie wspólnika lub zmianie proporcji udziałów.

W spisie z natury ujmujemy wyłącznie wartość materiałów podstawowych i towarów handlowych, czyli zasadniczo tego, czym handlujemy lub z czego wytwarzamy produkty na sprzedaż. Zatem taki remanent nie będzie uwzględniał wartości naszego wyposażenia czy środków trwałych.

Uwaga! W przypadku zakończenia działalności gospodarczej spis z natury materiałów podstawowych i towarów handlowych to tylko jeden z wymaganych remanentów likwidacyjnych.

Remanent w działalności usługowej

Prowadząc działalność usługową również jesteśmy zobowiązani do przeprowadzenia spisu z natury. W związku z faktem, że stan towarów i materiałów w naszej firmie jest zerowy, zerowy będzie także remanent.

Na dokumencie spisu z natury w firmie usługowej powinny znaleźć się:

  • imię i nazwisko przedsiębiorcy,
  • nazwa firmy,
  • data sporządzenia,
  • pozycja określającą wartość remanentu,
  • podpisy przedsiębiorcy i (opcjonalnie) pracowników.

W serwisie Ifirma.pl można dodać remanent zerowy w zakładce Majątek ➡ Remanenty ➡ + Dodaj remanent zerowy:


 

Pozycje Materiał – Towar, Ilość, Jednostka i Cena jednostkowa zostaną uzupełnione automatycznie.

Przedsiębiorca podpisuje taki dokument i – jeśli zatrudnia pracowników – może przedstawić im go do podpisu jako komisji.

Następnie należy zatwierdzić dokument.

Uzupełniony i podpisany zerowy remanent umieszczamy odpowiednio na początku i końcu dokumentacji za dany rok podatkowy.

 

 

Spis z natury to tylko jeden z obowiązków na zakończenie roku podatkowego. Pamiętaj o wszystkim!
Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie musisz czytać pomocy
Nie musisz czytać pomocy

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce