Prowadząc usługową działalność gospodarczą z założenia nie posiadamy materiałów czy towarów handlowych. Mimo to nawet w takiej sytuacji powinniśmy pamiętać o sporządzeniu remanentu (spisu z natury) na początek i koniec roku podatkowego. Taki obowiązek spoczywa na przedsiębiorcach, prowadzących Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów. Sprawdźmy, jak to zrobić.
Zgodnie z przepisami, przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie księgi przychodów i rozchodów są zobowiązani do sporządzenia remanentu:
W spisie z natury ujmujemy wyłącznie wartość materiałów podstawowych i towarów handlowych, czyli zasadniczo tego, czym handlujemy lub z czego wytwarzamy produkty na sprzedaż. Zatem taki remanent nie będzie uwzględniał wartości naszego wyposażenia czy środków trwałych.
Prowadząc działalność usługową również jesteśmy zobowiązani do przeprowadzenia spisu z natury. W związku z tym, że stan towarów i materiałów w naszej firmie jest zerowy, zerowy będzie także remanent.
Na dokumencie spisu z natury w firmie usługowej powinny znaleźć się:
W serwisie IFIRMA można dodać remanent zerowy w zakładce Firma ➡ Majątek ➡ Remanenty ➡ + Dodaj remanent zerowy:

Pozycje Materiał – Towar, Ilość, Jednostka i Cena jednostkowa zostaną uzupełnione automatycznie.

Przedsiębiorca podpisuje taki dokument i jeśli zatrudnia pracowników, może przedstawić im go do podpisu jako komisji.
Następnie należy zatwierdzić dokument.
Uzupełniony i podpisany zerowy remanent umieszczamy odpowiednio na początku i końcu dokumentacji za dany rok podatkowy.

Wszystkie zamieszczone treści mają charakter informacyjny i edukacyjny. Żadna treść nie stanowi wykładni prawa, opinii prawnej czy podatkowej. Instrukcje w głównej mierze skupiają się na podstawowych przypadkach i nie rozpatrują wszystkich potencjalnych możliwości.
Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.