1. W jakich sytuacjach pracodawca wystawia rachunek zerowy
Przedsiębiorca zatrudniający pracowników jest w niektórych przypadkach zobligowany
do wystawia rachunku zerowego np. w przypadku braku wypłaty wynagrodzenia w związku z przebywaniem pracownika na urlopie bezpłatnym. Rachunek zerowy wystawiamy również w sytuacji, gdy pracownik przebywa na zwolnieniu chorobowym powyżej 33 dni (przez pierwsze 33 dni z tytułu choroby pracownikowi przysługuje wynagrodzenie chorobowe, które jest finansowane ze środków pracodawcy). W sytuacji pracownika, który ukończył 50 rok życia rachunek zerowy wystawiamy powyżej 14 dni przebywania na zwolnieniu chorobowym (pierwsze 14 dni niezdolności do pracy w roku kalendarzowym jest finansowane przez pracodawcę).
Poniżej zostanie zaprezentowany sposób wystawienia zerowego rachunku dla sytuacji braku wypłaty wynagrodzenia w związku z przebywaniem pracownika na urlopie bezpłatnym w miesiącu lutym 2019.
Przechodzimy do zakładki Pracownicy ➡ Umowy, następnie w kolumnie rachunki wybieramy + wystaw nowy.
W otwartym rachunku wybieramy opcje wylicz wynagrodzenie urlopowe lub za niepełny miesiąc.
W polu wynagrodzenie urlopowe :
- Pensja – stała,
- Liczba godzin przepracowanych w miesiącu urlopu – w lutym 2019 jest do przepracowania 160 godzin pracy,
- Urlop – z dostępnej listy wybieramy opcję urlop bezpłatny,
- „Od Do” – w polu Od wpisana zostanie data początku miesiąca tj. 1 luty, w dacie Do – ostatni dzień miesiąca tj. 28 luty 2019 r.
- Liczba godzin roboczych – w okresie od 01-28.02.2019 było do przepracowania 20 dni roboczych, czyli 20*8=160 godzin,
- Liczba dni roboczych – w okresie od 01-28.02.2019 było do przepracowania 20 dni roboczych.
Po zatwierdzeniu serwis wygeneruje zerowy rachunek.
2. W jaki sposób usunąć rachunek zerowy
Najczęściej rachunek zerowy usuwamy w sytuacji gdy popełniliśmy błąd np.:
- wystawiliśmy zerowy rachunek w niewłaściwym miesiącu księgowym
- w zerowym rachunku naliczyły się koszty uzyskania przychodu oraz ulga podatkowa
W sytuacji gdy wystawiliśmy dla pracownika zerowy rachunek nie pojawia się DK (dowód księgowy).
W celu usunięcia zerowego wynagrodzenia przechodzimy do zakładki Zobowiązania ➡ Wynagrodzenia.
Następnie w kolumnie Wynagrodzenie wybieramy dla przykładu podanego na obrazie Wynagrodzenie za okres 02/2019. W kolejnym kroku wybieramy usuń. Zatwierdzamy zmiany.
Następnie, aby poprawić rachunek albo wystawić go ponownie przechodzimy do zakładki Pracownicy ➡ Rachunki, w kolumnie Tytuł wynagrodzenia wybieramy Wynagrodzenie za okres 02/2019.
Następnie w prawym górnym rogu wybieramy opcję edytuj rachunek bądź wybieramy strzałkę, gdzie jest dostępna opcja usuń rachunek.
Autor: Monika Olejniczak – ifirma.pl