Przedsiębiorca z osobą współpracującą lub pracownikami – jak wypełnić wniosek o zwolnienie z opłacania składek ZUS

|
ID: 778305199
|
|
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

 

W przypadku opłacania składek za siebie i innych ubezpieczonych, nie ma limitu przychodu. Dotyczy to także sytuacji, w której składki opłacane są za przedsiębiorcę i osobę współpracującą. Warunkiem uzyskania zwolnienia jest liczba osób zgłoszonych do ubezpieczeń (powinno ich być mniej niż 10 osób na dzień 29 lutego 2020 r.). Przepisy są tak skonstruowane, że nie wynika z nich jasno, czy do tego limitu należy wliczać samego przedsiębiorcę lub jego współpracownika. W takim przypadku konieczna jest samodzielna konsultacja z ZUS.

PRZYCHÓD – w świetle przepisów PIT, uwzględnia zarówno przychód ze sprzedaży, ale również otrzymane odszkodowania, nieodpłatne świadczenia, itp.

W sytuacji, gdy przedsiębiorca zostanie zwolniony z opłacania składek – będą one potraktowane jako zapłacone (dla celów ZUS), ale nie podlegają odliczeniu od podatku. Za okres zwolnienia, jest zachowane prawo do świadczeń z ubezpieczeń społecznych w taki sposób, jakby składki zostały opłacone.

Zgodnie z obecną informacją udzielaną przez ZUS – zwolnienie ma dotyczyć całości składek (zarówno potrącanych z wynagrodzenia pracownika, jak i dopłacanych przez przedsiębiorcę).
Otrzymana “dopłata”(czyli zwolnienie z ZUS) nie stanowi przychodu w PIT. Na chwilę obecną jeszcze nie wiemy jak składki, potrącane z wynagrodzeń będą rozliczane. Na pewno składki “dopłacane” przez przedsiębiorcę nie są KUP (czyli nie zaznaczamy ich jako “opłacone” w serwisie ifirma.pl)

1. Jak złożyć wniosek?

Zachęcamy do zapoznania się z krótkim filmem.

W sytuacji wypełniania wniosku w wersji papierowej, warto postępować zgodnie z instrukcją.

Poniżej przedstawiamy sposób wysyłki wniosku przez PUE-ZUS.

W pierwszej kolejności należy zalogować się do PUE-ZUS, np. za pomocą profilu zaufanego


 

1. Następnie należy przejść do zakładki Płatnik ➡ Usługi ➡ Odnajdujemy na liście RDZ Przejdź do usługi


 

Pojawi się formularz wniosku o umorzenie składek, w którym należy sprawdzić poprawność danych na stronie 1, następnie przejść do strony 2.

2. Przedsiębiorcy, opłacający składki za siebie + innych – w części II Treść wniosku przy stwierdzeniu “zwracam się o zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek za:” wybierają punkt A – jako płatnik składek który ma zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych innych ubezpieczonych.

W związku z tym, że przedsiębiorca zgłasza do ubezpieczeń prócz siebie również innych pracowników nie obowiązuje go podanie wartość przychodu i dochodu. W tej sytuacji pomija wypełnienie punktu 2.

W części 3 przedsiębiorca zaznacza miesiące za które wnioskuje o zwolnienie z opłacania składek ZUS czyli wybiera: marzec, kwiecień i maj.


 

3.Na trzeciej stronie w części III Dodatkowe informacje dotyczące podmiotu Pozostało jeszcze wypełnienie oświadczenia wymaganego przepisami unijnymi (do dnia 07-04-2020 r. był to osobny załącznik do wniosku, od dnia 08-04-2020 r. jest on dodany jako strona 3 dokumentu).

Poniżej oznaczone dla JDG.

  • punkt 1. – wpisujemy główne PKD firmy,
  • UWAGA: punkt 2 A, B, C – oznaczamy NIE lub nie dotyczy oznaczamy NIE lub nie dotyczy – jeżeli informacja jest inna oznaczamy oczywiście zgodnie z prawdą
  • punkt 3. – czy otrzymaliśmy inną pomoc publiczną w ramach przeciwdziałania COVID-19? Jeśli tak – uzupełniamy dane, jeśli nie – zaznaczamy NIE.
    UWAGA: otrzymane świadczenie postojowe nie jest pomocą publiczną, nie musimy go więc tu uwzględniać.
  •  


     

     

    4. Następnie wybieramy opcję Sprawdź ➡ Zapisz ➡ Zamknij.

    Jeśli pojawią się pola, które dodatkowo należy uzupełnić – po wybraniu opcji Sprawdź wyświetli się odpowiednia informacja w zakładce Uwagi i błędy. W sytuacji gdy wszystkie pola zostały wypełnione – wówczas liczba błedów w tej zakładce będzie wynosiła 0. Natomiast w przypadku pojawienia się braków – wystarczy wybrać konkretny błąd – zostaniemy przeniesieni w miejsce, które będzie trzeba wypełnić.


     

    5. Po “zamknięciu” formularza pozostaje nam wysłanie go do ZUS. W tym celu wybieramy opcję Wyślij ➡ potwierdzamy oświadczenie ➡ ok


     

    Na kolejnej stronie wybieramy sposób odpowiedzi – przy wysyłce przez PUE-ZUS powinno być zaznaczone elektronicznie(przez portal PUE ZUS) oraz zatwierdzamy poprzez wybranie opcji OK


     

    W kolejnym kroku wybieramy sposób podpisania dokumentu.


     

    2. Jak sprawdzić czy wniosek został wysłany?

    Jeśli udało się wysłać wniosek – znajdziemy go w zakładce Dokumenty i wiadomości ➡ Wysłane.


     

    3. Gdzie szukać dokumentu, jeśli nie udało się go podpisać?

    Jeśli podczas wysyłki pojawił się błąd, należy szukać dokumentu w zakładce Zlecenia ➡ Operacje do potwierdzenia ➡ Potwierdź profilem zaufanym EPUAP


     

     

    Autor: Katarzyna Krzemińska – ifirma.pl

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.