Pominięta faktura za paliwo z odliczeniem 50% VAT

|
ID: 778304992
|
|
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

 

Zgodnie z ustawą o PIT wydatki należy księgować zgodnie z datą wystawienia dokumentu, dlatego wartość netto wydatku należy księgować w okresie, w którym została wystawiona dokumentująca go faktura. W związku z wprowadzonym pakietem Slim VAT, od 1 stycznia 2021 r podatek VAT w przypadku przedsiębiorców rozliczających się miesięcznie można odliczyć w 4 kolejnych miesiącach (pierwszym miesiącem będzie miesiąc zakupu i 3 kolejne miesiące),a w przypadku przedsiębiorców korzystających z rozliczenia kwartalnego w 3 kolejnych okresach (kwartał w którym miał miejsce zakup oraz dwa kolejne kwartały).

 

 

1. Prawo do odliczenia VAT w innym miesiącu

Jeśli miesiąc, w którym wystawiono fakturę minął, ale nadal przysługuje bieżące prawo do odliczenia VAT, to fakturę za zakup paliwa uprawniającą do odliczenia 50% podatku VAT, księgujemy w odpowiedni sposób, w zależności od sposobu użytkowania pojazdu księgujemy następująco:

  • w lewym górnym rogu ustawiamy miesiąc księgowy zgodny z datą wystawienia faktury,
  • przechodzimy do zakładki Pojazdy ➡ Wszystkie operacje ➡ dodaj koszt pojazdu, w kolumny Inne koszty wybieramy Inny
  • w polu Rodzaj dokumentu wybieramy faktura
  • uzupełniamy dane z faktury
  • w polu Kwota wpisujemy 100% wartości netto + 50% nieodliczonego VAT
  • zmieniamy miesiąc księgowy zgodnie z miesiącem odliczenia VAT.

Celem odliczenia podatku VAT:

  • przechodzimy do zakładki Wydatki ➡ Dodaj wydatek ➡ Uniwersalny ➡ Faktura
  • uzupełniamy dane z faktury
  • w pozycji Wpis do KPiR wybieramy brak wpisu do KPIR
  • w pozycji Wpis do Ewid. Zakupów VAT wybieramy Zgodnie z “Datą księgowania w Ewidencji zakupów VAT”. W tym polu wpisujemy datę, w której chcemy odliczyć VAT
  • przy stawce 23% wprowadzamy wyliczoną kwotę 50 % wartości netto z faktury.



 

Przykład 1.
Przedsiębiorca rozliczający się miesięcznie z VAT pominął fakturę za paliwo, która została wystawiona 05.01.2021 r. Data wpływu pokrywa się z datą wystawienia. Faktura została opłacona w dacie jej wystawienia.
Wartość netto faktury wynosi 100 zł, VAT 23% – 23 zł, wartość brutto – 123 zł.
Przedsiębiorca chce ująć wartość VAT w ewidencji za miesiąc marzec, czyli bez konieczności składania korekty JPK_V7M/7K za styczeń 2021.

Koszt dodajemy poprzez dodatnie wydatku przez zakładkę Pojazdy ➡ Wszystkie operacje ➡ dodaj koszt pojazdu → Inne koszty → inny.

 




 
Po wpisaniu danych z faktury wybieramy opcję zatwierdź.

Odliczenia VAT dokonujemy przez zakładkę Wydatki ➡ Dodaj wydatek ➡ Uniwersalny ➡ Faktura.

 





 

Po wpisaniu danych wybieramy opcję zatwierdź. Pojawi się wówczas komunikat, który również należy zatwierdzić.


 

Podczas wprowadzania wydatku możliwe jest oznaczenie wydatku jako opłacony zaznaczając checkbox Zapłacono całość w dacie wystawienia. Jeżeli płatność nastąpiła później, w lewym górnym rogu ustawiamy miesiąc zgodny z datą zapłaty, następnie przechodzimy do zakładki Wydatki → Lista wydatków. Na poziomej osi czasu wybieramy miesiąc zgodnie z datą wystawienia faktury. Obok danego wydatku w kolumnie Pozostałe wybieramy opcję wprowadź. W kolejnym kroku wpisujemy datę opłacenia.

Przykład 2. Faktura z przykładu nr 1 została opłacona w lutym 2021. Ponieważ są dwa zapisy związane z danym wydatkiem należy dwukrotnie wprowadzić datę opłacenia


 

W ten sposób do kosztów zostanie zaliczonych odpowiednio 20% wydatków bądź 75% w zależności od sposobu użytkowania pojazdu.

Po zapisaniu wydatku w miesiącu, w którym doksięgowano kwotę do kosztów uzyskania przychodów, należy zaktualizować deklarację PIT-5/PIT-5L:

  • przechodzimy do zakładki Deklaracje i wybieramy opcję PIT-5/PIT-5L,
  • w ten sam sposób aktualizacji dokonujemy począwszy od miesiąca doksięgowania kosztu aż do okresu bieżącego,
  • w wyniku doksięgowania kosztu zaliczka na podatek dochodowy może ulec zmniejszeniu, a co za tym idzie – może powstać nadpłata. Taką nadpłatę można rozliczyć w ramach kolejnej zaliczki na podatek dochodowy.


 

2. Bez prawa do bieżącego odliczenia VAT – bez korekty JPK_V7M/7K

Jeśli termin bieżącego odliczenia VAT minął, to możliwe jest rozliczenie w kosztach jedynie kwoty netto powiększonej o 50% podatku VAT, co do którego nie przysługuje prawo do odliczenia. Aby wprowadzić taki wydatek:

  • ustawiamy jako miesiąc księgowy miesiąc wystawienia faktury,
  • w zakładce Pojazdy ➡ Wszystkie operacje ➡ dodaj koszt pojazdu ➡ Inne koszty ➡ Inny wpisujemy kwotę netto + 50% nieodliczonego podatku VAT (w jednej zsumowanej kwocie).

 

Przykład 3. Przedsiębiorca rozliczający się miesięcznie z VAT pominął fakturą za paliwo, która została wystawiona 05.01.2021 r. Data wpływu pokrywa się z datą wystawienia. Faktura została opłacona w dacie jej wystawienia. Wartość netto faktury wynosi 100 zł, VAT 23% – 23 zł, wartość brutto – 123 zł. Miesiącem kalendarzowym w którym przedsiębiorca dokonuje księgowania jest maj, ale mimo tego przedsiębiorca wybiera w serwisie miesiąc styczeń, zgodnie z datą wystawienia faktury. Przedsiębiorca chce ująć jedynie koszt. Rezygnuje z odliczenia VAT, aby nie dokonywać korekt JPK_V7M/7K. Poniższy zrzut odzwierciedla sposób ujęcia wydatku w serwisie.


 

Po zapisaniu wydatku w miesiącu, w którym doksięgowano kwotę do kosztów uzyskania przychodów należy zaktualizować deklarację PIT-5/PIT-5L – analogicznie jak w pierwszym punkcie. W wyniku doksięgowania kosztu zaliczka na podatek dochodowy może ulec zmniejszeniu, a co za tym idzie – może powstać nadpłata. Taką nadpłatę można rozliczyć w ramach kolejnej zaliczki na podatek dochodowy.


 

3. Bez prawa do bieżącego odliczenia VAT – z korektą VAT oraz pliku JPK_VAT

Jeśli termin bieżącego odliczenia VAT minął, to możliwe jest rozliczenie całego wydatku i złożenie korekty deklaracji VAT. Aby wprowadzić taki wydatek:

  • ustawiamy jako miesiąc księgowy miesiąc wystawienia faktury,
  • wpisujemy kwotę w zakładce: Pojazdy ➡ Wszystkie operacje ➡ dodaj koszt pojazdu ➡ Zakup paliwa ➡ faktura vat


Po zapisaniu wydatku w miesiącu, w którym doksięgowano kwotę do kosztów uzyskania przychodów należy zaktualizować deklarację PIT-5/PIT-5L. W wyniku doksięgowania kosztu zaliczka na podatek dochodowy może ulec zmniejszeniu, a co za tym idzie – może powstać nadpłata. Taką nadpłatę można rozliczyć w ramach kolejnej zaliczki na podatek dochodowy.

Następnie należy zaktualizować i wysłać korektę JPK_V7M/7K bądź deklarację VAT-7 i plik JPK VAT w zależności od okresu z jakiego jest faktura. Poniżej zostały opisane kroki jakie należy wykonać dla skorygowania odpowiedniego dokumentu.

3.1 JPK_V7M/7K (obowiązuje od 01.10.2020)

Sposób zaktualizowania JPK_V7M/7K i sporządzenia jego korekty zależy od sytuacji czy
pierwotny plik został wysłany z serwisu czy nie został wysłany.

Uwaga! Jeśli w korygowanym JPK_V7M/7K, który zawiera zarówno część deklaracyjną jak i ewidencyjną wystąpiła nadwyżka podatku VAT naliczonego do przeniesienia na kolejne okresy, to skorygowania będą wymagały także kolejne części deklaracyjne pliku JPK_V7M/7K. Na część ewidencyjną nie wpływa kwota VAT do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Części deklaracyjnej JPK_V7M/7K korygujemy wtedy do pierwszej deklaracji, w której wystąpił VAT należny do opłacenia (włącznie z tą deklaracją) bądź – jeśli powyższa sytuacja nie miała jeszcze miejsca – aż do deklaracji bieżącej.

3.1.1. W przypadku gdy pierwotny plik został wysłany z serwisu

  • jako miesiąc księgowy wybieramy miesiąc, w którym zaksięgowano koszt,
  • przechodzimy do zakładki Deklaracje,
  • wybieramy opcję vat(jpk) w celu zaktualizowania danych
  • pojawi się komunikat Czy chcesz stworzyć deklarację JPKV7 na (miesiąc)? który należy zatwierdzić.
  • serwis automatycznie w pozycji Cel złożenia formularza zaznaczy opcję korekty,

 


 

  • można dodać uzasadnienie przyczyny korekty poprzez wybranie opcji szczegóły z poziomu otwartego JPK_V7M/7K, następnie wybieramy edytuj. W kolejnym kroku korzystamy z opcji +dodaj uzasadnienie. Możliwość uzupełnienia uzasadnienia pojawi się na końcu JPKV7. Następnie korzystamy z opcji zatwierdź. Uzasadnienie można dołączyć tylko do części deklaracyjnej JPK_V7

 


 

Wybierając opcję wyślij do urzędu pojawi się komunikat, w którym domyślnie zostanie zaznaczony checkbox korekta deklaracji oraz korekta ewidencji. Należy wybrać opcję zatwierdź. Komunikat ten nie pojawi się w przypadku przedsiębiorców rozliczających się kwartalnie, którzy korygują pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału.


 

Po wybraniu opcji zatwierdź JPKV7 można pobrać lub wysłać za pośrednictwem serwisu.

3.1.2. W przypadku gdy pierwotny plik nie został wysłany z serwisu

  • jako miesiąc księgowy wybieramy miesiąc, w którym zaksięgowano koszt,
  • przechodzimy do zakładki Deklaracje,
  • wybieramy opcję vat(jpk) w celu zaktualizowania danych
  • pojawi się komunikat Czy plik JPK 7 na (miesiąc) został przesłany do Urzędu Skarbowego i zaakceptowany? przy którym należy wybrać opcję tak.
  • serwis automatycznie w pozycji Cel złożenia formularza zaznaczy opcję korekty.

 


 

  • można dodać uzasadnienie przyczyny korekty poprzez wybranie opcji szczegóły z poziomu otwartego JPK_V7M/7K, następnie wybieramy edytuj. W kolejnym kroku korzystamy z opcji +dodaj uzasadnienie. Możliwość uzupełnienia uzasadnienia pojawi się na końcu JPKV7. Następnie korzystamy z opcji zatwierdź. Uzasadnienie można dołączyć tylko do części deklaracyjnej JPK_V7

  •  

    Wybierając opcję wyślij do urzędu pojawi się komunikat, w którym w którym domyślnie zostanie zaznaczony checkbox korekta deklaracji oraz korekta ewidencji. Następnie należy wybrać opcję zatwierdź. Komunikat ten nie pojawi się w przypadku przedsiębiorców rozliczających się kwartalnie, którzy korygują pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału.


     

    Po wybraniu opcji zatwierdź JPK V7 można pobrać lub wysłać za pośrednictwem serwisu.

    3.2 Deklaracji VAT 7/7K i JPK_VAT (obowiązuje sprzed okresu 01.10.2020)

    Aby zaktualizować deklarację VAT-7/VAT-7K i sporządzić jej korektę:

    • jako miesiąc księgowy wybieramy miesiąc, w którym zaksięgowano koszt,
    • przechodzimy do zakładki Deklaracje,
    • wybieramy opcję VAT-7 w celu zaktualizowania deklaracji,
    • w kolumnie VAT-7 wybieramy numer deklaracji
    • następnie korzystamy z opcji Szczegóły ➡ Edytuj,
    • w pozycji siódmej jako Cel złożenia formularza wybieramy opcję korekty,

     


     

    • można dołączyć uzasadnienie przyczyny korekty poprzez dodaj uzasadnienie

     


     

    Wprowadzone zmiany w deklaracji zatwierdzamy i wysyłamy ją do Urzędu Skarbowego.

    Uwaga! Jeśli w korygowanej deklaracji wystąpiła nadwyżka podatku VAT naliczonego do przeniesienia na kolejne okresy, to skorygowania będą wymagały także kolejne deklaracje VAT. Deklaracje korygujemy wtedy do pierwszej deklaracji, w której wystąpił VAT należny do opłacenia (włącznie z tą deklaracją) bądź – jeśli powyższa sytuacja nie miała jeszcze miejsca – aż do deklaracji bieżącej.

    W tej sytuacji konieczna będzie również korekta pliku JPK:

    • przechodzimy do zakładki JPK ➡ Jednolity Plik Kontrolny
    • w polu Rodzaj JPK wybieramy VAT
    • rozwijamy pokaż konfigurację zaawansowaną
    • w polu Cel złożenia wybieramy korekta
    • w polu Przyczyna złożenia wybieramy:
      • cykliczne przesyłanie dokumentów – jeżeli plik JPK wybranej struktury zgodnie z obowiązującymi przepisami jest przekazywany organom podatkowym cyklicznie, za każdy okres podatkowy, bez wezwania tych organów,
      • doraźne przesyłanie w ramach kontroli – jeżeli plik JPK wybranej struktury za dany okres jest przekazywany na wezwanie organów podatkowych w związku z przeprowadzoną kontrolą.
    • w polu Data (od – do) podajemy zakres dat okresu, w którym była doksięgowana faktura
    • plik można wygenerować i pobrać lub wysłać za pośrednictwem serwisu.

     

    Więcej na temat generowania, pobierania oraz wysyłania pliku JPK znajdziesz tutaj.

     

    Autor: Pamela Roszak – zespół ifirma.pl

    Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce