Podatnicy zobowiązani do odprowadzania do urzędu skarbowego podatku u źródła powinni zwrócić szczególną uwagę na zmiany w przepisach podatkowych w tym zakresie, które obowiązują od 1 stycznia 2019 r. Wprowadzone rozwiązania w znaczący sposób komplikują bowiem zasady pobierania daniny od wpłat na rzecz zagranicznych kontrahentów. Co ważne, konsekwencje tych zmian będą odczuwalne głównie przez polskich podatników (płatników).
Polscy podatnicy muszą obecnie kontrolować sumę wpłat dokonywanych na rzecz zagranicznego kontrahenta. Jeżeli bowiem przekroczą one w danym roku podatkowym kwotę 2 mln zł, płatnik (polska firma) będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła w pełnej wysokości (od kwoty przekraczającej 2 mln zł), zgodnie ze stawką wynikającą z polskich przepisów (10% lub 20%), niezależnie od tego, czy przysługuje mu prawo do zastosowania stawki obniżonej, zwolnionej, czy też niepobierania podatku w ogóle.
Takie rozwiązanie może oznaczać, że ciężar podatku u źródła będzie przerzucany na polskie firmy, które poza zapłatą pełnej kwoty kontrahentowi, będą zobowiązane do wpłaty podatku z własnej kieszeni.
Nowe regulacje dają polskiemu podatnikowi możliwość odzyskania podatku u źródła wpłaconego do urzędu skarbowego według stawki podstawowej, po przekroczeniu limitu 2 mln zł. W tym celu konieczne będzie złożenie wniosku o zwrot podatku. Co istotne, podmiotem uprawnionym do występowania o zwrot podatku u źródła będzie zagraniczna firma, w imieniu której odprowadzana jest danina. Polski podatnik będzie mógł wystąpić z takim wnioskiem wyłącznie w sytuacji, gdy dokonał zapłaty podatku u źródła z własnych środków.
Wraz z wnioskiem o zwrot podatku u źródła należy przedłożyć komplet następujących dokumentów:
Czas na dokonanie wniosku będzie wynosił co do zasady 6 miesięcy (może on jednak zostać wydłużony).
Nowe przepisy przewidują możliwość niepobierania podatku wg standardowej stawki, nawet po przekroczeniu limitu 2 mln zł. Jedną z opcji jest złożenie przez polskiego podatnika specjalnego oświadczenia (które jest ważne dwa miesiące), druga to uzyskanie opinii od naczelnika urzędu skarbowego (na jej uzyskanie trzeba poczekać nawet 6 miesięcy, jednak będzie ona ważna co do zasady przez 3 lata).
Pozytywną zmianą, jaka weszła w życie 1 stycznia 2019 roku, jest możliwość korzystania z kopii certyfikatów rezydencji (dotychczas polskie organy podatkowe często żądały oryginalnych dokumentów). Nowe regulacje przewidują jednak, że certyfikaty takie będą mogły być stosowane jedynie do wypłat w zakresie usług niematerialnych i tylko w przypadkach, gdy łączna wartość wypłat na rzecz danego kontrahenta nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 10 000 zł.
Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.