w Jak zacząćPodatek VATPodatek PIT Tagi: deklaracje podatkowepodatek VATdeklaracje ZUSZUS DRAjak działa ifirma.plPIT

Podstawowe czynności, które musisz wykonać w ifirma.pl, aby otrzymać poprawne rozliczenie firmy:

  • wystawienie faktur sprzedaży > zakładka „Faktury”,
  • księgowanie faktur dokumentujących wydatki > zakładka „Wydatki”.

Na podstawie dokumentów wprowadzonych przez „Faktury” i „Wydatki” automatycznie powstają ewidencje podatkowe:

  • na potrzeby podatku dochodowego (PIT) – Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR),
  • na potrzeby podatku VAT – ewidencja sprzedaży i ewidencja zakupów VAT.

W zakładce „Deklaracje” wylicza się zobowiązania podatkowe PIT oraz generuje deklarację VAT, którą należy złożyć do US (np. drogą elektroniczną).

Przed wygenerowaniem pierwszej deklaracji PIT i VAT należy wybrać „tryb rozliczenia” zgodnie z zadeklarowanym w US (miesięczny lub kwartalny, a w przypadku deklaracji PIT dodatkowo– podatek liniowy lub zasady ogólne [skala podatkowa]).

Typy faktur sprzedaży i wydatków

W obu zakładkach (Faktury i Wydatki) stworzyliśmy szablony różnych typów faktur sprzedaży oraz wydatków. Ta różnorodność wynika z przepisów podatkowych. Wybranie właściwego szablonu gwarantuje, że dokument zostanie poprawnie zaksięgowany w ewidencjach i deklaracjach. Przy każdym szablonie jest krótka podpowiedź opisująca sytuacje wymagające jego użycia.

W przypadku wystawiania faktury lub księgowania wydatku, gdzie kontrahentem jest firma z zagranicy, sugerujemy kontakt z naszym BOK w celu ustalenia, który formularz będzie właściwy.

Wydatki związane z utrzymaniem samochodu

Zaksięgowanie faktury, np. za zakup paliwa, musi być poprzedzone wprowadzeniem danych samochodu przez zakładkę „Pojazdy” oraz określeniem, czy jest to samochód osobowy, czy ciężarowy. Gdy samochód zostanie wprowadzony, w zakładce „Wydatki” pojawią się szablony wydatków samochodowych.

Deklaracje ZUS

Przed wygenerowaniem pierwszej deklaracji ZUS DRA należy – na stronie „Konfiguracja” – wybrać „ZUS DRA” i, poprzez “edycję” strony, zdefiniować zasady podlegania ubezpieczeniom.

Jeżeli generujesz deklarację za pierwszy miesiąc prowadzenia działalności i jest to miesiąc niepełny, to w trakcie generowania wybierz „Edycję” > dodaj pozycję i podaj zakres dat niepodlegania ubezpieczeniom.

PRZYKŁAD

Działalność zarejestrowana jest np. od 10-go, podajesz zakres od 1-go do 9-go.

Po wygenerowaniu deklaracji można ją przesłać do ZUS drogą elektroniczną.

Możliwość komentowania jest wyłączona.