Jak księgować wydatki, prowadząc sprzedaż mieszaną?

Podatnik dokonujący sprzedaży mieszanej (przykładowo: sprzedaż towarów opodatkowanych 23% VAT oraz świadczenie usług pośrednictwa finansowego podlegających zwolnieniu z VAT), powinien odpowiednio księgować wydatki, rozdzielając je na te związane tylko z działalnością opodatkowaną, zwolnioną oraz jednocześnie z opodatkowaną i zwolnioną. W przypadku wydatków związanych ze sprzedaż mieszaną, przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT według odpowiednio wyliczonego wskaźnika VAT. Więcej informacji o tym, jak ustalić wysokość wskaźnika można przeczytać w naszym artykule: Wskaźnik VAT.

Kiedy zaznaczamy checkboxy w opcji “Wydatek związany ze”:

  • sprzedażą opodatkowaną,
  • sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną,
  • sprzedażą zwolnioną?

Będąc czynnym podatnikiem VAT można dokonywać:

  • sprzedaży opodatkowanej (np. stawką 23%, 0%),
  • zwolnionej (stawka zw),
  • mieszanej, czyli sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.

W przypadku sprzedaży mieszanej przedsiębiorca musi zdecydować, czy poniesiony wydatek służył sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej, czy obu równocześnie. Jeżeli wydatek służy równocześnie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej np. abonament za telefon, internet, czynsz za biuro – wówczas uznaje się, że wydatek jest związany ze sprzedażą mieszaną.
 

Rodzaj sprzedaży
Zaznaczenie checkboxu – wydatek
opodatkowana
sprzedaż opodatkowana
zwolniona
sprzedaż zwolniona
mieszana
sprzedaż opodatkowana i zwolniona

 
Jeżeli poniesione wydatki są związane z określonym rodzajem sprzedaży w serwisie można dokonać domyślnego ustawienia, w tym celu należy przejść do zakładki Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Wydatki w części Domyślne ustawienia wybieramy opcję edytuj:
 

 
Następnie zaznaczamy właściwy rodzaj sprzedaży i zatwierdzamy wybór:
 

 
Po skonfigurowaniu ustawień serwis będzie domyślnie podpowiadał wybrany checkbox przy wprowadzaniu wydatku.
 

 
Przed zatwierdzeniem wprowadzanego wydatku można zawsze dokonać zmiany chceckboxu.
 

Uwaga! W tym przypadku nie ma znaczenia z jaką stawką następuje nabycie. Jeżeli zakupiono wydatek, gdzie na fakturze występuje stawka zw nie oznacza to, że wydatek jest związany ze sprzedażą zwolnioną.

Czy ten artykuł był pomocny?

Powiązane artykuły

ifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2x
Dzielimy się wiedzą nie tylko na bloguifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2x

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI