Z dniem 1 października 2020 roku nastąpiły zmiany dla czynnych podatników VAT. Zmiany dotyczą struktury pliku JPK, od tego dnia deklaracja VAT-7 została niejako wcielona w strukturę pliku JPK_VAT.
Plik JPK_V7 podzielony jest na dwie części:
Prócz części deklaracyjnej i ewidencyjnej, na plik JPK_V7 składają się również takie elementy jak: nagłówek, jest to część zawierająca dane dotyczące okresu, za jaki będzie składany plik, celu złożenia, urzędu skarbowego, do którego adresowana będzie deklaracja czy daty złożenia; oraz podmiotu, jest to część dotycząca informacji, które charakteryzują podmiot składający plik JPK_V7M/JPK_V7K np. nr NIP, nazwa/imię i nazwisko, data urodzenia, a także dane kontaktowe jak adres mailowy (informacja obowiązkowa w pliku) i nr telefonu.
W pliku JPK_V7 są wykazywane również dodatkowe oznaczenia transakcji takie jak:
Oznaczenia procedur w JPK_V7K i JPK_V7M należy stosować przy ewidencjonowaniu:
Przedsiębiorca powinien dokonać wyboru klasyfikacji samodzielnie. Serwis ifirma.pl nie udziela informacji w zakresie prawidłowości klasyfikacji. Pomocny będzie tutaj artykuł.
Kiedy przedsiębiorca nie jest w stanie przypisać sprzedaży do żadnego z grupowań należy wybrać przy GTU opcję: BRAK – Towar / usługa nie należą do żadnej z grup.
W przypadku dalszych wątpliwości co do przyjętej klasyfikacji, można również wystąpić z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej WIS – dla potrzeb podatku od towarów i usług (VAT). Więcej informacji o zmianach w klasyfikacji znajduje się na Portalu Podatkowym.
Księgując fakturę kosztową, oprócz standardowych pozycji takich jak: Numer dokumentu, Data wystawienia czy Nazwa wydatku, należy zwrócić również szczególną uwagę na nowe pola, takie jak: Faktura w metodzie kasowej oraz dodatkowe oznaczenia określające sprzedawcę.
a) Checkbox “Faktura w metodzie kasowej”
Checkbox należy zaznaczyć jeśli księgowanie następuje na podstawie faktury wystawionej przez sprzedawcę stosującego kasową metodę rozliczeń (art. 21 ustawy o VAT).
Zaznaczenie checkboxa powoduje wykazanie w pliku JPK_V7 oznaczenia procedury MK, przy zaksięgowanym wydatku.
b) Sprzedawcę należy wybrać standardowo z listy:
lub wprowadzić za pomocą plusa:
Bez względu na to czy sprzedawca zostanie wybrany z listy czy też wprowadzony ręcznie, należy w tym miejscu zastanowić się czy nie ma obowiązku wprowadzić dodatkowego oznaczenia procedury TP.
TP – oznacza, iż istnieją powiązania nabywcy ze sprzedawcą.
Pisząc o podmiotach powiązanych, ustawodawca wskazuje, że są to:
c) spółka niemająca osobowości prawnej i jej wspólnicy, lub
d) podatnik i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółka kapitałowa wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.
Księgując fakturę od podmiotu powiązanego, należy się upewnić, że kontrahent został odpowiednio oznaczony w serwisie:
W części Ustawienia księgowe – domyślne ustawienia przychodów, należy zaznaczyć checkbox JPK
Podmiot powiązany – oznacza w JPK transakcje z podmiotem powiązanym
po zaznaczeniu checkboxa, można zatwierdzić wybór.
W strukturze JPK_V7, w części ewidencyjnej, należy również wykazać kwoty nabytych towarów i usług związanych ze sprzedażą w procedurze VAT marża.
W przypadku kiedy użytkownik prowadzi sprzedaż w procedurze VAT-marża, powinien również wykazać fakturę kosztową, która służyć ma sprzedaży w procedurze VAT-marża, księgowanie odbywa się w następujący sposób:
Następnie trzeba uzupełnić dane dotyczące numeru dokumentu, daty wystawienia oraz wartości zakupu.
Więcej na temat wydatków służących sprzedaży w procedurze marży przeczytasz tutaj.
a) Faktura VAT_RR
Jeśli przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT zdecyduje się na zakup produktów rolnych albo usług rolniczych od rolnika ryczałtowego, musi liczyć się z koniecznością samodzielnego wystawienia i rozliczenia faktury RR.
W serwisie IFIRMA nie ma możliwości wystawienia Faktury VAT RR. Taką fakturę należy wystawić poza serwisem.
Aby przedsiębiorca mógł uzyskać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego – musi w tym celu spełnić kilka warunków:
Nabywca będzie miał prawo do zwiększenia VAT naliczonego o zryczałtowany zwrot VAT w dacie zapłaty.
Księgowanie takiej faktury w serwisie odbywa się w następujący sposób:
Dane w formularzu powinny być uzupełnione zgodnie z wystawioną wcześniej fakturą VAT RR.
W części dotyczącej wartości, przy stawce podatku VAT 7% należy podać wartość netto z faktury VAT RR,
Po zaksięgowaniu dokumentu w ten sposób zostanie on poprawnie wykazany w pliku JPK_V7, a 7% VAT z faktury powiększy podatek naliczony w części deklaracyjnej tego pliku.
W pliku JPK zapis będzie wyglądał w następujący sposób:
b) WEW
Oznaczenie WEW dotyczy czynności, które nie są udokumentowane fakturami czy rachunkami.
Oznaczenie to dotyczy, np.:
W serwisie Ifirma.pl takie dokumenty należy zaksięgować przez zakładkę Wydatki ➡ + Dodaj wydatek ➡ Uniwersalny ➡ + Faktura.
Formularz należy uzupełnić zgodnie ze stanem faktycznym:
Jako Dowód nabycia należy wybrać dokument wewnętrzny oraz uzupełnić pole dotyczące stawki VAT.
W pliku JPK zapis będzie wyglądał w następujący sposób:
c) IMP
Procedura podatkowa IMP oznacza podatek naliczony z tytułu importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług.
Import towarów występuje w przypadku przywozu towaru z terytorium kraju trzeciego (spoza UE) na terytorium Polski. Przy takiej transakcji przedsiębiorca poza fakturą otrzymuje także dokumenty celne.
W serwisie Ifirma procedura IMP oznaczona zostaje automatycznie po zaksięgowaniu Importu towarów oraz dodaniu dokumentu SAD.
Księgowanie odbywa się poprzez zakładkę:
lub
Po zaksięgowaniu wydatku należy dodać dokument celny w zakładce Wydatki ➡ Lista wydatków.
Wprowadzając dokumenty celne należy wybrać sposób rozliczania podatku VAT
oraz wypełnić formularz:
Po poprawnym zaksięgowaniu dokumentów w serwisie, w ewidencji zakupów VAT pojawi się pozycja importu towarów z oznaczeniem procedury IMP.
W pliku JPK zapis będzie wyglądał w następujący sposób:
Autor: Katarzyna Dudek – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.