Nie istnieją żadne wymogi co do nazwy dokumentu będącego fakturą. Podatnicy mogą zatem nazywać takie dokumenty fakturą lub fakturą VAT. W serwisie widnieje nazwa faktura VAT. Sama nazwa dokumentu nie ma wpływu na sposób i prawo do jej rozliczenia. Ustawodawca nie określił graficznego wyglądu, ale wymienił elementy które powinny się na niej znaleźć.
Niezbędny zakres danych, które powinna zawierać faktura wskazuje art. 106e ustawy VAT:
Od stycznia 2014 r. ogólną zasadą jest, iż fakturę wystawia się nie później niż 15 dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, maksymalnie 30. dnia przed wykonaniem czynności.
Wystawiając dokumenty sprzedaży należy ustawić w serwisie miesiąc księgowy zgodny z datą sprzedaży (dostawy). Data wystawienia faktury nie musi być zgodna z ustawionym miesiącem księgowym. Na liście faktur w zakładce „Faktury” dokumenty będą widoczne w miesiącu zgodnym z datą wystawienia widniejącą na fakturze.
Serwis ifirma.pl umożliwia tworzenie własnych serii numeracji faktur w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Faktury ➡ Serie numeracji.
Po wyborze serii numeracji, serwis automatycznie nadaje kolejne numery dla wystawianych faktur VAT zaczynając od 1, a jeśli Użytkownik chce kontynuować numerację faktur wystawianych poza serwisem, to w polu “Pierwszy numer” podaje numer właściwy dla kolejnej wystawianej faktury.
Wszystkie dane dotyczące wystawcy faktury należy wprowadzić w serwisie w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Dane właściciela oraz Dane firmy.
Dane kontrahenta można uzupełnić podczas wystawiania faktury lub w zakładce CRM.
Dane możemy pobrać z bazy GUS wprowadzając NIP kontrahenta oraz przepisując kod z obrazka (captcha) lub też można wprowadzić wszystkie dane samodzielnie.
Każdy użytkownik posiada nadany przez Użytkownika serwisu identyfikator. Jest to nazwa, która ułatwi wyszukiwanie kontrahenta z naszej bazy.
Przy dużej liczbie kontrahentów, aby ułatwić posługiwanie się listą kontrahentów, możemy skorzystać z funkcji Kontrahenci Aktywni – czyli tacy, których dane będą pojawiały się na rozwijanej liście kontrahentów podczas wystawiania faktury. Pozostali kontrahenci również będą w bazie, ale aby wywołać ich dane będzie trzeba ich aktywować.
Aktywowanie i dezaktywowanie kontrahentów odbywa się poprzez zakładkę CRM ➡ Lista kontrahentów ➡ Lista aktywnych.
NIP podatnika wpisujemy w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Dane firmy.
NIP kontrahenta wprowadzamy w danych kontrahenta.
Przez dostawę towarów należy rozumieć datę przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Najczęściej prawo do dysponowania towarem jak właściciel przechodzi na nabywcę w momencie wydania mu towaru. Datę podajemy bezpośrednio na formularzu faktury. Wystawiając dokumenty sprzedaży należy ustawić w serwisie miesiąc księgowy zgodny z datą sprzedaży (dostawy).
Nazwę możemy wprowadzić bezpośrednio na formularzu faktury lub możemy pobrać ją z bazy Standardowych towarów i usług. Lista ta przyspieszy procedurę wystawiania faktur. Bazę tworzymy w sposób następujący: zakładka Faktury ➡ Towary i usługi. Tworzymy odrębne listy dla towarów lub usług wyliczanych od cen netto, od cen brutto oraz dla eksportu.
Stawka podstawowa podatku od towarów i usług wynosi obecnie 23%. Przepisy ustawy o podatku od towarów przewidują obecnie stosowanie stawek obniżonych: 8% , 5% i 0%.
Dane z pkt 8-12 oraz podsumowania z pkt. 13-15 uzupełniane są bezpośrednio na formularzu faktury,
W niektórych przypadkach obowiązują dodatkowe, specyficzne elementy.
Dane wpisujemy w uwagach na fakturze sprzedaży.
Powyżej został wymieniony minimalny zakres danych, które powinna zawierać faktura. Na formularzu faktury można jednak umieszczać elementy dodatkowe, które nie zostały wymienione w przepisach.
Od 2011 r. przy wystawianiu faktur oraz faktur korygujących określeń „oryginał/kopia” już nie trzeba stosować. Przepis nakazujący umieszczanie tych wyrazów został uchylony. Dlatego też w serwisie nie są stosowane powyższe opisy. Polskie przepisy nie wymagają również stawiania pieczątek i podpisywania faktur.
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.