Często przedsiębiorcy przed założeniem działalności gospodarczej ponoszą wydatki związane z jej uruchomieniem.
Poniżej przedstawione zostaną zasady rozliczania podatku VAT z faktur wystawionych przed rozpoczęciem działalności.
Aby odliczyć podatek VAT z faktur wystawionych przed rozpoczęciem działalności trzeba spełnić 4 poniższe warunki:
- Przedsiębiorca – nabywca musi być podatnikiem VAT.
- Dokonane zakupy muszą mieć związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
- Dokument zakupu- faktura musi spełniać wymogi formalne, a więc musi zawierać między innymi: imię i nazwisko właściciela firmy, adres oraz NIP nabywcy.
- Należy zmieścić się w terminie, w którym przysługuje prawo do odliczenia VAT. Jest to okres, w którym otrzymano fakturę VAT lub jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych w przypadku podatników rozliczający się kwartalnie lub trzech kolejnych okresów rozliczeniowych w przypadku podatników rozliczający się miesięcznie. Mówi o tym art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.
W przypadku nowych przedsiębiorców, którzy rejestrują się jako podatnicy VAT czynni będzie to miesiąc otrzymania faktury lub jeden z trzech kolejnych miesięcy (nie ma możliwości rozliczania kwartalnego).
Warto tu poruszyć temat ustawowego terminu na odliczenie podatku VAT.
Niektórzy przedsiębiorcy wiele miesięcy przed rozpoczęciem działalności opodatkowanej ponoszą wydatki z nią związane.
Organy podatkowe akceptują w tej sytuacji następujące rozwiązanie. Podatnik składa VAT-R z datą rejestracji w okresie, w którym chce skorzystać z odliczenia podatku VAT z faktur kosztowych otrzymanych przed rozpoczęciem działalności. Powoduje to oczywiście konieczność złożenia deklaracji VAT-7 oraz plików JPK_VAT (a od rozliczenia za 10/2020 pliku JPK_V7M lub JPK_V7K) za wcześniejsze okresy.
Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 marca 2013 r.
Przykład 1.
Przedsiębiorca ponosi pierwsze wydatki związane z przyszłą działalnością opodatkowaną w styczniu 2021 r., działalność zakłada dopiero we wrześniu 2021 r.
Aby przedsiębiorca mógł rozliczyć podatek VAT z faktur styczniowych powinien złożyć w US VAT-R z datą rejestracji styczniową. Wówczas składa pierwszy plik JPKV7 za styczeń 2021 r.
Poniżej ścieżka służąca do rozliczenia podatku VAT na podstawie otrzymanej faktury.
Najpierw należy ustawić w lewym górnym rogu miesiąc księgowy, w którym pozycja ma być ujęta w ewidencji VAT.
Należy wybrać zakładkę Ewidencje ➡ Ewidencja Zakupów VAT ➡ +dodaj pozycję ewidencji zakupów vat.
Po wybraniu tej opcji pojawi się poniższy formularz obowiązujący dla wpisów dodanych do 09/2020 włącznie.
Trzeba uzupełnić nazwę wydatku, numer faktury oraz sprzedawcę.
Checkbox zakup środka trwałego – zaznacza się tylko w przypadku, gdy zakup dotyczy właśnie środka trwałego.
Następnie po prawej stronie pojawia się pole Miesiąc księgowania z informacją, iż zakup zostanie wykazany w ewidencji oraz deklaracjach w aktualnie ustawionym miesiącu księgowym.
W polu Data wystawienia – rzeczywista data wystawienia faktury, a w polu Data wpływu – tu trzeba wpisać datę, w której ma zostać rozliczony podatek VAT.
Niżej w odpowiedniej tabeli przepisuje się kwoty z faktury przy odpowiedniej stawce podatku VAT.
Jeżeli sprzedaż będzie służyła działalności opodatkowanej VAT, to wówczas dokonujemy wpisu w części Zakup służący wyłącznie sprzedaży opodatkowanej – pierwsza tabela. Natomiast jeśli zakup służy sprzedaży mieszanej (opodatkowanej i zwolnionej), rozliczanej zgodnie z ustalonym ze swoim US wskaźnikiem VAT, to wpis należy uzupełnić w części Zakup służący sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej od podatku lub czynnościom nie wymienionym w art. 2 Ustawy o VAT – druga tabela.
Temat wskaźnika VAT omówiony jest tutaj.
Formularz trzeba zatwierdzić.
W sytuacji kiedy odliczenie podatku VAT następowałby w październiku 2020 lub później górna część formularza dodawania wpisu do ewidencji zakupów VAT wyglądałaby następująco.
W polu Rodzaj wpisu należy zostawić domyślnie zaznaczony (standardowy).
W dostępnej na dole formularza części Oznaczenia JPK nic nie zaznaczamy.
Przykład 2.
Przedsiębiorca zakupił towary handlowe na fakturę w październiku 2020 r. Rozpoczął działalność w listopadzie 2020 i również w listopadzie zarejestrował się jako vatowiec.
Przedsiębiorca odlicza podatek VAT poprzez dodanie wpisu do ewidencji zakupów VAT w listopadzie.
Towary handlowe zostaną wprowadzone do KPiR na podstawie spisu z natury.
Autor: Monika Kobylak – ifirma.pl