W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ust. PIT art. 23 ust. 1. pkt 23) zostało wprost wskazane, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zatem reprezentacja nie może zostać zaksięgowana w kosztach działalności.
Nieco inaczej w tym temacie należy potraktować reklamę. Jeśli wydatki poniesione na reklamę zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów to mogą zostać zaliczone w koszty.
W praktyce często zachodzi trudność rozróżnienia reklamy i reprezentacji. Reklama polega na nakłanianiu do nabycia produktów podmiotu, np. poprzez akcje promocyjne, materiały reklamowe, flagi, ale także udział np. w targach, podczas których następuje bezpośredni kontakt z ewentualnym klientem i nakłanianie go do nabycia produktów. Reprezentacja zaś kształtuje wizerunek firmy w pośredni sposób.
Do typowych kosztów reprezentacji, nieuznawanych za koszt podatkowy, zaliczamy w szczególności:
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.