Jak sporządzić remanent początkowy w IFIRMA

1. Informacje ogólne

Przedsiębiorcy prowadzący Księgę Przychodów i Rozchodów, mają obowiązek sporządzenia dwóch remanentów (spisów z natury) w ciągu roku: remanentu początkowego oraz remanentu końcowego.

Przedsiębiorcy rozliczający się na ryczałcie ewidencjonowanym nie mają obowiązku tworzenia remanentów.

Remanent początkowy sporządza się na pierwszy dzień istnienia firmy i jest on dokumentem otwierającym Księgę Przychodów i Rozchodów. W kolejnych latach prowadzenia działalności, remanent otwiera każdy rok podatkowy.

W remanencie powinny się znaleźć wyłącznie:

  • towary handlowe – wyroby zakupione w celu dalszej odsprzedaży,
  • materiały – podstawowe surowce potrzebne do produkcji.

Przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej, remanent dotyczy towarów i materiałów, które zostały zakupione przez przedsiębiorcę przed założeniem firmy i należały do jego majątku prywatnego, a obecnie są przekazywane firmie. W kolejnych latach prowadzenia działalności, remanent rozpoczynający kolejny rok podatkowy, składa się z towarów i materiałów, które nie zostały sprzedane w roku poprzednim, stanowiły spis w remanencie końcowym poprzedniego roku i przechodzą na kolejny rok w remanencie początkowym.

Nie wprowadza się do remanentu początkowego towarów stanowiących majątek firmy, czyli wykorzystywanych na potrzeby jej funkcjonowania (np. komputerów, telefonów, samochodów – przekazanych firmie z majątku prywatnego).

Obowiązek rozpoczęcia księgi od remanentu dotyczy również sytuacji, gdy wartość remanentu wynosi zero, co jest powszechne w firmach usługowych, a występuje i w firmach handlowych, gdy nie następuje przekazanie firmie majątku prywatnego.

Więcej na temat remanentu w działalności usługowej znajduje się w naszej instrukcji.

2. Wycena remanentu

Pozycje remanentu wycenia się według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia.

Spis z natury, rozpoczynający działalność, sporządzamy w kwotach brutto. Jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i materiałów, to wówczas w remanencie podaje się kwoty netto.

3. Wpływ wartości remanentu na podatek dochodowy

Wartość remanentu początkowego jest kosztem firmy, ale w trakcie roku podatkowego nie pomniejsza dochodu.

Dopiero w zeznaniu rocznym wartość remanentu początkowego powiększa koszty prowadzenia działalności i tym samym – pomniejsza podatek dochodowy.

4. Sporządzenie remanentu w serwisie ifirma.pl

Remanent początkowy (o wartości 0 zł) jest automatycznie dodany na kontach nowo powstałych firm jako pierwsza pozycja Ewidencji KPiR.

Właściciel firmy, która jest w posiadaniu towarów podlegających wykazaniu w remanencie, powinien otworzyć stworzony automatycznie formularz remanentu, edytować go i wprowadzić wszystkie pozycje:

    zakładka Firma ➡ Majątek ➡ remanenty ➡ dodaj remanent.

Remanent stworzony automatycznie przez serwis, ma datę 1 dnia miesiąca. Jeśli firma rozpoczęła działalność od innego dnia miesiąca, należy wejść w szczegóły stworzonego remanentu i poprawić datę na dzień rozpoczęcia działalności.
W kolejnych latach prowadzenia firmy, remanent będzie tworzony na dzień 1 stycznia, co będzie prawidłowe i nie będzie wymagało zmiany daty.

Gotowy remanent należy zapisać, wydrukować, podpisać i przechowywać w dokumentach firmy.

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie musisz czytać pomocy
Nie musisz czytać pomocy

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce