Podatnicy rozliczający się na ryczałcie ewidencjonowanym nie mają obowiązku tworzenia remanentów od 2019 roku.
Remanent początkowy sporządza się na pierwszy dzień istnienia firmy i jest on dokumentem otwierającym Księgę Przychodów i Rozchodów.
W remanencie powinny się znaleźć wyłącznie:
Dotyczy to towarów i materiałów, które zostały zakupione przez przedsiębiorcę przed założeniem firmy i należały do jego majątku prywatnego, a obecnie są przekazywane firmie.
Nie wprowadza się do remanentu początkowego towarów stanowiących majątek firmy, czyli wykorzystywanych na potrzeby jej funkcjonowania (np. komputerów, telefonów, samochodów – przekazanych firmie z majątku prywatnego).
Obowiązek rozpoczęcia księgi od remanentu dotyczy również sytuacji, gdy wartość remanentu wynosi zero, co jest powszechne w firmach usługowych, a występuje i w firmach handlowych, gdy nie następuje przekazanie firmie majątku prywatnego.
Pozycje remanentu wycenia się według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia.
Spis z natury sporządzamy w kwotach brutto. Jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i materiałów, to wówczas w remanencie podaje się kwoty netto.
Wartość remanentu początkowego jest kosztem firmy, ale w trakcie roku podatkowego nie pomniejsza dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym w kolejnych miesiącach.
Dopiero w zeznaniu rocznym wartość remanentu początkowego powiększa koszty prowadzenia działalności i tym samym pomniejsza podatek dochodowy.
Remanent początkowy (o wartości 0 zł) jest automatycznie dodany na kontach nowo powstałych firm jako pierwsza pozycja Ewidencji KPiR.
Właściciel firmy, która jest w posiadaniu towarów podlegających wykazaniu w remanencie, powinien otworzyć formularz remanentu i wprowadzić wszystkie pozycje:
Gotowy remanent należy zapisać, wydrukować, podpisać i przechowywać w dokumentach firmy.
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.