Od 1 kwietnia 2018 roku obowiązuje nowa składka wypadkowa. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy opłacają składki ZUS za siebie i innych ubezpieczonych w przelewie na indywidualny rachunek bankowy wykonywanym w maju (za kwiecień) powinni uwzględnić nową wartość składki wypadkowej.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 5 marca 2018 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie zróżnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków, od 1 kwietnia 2018 roku w wyliczeniach zobowiązań względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych należy uwzględnić nową wysokość składki wypadkowej – zgodnie z poniższą tabelą.
Wysokość składki do 31 marca 2018 roku | Wysokość składki od 1 kwietnia 2018 roku | |
Standardowa składka rentowa | ||
Preferencyjna składka rentowa (tzw. „mały ZUS”) |
W związku z powyższym opłacanie składki wypadkowej będzie przebiegało w następujący sposób:
Wysokość składek od 1 kwietnia 2018 roku | Termin zapłaty pierwszej składki w nowej wysokości | |
Przedsiębiorcy opłacający składki za siebie | ||
Płatnicy zgłaszający nie więcej niż 9 ubezpieczonych | ||
Płatnicy zgłaszający od 10 ubezpieczonych |
Przedsiębiorcy, którzy płacą składki ZUS tylko za siebie (nie zatrudniają żadnych pracowników) są zwolnieni z obowiązku comiesięcznego składania deklaracji ZUS DRA oraz ZUS RCA, jeżeli nie zmienia się wartość opłacanych przez nich składek. Również w obecnej sytuacji ustawowej zmiany stopy ubezpieczenia wypadkowego właściciel jednoosobowej działalności nie musi dokonywać zgłoszenia zmiany opłacanych składek za pomocą ZUS DRA ani ZUS RCA – wystarczającym będzie wyliczenie i przelanie nowej, niższej kwoty na indywidualne konto ZUS.
Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.