Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23”.
Koszt podatkowy powinien być poniesiony i należycie udokumentowany przez podatnika. Zgodnie z opinią organów skarbowych polisę można uznać za dokument księgowy, jeśli zawiera poniższe dane:
Ubezpieczenia można podzielić na obowiązkowe (OC) i nieobowiązkowe (AC, NNW oraz GAP).
W przypadku ubezpieczenia nieobowiązkowego AC czy GAP wysokość jest ustalana w oparciu o wartość samochodu przyjętą dla celów ubezpieczenia, natomiast ubezpieczenia OC oraz NNW nie są ustalane w oparciu o wartość samochodu.
Zaliczając do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z ubezpieczeniem AC i GAP samochodu należy pamiętać o limicie wynikającym z art. 23 ust. 1 pkt 47 updof, który mówi, iż „nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 150 000 zł z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia”. Powyższego ograniczenia nie trzeba stosować w przypadku ubezpieczeń OC i NNW, gdyż są to ubezpieczenia, za które wysokość składki nie jest uzależniona od wartości rynkowej pojazdu.
Od stycznia 2019 roku przedsiębiorcy, wykorzystujący swój prywatny samochód do prowadzenia działalności gospodarczej, mogą zaliczać do kosztów podatkowych tylko 20% wydatków związanych z ich bieżącą eksploatacją (w miejsce dotychczas stosowanej kilometrówki). Ten limit również dotyczy ubezpieczenia AC, OC i NNW.
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu, np. umowy.
Wydatek księgujemy w dacie wystawienia polisy, przez zakładkę:
Pojazdy ➡ Rozliczenie pojazdu ➡ Dodaj koszt pojazdu ➡ Ubezpieczenie ➡ +ac lub +oc, nnw, inne.
W przypadku księgowania OC, NNW lub innego ubezpieczenia w polu rodzaj dokumentu należy wybrać umowa.
WAŻNE!
W przypadku płatności ratalnej sposób księgowania jest identyczny. Wprowadzamy całą kwotę wynikającą z polisy w dacie jej wystawienia.
Pan Jacek używa w swojej jednoosobowej działalności pojazd firmowy osobowy o wartości 220 tys zł. Wykupił dla tego pojazdu ubezpieczenie OC, AC, NNW oraz GAP. Całość polisy opiewa na kwotę 6500 zł. W jaki sposób Pan Jacek powinien zaksięgować taką polisę?
Przede wszystkim należy znać wartość poszczególnych składowych polisy. W przypadku Pana Jacka są to kwoty:
Znając już poszczególne wartości składek można przystąpić do księgowania:
W kosztach zostanie wykazana pełna księgowana wartość.
Wartość księgowanego kosztu zostanie wyliczona zgodnie z proporcją 150/220 co daje 68,182%.
4700 zł x 68,182% = 3204,55 zł
Pani Krysia używa w działalności pojazd w leasingu o wartości 100 tys zł. Wykupiła dla tego pojazdu pakiet ubezpieczeń AC, OC, NNW i GAP o wartości 4000 zł. Jak powinna zaksięgować?
W związku z tym, że wartość pojazdu nie przekracza limitu 150 tys zł, Pani Krysia może zaksięgować całość polisy sumarycznie, ponieważ w tym przypadku każda ze składowych jest księgowana w ten sam sposób. W serwisie ifirma.pl należy przejść do zakładki Pojazdy ➡ Wszystkie operacje ➡ Dodaj koszt pojazdu ➡ Ubezpieczenie ➡ +oc, nnw, inne i uzupełnić formularz zgodnie z posiadaną umową, w polu Nazwa wydatku należy wskazać jakich składek dotyczy księgowanie (AC, OC, NNW i GAP), a w polu Kwota wpisując całą wartość z polisy:
Zgodnie ze schematem księgowania, w KPiR zostanie wykazana pełna kwota z polisy:
Pani Maria używa w działalności swój prywatny pojazd osobowy, który nie stanowi składnika majątku firmy. Dla tego pojazdu wykupiła Polisę AC, OC i NNW o wartości 3400 zł. Jak powinna zaksięgować taki wydatek?
W związku z tym, że jest to pojazd prywatny przedsiębiorcy, sporadycznie użytkowany również w działalności koszt będzie ograniczony jedynie do 20% wartości polisy.
W serwisie ifirma.pl należy przejść do zakładki Pojazdy ➡ Wszystkie operacje ➡ Dodaj koszt pojazdu ➡ Ubezpieczenie ➡ +oc, nnw, inne i uzupełnić formularz zgodnie z posiadaną umową, w polu Nazwa wydatku należy wskazać jakich składek dotyczy księgowanie (AC, OC, NNW), a w polu Kwota wpisując całą wartość z polisy:
Autor: Katarzyna Dudek – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.