Podatkowa księga przychodów i rozchodów (tzw. KPiR) to ewidencja, w której ewidencjonowane są wszystkie zdarzenia w przedsiębiorstwie, mające wpływ na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednym z takich elementów są koszty uzyskania przychodów, które zgodnie z rozporządzeniem w sprawie prowadzenia KPiR należy ewidencjonować w kolumnach 10, 11, 12 i 13. Jakie wydatki należy ujmować w każdej z nich?
Pierwsza kolumna kosztowa KPiR – kolumna 10 – przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów i towarów handlowych, według cen zakupu. Pod pojęciem materiałów podstawowych należy rozumieć:
Z kolei za towary handlowe uznaje się zakupy przeznaczone bezpośrednio do ich dalszej odsprzedaży – przykład mogą stanowić tu buty w sklepie obuwniczym czy części samochodowe w sklepie motoryzacyjnym.
Kolumna 11 KPiR służy do ewidencjonowania tzw. kosztów ubocznych zakupu. Do takich zalicza się natomiast m.in. związane z zakupem towarów handlowych wydatki na transport, ubezpieczenie w drodze, załadunek oraz wyładunek.
W kolumnie 12 KPiR dokonuje się wpisów dotyczących wynagrodzeń brutto wypłacanych pracownikom (w gotówce i naturze) oraz wynagrodzeń wypłacanych osobom z tytułu umów zlecenia oraz umów o dzieło. Wpisów takich dokonuje się na podstawie listy płac oraz innych dowodów, jak np. potwierdzenia przekazanie wynagrodzenia na rachunek pracownika czy też rachunek wystawiony przez zleceniobiorcę lub wykonawcę dzieła.
Ostatnia kosztowa kolumna KPiR (13) jest przeznaczona do ewidencjonowania wszystkich innych kosztów niż te, które podlegają wpisowi we wcześniej omówionych pozycjach (z wyjątkiem kosztów, których nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu – tych w ogóle nie ujmuje się w KPiR). W związku z powyższym znajdą się tutaj m.in.:
Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.