1. Termin płatności wynagrodzenia (umowa o pracę)
UWAGA!
Bardzo ważne jest prawidłowe wskazanie terminu wypłacanego wynagrodzenia dla poprawnego księgowania wynagrodzenia oraz składek ZUS.
Termin płatności wynagrodzenia Użytkownik może zmienić w pierwszym miesiącu księgowania w serwisie lub w miesiącu rzeczywistym (gdy aktualny miesiąc księgowy pokrywa się z miesiącem rzeczywistym).
Przy wystawianiu rachunku domyślnie będzie pojawiała się wybrana opcja wypłaty wynagrodzenia.
Zmiany wyboru wypłaty wynagrodzenia przedsiębiorca może dokonać z poziomu Pracownicy ➡ Umowy ➡ Rachunki wybierając opcję +wystaw nowy.
2. Data księgowania wynagrodzenia w koszty (umowa o pracę)
Wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę może stanowić koszt prowadzenia działalności:
- w miesiącu przepracowanym, jeżeli zostało wypłacone terminowo,
- w dacie wypłaty, jeżeli przedsiębiorca zrezygnuje z księgowania wynagrodzenia w miesiącu przepracowanym.
Zmiana opcji księgowania wynagrodzenia jest możliwa tylko w pierwszym miesiącu księgowania w serwisie bądź w styczniu bieżącego roku.
Wskazane jest korzystanie z opcji księgowania wynagrodzenia w miesiącu należnym. Z opcji księgowania w miesiącu kiedy wynagrodzenie zostanie zapłacone, najczęściej korzystają przedsiębiorcy, których rozlicza biuro rachunkowe. Zgodnie z zapisami ustawy o PIT księgowanie zalecane jest w miesiącu należnym dla wynagrodzenia.
3. Składka wypadkowa
Składka wypadkowa jest edytowalna i można ją zmienić w miesiącu księgowym kwietniu w danym roku oraz w pierwszym miesiącu księgowania w serwisie. Ma ona zastosowanie do przychodów wypłaconych lub postawionych do dyspozycji pracownika w tym miesiącu.
Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe jest ustalana na rok składkowy, który trwa od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku. Reguluje to art. 27 w zw. z art. 2 pkt 8 ustawy wypadkowej.
Więcej na ten temat tutaj.
4. Ewidencja czasu pracy – wartości domyślne (umowa o pracę)
Każdy pracodawca, bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników, zobowiązany jest założyć i prowadzić ewidencję czasu pracy w zakresie przewidzianym przepisami prawa pracy.
W tym miejscu można podać domyślnie wartości dotyczące pracy w porach nocnych, domyślnie są to godziny między 22:00 a 06:00 można je zmienić na godziny pomiędzy godziną 21:00 a 07:00 rano.
Można tutaj również określić czas przerwy niepłatnej określając czas jej trwania w minutach.
W sytuacji tworzenia odrębnej ewidencji czasu pracy dla poszczególnych pracowników mamy możliwość zmiany domyślnych wartości w zakładce Pracownicy ➡ Ewidencja czasu pracy.
Więcej na ten temat tutaj.
5. Pracownicze Plany Kapitałowe
Większość pracodawców została objęta obowiązkiem utworzenia w swoim zakładzie pracy Pracowniczych Planów Kapitałowych. Ostatni etap przystąpienia do planu (podpisania umowy o prowadzenie) przypadał na 10.05.2021.
Umowa o prowadzenie PPK jest konsekwencją umowy o zarządzanie. Zawierana jest w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, którzy nie złożyli deklaracji rezygnacji (18-55 lat) lub przystąpili do programu (55-70 lat). Dopiero po zawarciu umowy o prowadzenie PPK pracodawca jest zobowiązany do naliczania wpłat do PPK.
W zakładce Pracownicze Plany Kapitałowe pracodawca podaje kolejno:
- Datę objęcia obowiązkiem PPK – termin objęcia poszczególnych podmiotów przepisami ustawy został rozłożony w czasie i był uzależniony od stanu zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie, ustalanego w określonych ustawowo datach),
- Datę podpisania umowy o prowadzenie PPK od tej daty dla osób, które nie złożyły rezygnacji z uczestnictwa w programie należy w serwisie w zakładce Pracownicy ➡ Lista pracowników ➡ imię i nazwisko ➡ Pracownicze Plany Kapitałowe dokonać ustawień dla poszczególnych pracowników,
- Instytucja finansowa prowadząca PPK – można wybrać jedną instytucję spośród działających na rynku,
- Numer rachunku składkowego – numer rachunku składkowego, na który będą dokonywane wpłaty na rzecz PPK,
W zakładce Pracownicy ➡ Lista pracowników ➡ imię i nazwisko ➡ Pracownicze Plany Kapitałowe należy dokonać ustawień dla poszczególnych pracowników:
- Status zgłoszenia – należy wybrać pomiędzy zgłoszeniem a rezygnacją
- Obniżona wpłata podstawowa pracownika – pracownik moze złożyć pracodawcy deklarację o stosowaniu obniżonej stawki podstawowej finansowanej przez niego w miesiącach, w których nie osiągnie wynagrodzenia wyższego niż 120% wynagrodzenia minimalnego.
- Dodatkowa wpłata pracownika – w tym miejscu można zaznaczyć, że pracownik zadeklarował dodatkową wpłatę w wysokości do 2% wynagrodzenia (łącznie maksymalnie 4%)
- Dodatkowa wpłata poracodawcy – w tym miejscu pracodawca może zdecydować o finansowaniu wpłaty dodatkowej w wysokości do 2,5% wynagrodzenia (łącznie maksymalnie 4%).
Autor: Marzena Łukasik, Ewelina Ciapara – ifirma.pl