W związku ze zmianami dotyczącymi nowego pliku JPK, wśród przedsiębiorców pojawiło się sporo pytań.
Poniżej staramy się odpowiedzieć na część z nich.
6. Czy można zapisywać kody GTU przy wprowadzaniu towarów do magazynu?
Zmiany w JPK_VAT, czy w związku z nowymi oznaczeniami, jak np. GTU nie wymagają dużych zmian ze strony przedsiębiorców, którzy mają konto w naszym programie, ponieważ to my przygotowujemy się za Was i dostosowujemy nasz program na bieżąco do nowych przepisów, aby przedsiębiorca mógł na spokojnie zająć się prowadzeniem swojej firmy.
Niemniej jednak, przedsiębiorcy muszą zapoznać się z odpowiednimi kodami, aby wiedzieli, jakie dostawy towarów i usług są objęte obowiązkiem oznaczania ich GTU, a także które transakcje zostały objęte innymi obowiązkowymi oznaczeniami.
Warto również zweryfikować, jak program do księgowości został dostosowany do nowych przepisów.
Pierwszym krokiem oznaczenia pliku JPK_V7 kodem GTU będzie wprowadzenie faktury korzystając z zakładki:
Faktury → Wystaw fakturę krajową.
Jeśli fakturowany jest jeden rodzaj produktów/usług szczegóły można ustawić na stałe w zakładce Pulpit → Konfiguracja → Faktury → Domyślne ustawienia.
Oznaczenie GTU_01 dotyczy dostaw towarów: napojów alkoholowych, czyli alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Zatem, jeśli alkohol jest wydawany w ramach usługi, gastronomicznej, i jest to przysłowiowe piwo do kotleta – to sprzedaży alkoholu w tej formie nie oznaczamy kodem GTU.
Natomiast jeśli kod GTU nas dotyczy, czyli np. zajmujemy się sprzedażą napojów alkoholowych, który nie jest wydawany w ramach usługi, to mamy obowiązek wykazać go w naszej ewidencji.
Aby kod GTU pojawił się w strukturze JPK należy wprowadzić fakturę do systemu oraz wypełnić pole GTU.
W tym celu należy wybrać opcję Faktury→ Wystaw fakturę krajową
Jeśli fakturowany jest jeden rodzaj produktów/usług szczegóły można ustawić na stałe w zakładce Pulpit → Konfiguracja → Faktury → Domyślne ustawienia.
Oznaczenie GTU_06 stosuje się w przypadku dostawy urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w pozycji 7-9, 59-63, 65 i 66 w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.
W pozycjach tych znajdziemy m.in. preparaty chemiczne do stosowania w fotografice, atramenty, płyty, arkusze, procesory, komputery, dyski twarde HDD, SSDt, telefony komórkowe, smartfony, konsole do gier video, czy cyfrowe aparaty fotograficzne, cyfrowe kamery, czy folie typu stretch, która jest wymieniona w pozycji 9 załącznika, czyli dostawa tego towaru jest objęta kodem GTU_06.
Czyli, dostawa folii stretch wymaga opatrzenia pliku JPK kodem GTU_06, natomiast pozostałe opakowania wymienione w pytaniu – kartony, folia bąbelkowa, wypełnienia – nie podlegają pod kod GTU.
Aby wybrać kod GTU przypisany do naszego towaru lub usługi należy kliknąć pole GTU w wierszu z nazwą towaru lub usługi. Domyślnie pojawią się podpowiedzi paru kodów. Jeśli chcemy zobaczyć wszystkie kody GTU wystarczy skorzystać z ikony dokumentu obok pola GTU.
Innym sposobem na wpisanie kodów GTU jest wpisanie numeru 06 lub rozpoczęcie wpisywania towaru lub usługi, a system automatycznie podpowie nam i wyświetli pasujące kody.
Jeśli fakturowany jest jeden rodzaj produktów/usług szczegóły można ustawić na stałe w zakładce Pulpit → Konfiguracja → Faktury → Domyślne ustawienia.
W przypadku sprzedaży szerokiego asortymentu oznaczenia można przypisać przy każdym produkcie/usłudze w zakładce Faktury → Towary i usługi, poprzez edycję poszczególnych pozycji na liście standardowych towarów i usług.
Jednym z nowych oznaczeń są kody GTU, które nie są dla wybranych branż, ale dla wybranych dostaw towarów i usług.
W związku z powyższym, programistów czasami może dotyczyć kod GTU_12 – a więc w niektórych sytuacjach powinni tym kodem oznaczać swoje pliki JPK.
Kod GTU_12 dotyczy świadczenia usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.
A zatem, jeśli jako programista świadczymy usługi doradcze np. w zakresie systemów informatycznych, oprogramowania komputerowego musimy zastosować kod GTU_12. Samo świadczenie usługi programistycznej nie podlega pod kod GTU. Przy czym brak jest definicji ustawowej, co należy rozumieć jako usługi doradcze czy zarządcze. Ministerstwo Finansów wskazuje, że pojęcia te należy rozumieć względnie szeroko, posługując się znaczeniem powszechnym, językowym, wspomagając się klasyfikacją PKWiU.
Obowiązek stosowania kodu GTU mają również programiści uzyskujący dochody z IP BOX. A zatem faktury sprzedaży objęte dochodami z praw własności intelektualnej również powinny być oznaczone GTU_12. Jak wybrać kod GTU w serwisie, przedstawiono w instrukcji: Jestem programistą, jaki kod GTU mam wybrać?
Oprócz kodów GTU, czasami – w zależności od charakteru transakcji, a nie od branży – trzeba zastosować takie oznaczenia, jak np. EE, SW, MPP, TP. Jak zostało to rozwiązane w serwisie przeczytamy w instrukcji Jak poradzić sobie ze zmianami i jak to zostało rozwiązane w serwisie.
Zainteresowanych nowymi przepisami zapraszamy na nasz blog, gdzie w zakładce “zmiany w prawie” informujemy na bieżąco o nowościach podatkowych.
W strukturze JPK transakcje objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, (split payment) powinny być oznaczone symbolem MPP.
Symbol MPP powinien być wykazany w nowym JPK również w przypadku, gdy transakcja podlega obowiązkowemu mechanizmowi podzielonej płatności, a sama faktura zakupu nie ma stosownej adnotacji o tym.
Przy dobrowolnym stosowaniu mechanizmu podzielonej płatności – w JPK nie stosuje się oznaczenia MPP.
Obowiązek zawierania na fakturach korygujących wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” obejmuje transakcje, gdy kwota faktury pierwotnej po uwzględnieniu faktury korygującej nadal opiewa na kwotę brutto wyższą niż 15 000 zł.
Natomiast obowiązek stosowania w JPK_VAT z deklaracją oznaczenia MPP dotyczy transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.
W związku z powyższym, jeśli faktura korygująca powoduje, że ostatecznie płatność za towar/usługę nie przekracza 15 000 zł brutto – to nie stosujemy tu oznaczenia MPP.
Oznaczeniu temu podlega jedynie faktura pierwotna, przy czym w przypadku kiedy na moment przesyłania pliku pierwotnego za dany miesiąc podatnik wie, że ostatecznie transakcja nie podlega obowiązkowi stosowania mechanizmu podzielonej płatności (np.na skutek korekty powodującej, że ostatecznie wartość transakcji jest poniżej 15 tys. zł), możliwe jest wykazanie także faktury pierwotnej bez oznaczenia MPP. Bez znaczenia pozostaje przy tym, kiedy dokonywana jest płatność.
Aby faktura korygująca nie zawierała oznaczenia MPP w pliku JPK, które było zaznaczone dla faktury pierwotnej, należy skorzystać z zakładki Faktury → Lista faktur,
wybrać fakturę, którą chcemy skorygować, a następnie opcję wystaw korektę
oraz wpisać dane, jakie powinny znaleźć się na fakturze korygującej. W ten sposób system automatycznie odznaczy symbol MPP w pliku JPK.
Ponadto, jeżeli nie chcemy, aby faktura korygująca była wystawiona z użyciem dobrowolnego mechanizmu podzielonej płatności, należy w zakładce Płatności odznaczyć Mechanizm podzielonej płatności.
Obowiązek umieszczenia na fakturze wyrazów: „mechanizm podzielonej płatności” odnosi się również do faktur korygujących opiewających na kwotę wyższą niż 15 000 zł brutto (tj. faktur, na których kwota po korekcie jest wyższa niż 15 000 zł brutto), w przypadku gdy korygowana faktura pierwotna opiewała na kwotę niższą niż 15 000 zł brutto.
W tej sytuacji faktura pierwotna i faktura korygująca dokumentują jednorazową dostawę towaru/wykonanie usługi o wartości powyżej 15 000 zł brutto.
Bez znaczenia pozostaje natomiast przyczyna wystawienia faktury korygującej (tj. czy to była pomyłka i faktura pierwotna powinna od początku być wystawiona na kwotę wyższą niż 15 000 zł, brutto czy też podwyższenie podstawy opodatkowania i podatku należnego na fakturze korygującej nastąpiło wskutek wystąpienia nowych okoliczności).
Aby wystawić fakturę korygującą opiewającą na wartość powyżej 15 000 zł do faktury pierwotnej z kwotą poniżej 15 000 zł należy skorzystać z zakładki Faktury → Lista faktur,
wybrać fakturę, którą chcemy skorygować, a następnie opcję wystaw korektę
oraz wpisać dane, jakie powinny znaleźć się na fakturze korygującej, a także zaznaczyć opcję Mechanizm podzielonej płatności w sekcji Płatności.
Aby nie zapominać o obowiązku oznaczania faktur mechanizmem podzielonej płatności, można skorzystać z automatycznej podpowiedzi programu. W tym celu należy skorzystać z zakładki Pulpit → Konfiguracja → Domyślne ustawienia → Mechanizm podzielonej płatności → edytuj
i w polu Mechanizm podzielonej płatności wybrać opcję informuj o przekroczeniu limitu.
W ten sposób, przy wystawianiu faktury powyżej 15 000 zł (zarówno pierwotnej, jak i korygującej), program będzie zadawał pytanie, czy wystawić fakturę w metodzie mechanizmu podzielonej płatności.
Tak, kod GTU można przypisać przy danym towarze w magazynie. W tym celu przy wprowadzaniu nowego towaru/usługi do magazynu należy skorzystać zakładki Magazyn → Towary/Usługi→ nowy towar lub nowa usługa, a następnie wybrać określony kod GTU przy wpisywaniu danych towaru/usługi
Aby wpisać kod GTU do istniejącego już towaru/usługi w magazynie należy wybrać identyfikator danego towaru/usługi, następnie edytuj, wybrać odpowiedni kod GTU, a potem zatwierdzić przez zapisz.
Autor: Dorota Łesak – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.