Jestem grafikiem, jaki kod GTU mam wybrać?

|
ID: 778305237
|
Kategorie: GTU, JPK
|
Nie wiesz co to GTU i kiedy stosować? Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Grupy towarowo-usługowe (GTU) – nowe oznaczenia w JPK oraz Czym jest GTU i kto musi stosować?

 

Kod GTU zależy od konkretnie świadczonej usługi.

Dla grafików może mieć zastosowanie kod GTU-12, który obejmuje świadczenie usług o charakterze niematerialnym, np.: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, czy marketingowych.

A zatem ten kod należy zastosować, jeśli jako grafik świadczymy usługi doradcze, np. w zakresie projektów logo, elementów wizualnych, projektowania plakatów, wizytówek, stron, opakowań itp.

Jak podaje Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie nr 19 dotyczące oznaczeń kodu GTU “brak jest definicji wymienionych w pytaniu usług o charakterze niematerialnym, które będzie należało oznaczać GTU_12”. Wskazuje jednak klasyfikacje PKWiU, które mogą być pomocne w rozpoznaniu kiedy zastosować GTU z numerem 12. Oznaczenia PKWiU można ponadto zweryfikować na stronie GUS.

O konieczności zastosowania kodu GTU decyduje rzeczywiście świadczona usługa, a nie jej nazwa na fakturze. W związku z tym, jeśli faktura odnosi się do umowy, np.pozycja ma nazwę “zgodnie z umową xxx” wtedy należy przeczytać, jaka jest treść umowy i czy nie ma tam zapisu o świadczeniu usług doradczych, szkoleniowych itd. Jeśli taki zapis odnajdziemy w umowie, to musimy zastosować oznaczenie kod GTU_12.

 

Jak wybrać kod GTU w systemie ifirma?

Aby kod GTU pojawił się w odpowiedniej ewidencji VAT należy wprowadzić fakturę do systemu oraz wypełnić pole GTU.
W tym celu należy wybrać opcję: Faktury → Wystaw fakturę krajową.


 

Aby wybrać kod GTU przypisany do naszego towaru lub usługi należy kliknąć pole GTU. Domyślnie pojawią się podpowiedzi paru kodów. Jeśli chcemy zobaczyć wszystkie kody GTU należy wybrać ikonę dokumentu obok pola GTU.


 

Innym sposobem na wpisanie kodów GTU jest rozpoczęcie wpisywania towaru lub usługi, a system automatycznie podpowie nam i wyświetli pasujące kody.


 

Jeżeli znamy swój kod GTU, wystarczy wpisać odpowiedni numer w pole GTU – w opisywanym przypadku będzie to kod 12.

Jeśli fakturowany jest jeden rodzaj produktów/usług szczegóły można ustawić na stałe w zakładce Pulpit → Konfiguracja → Faktury → Domyślne ustawienia.


 

W przypadku sprzedaży szerokiego asortymentu oznaczenia można przypisać przy każdym produkcie/usłudze w zakładce Faktury → Towary i usługi, poprzez edycję poszczególnych pozycji na liście standardowych towarów i usług.


 

 
Uwaga! Informacja o wybranym kodzie GTU czy procedurach nie jest domyślnie widoczna na wydruku faktury, ponieważ nie ma obowiązku, aby takie dane widniały na fakturze. Opcję tę można włączyć w pakietach płatnych w zakładce Pulpit → Konfiguracja → Faktury → Domyślne ustawienia, gdzie należy edytować parametry zaznaczając pokazuj przy Oznaczenia JPK i GTU na wydrukach faktur.
 

 

Autor: Dorota Łesak – ifirma.pl

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie musisz czytać pomocy
Nie tylko kawa jest 2w1

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce