Duplikat faktury wystawiany jest w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie (art. 106l ustawy o podatku od towarów i usług).
Duplikaty faktur nie są wystawiane dla faktur ustrukturyzowanych, ponieważ nie ma możliwości, aby wystawione w KSeF faktury zaginęły lub uległy zniszczeniu.
Gdy przedsiębiorca otrzymał fakturę, ale faktura ta zaginęła lub uległa zniszczeniu jeszcze przed jej zaksięgowaniem, to w ewidencjach dokonujemy zapisów odnosząc się do faktury pierwotnej.
Data otrzymania duplikatu nie wpłynie na termin odliczenia podatku VAT. Odliczamy go na podstawie duplikatu, ale w dacie otrzymania pierwotnej faktury. Podatek VAT mamy prawo odliczyć w dacie otrzymania faktury lub w jednym z trzech kolejnych miesięcy/ dwóch kwartałów- w zależności od trybu rozliczania.
Zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Koszty rozliczamy więc w dacie wystawienia faktury pierwotnej.
Dodatkowo w przypadku zakupu towarów handlowych lub materiałów trzeba zastosować się do § 16 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). „Jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup – zgodnie z przepisami rozporządzenia – dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego), podając imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału (lub towaru handlowego) i dokonać zapisu w księdze na podstawie opisu”. Opis powinien być potwierdzony datą i podpisem osoby, która przyjęła towar. Dołączamy go następnie do otrzymanej faktury.
Jeśli podatnik otrzyma najpierw materiał lub towar handlowy, a następnie fakturę dokumentującą ten zakup, ale w tym samym miesiącu, to do KPiR wprowadzamy fakturę.
W dacie otrzymania towaru, tu w miesiącu księgowym wrześniu, wprowadzamy opis do KPiR (wartość netto u vatowców, a w przypadku nievatowca kwotę brutto):
Zakładka Ewidencje ➡ Księga przychodów i rozchodów ➡ dodaj pozycję KPiR.
W polu kolumna księgi należy wybrać Zakup towarów handlowych i materiałów.
Po wprowadzeniu danych formularz trzeba zatwierdzić.
Kwestia rozliczenia podatku VAT dotyczy tylko vatowców. Podatek VAT księgujemy biorąc pod uwagę datę otrzymania pierwotnej faktury- wrzesień. Jednak możemy przesunąć termin rozliczenia np. na październik, aby nie składać korekty pliku JPKV7/7K za poprzedni okres.
Podatek VAT z faktury rozliczymy w miesiącu księgowym październiku poprzez zakładkę Wydatki ➡ Nowy wydatek ➡ Wybierz inny z listy.
Następnie wybieramy Uniwersalny + Faktura.
Wprowadzamy zapis tylko do ewidencji zakupów VAT- zgodnie z datą księgowania w ewidencji zakupów VAT, np. 01-10-2024 r., bez wpisu do KPiR.
Wprowadzamy kwotę pod odpowiednią stawką podatku VAT, zatwierdzamy formularz.
Wpis do KPiR powinien być we wrześniu- w dacie wystawienia pierwotnej faktury, a w ewidencji VAT fakturę można ująć we wrześniu- w dacie otrzymania pierwotnej faktury lub w jednym z 3 kolejnych miesięcy/ 2 kwartałów- w zależności od trybu rozliczania. Przedsiębiorca rozliczy podatek VAT w październiku, aby nie składać korekty pliku JPKV7.
W miesiącu księgowym wrześniu księgujemy poprzez zakładkę Wydatki ➡ Nowy wydatek ➡ Wybierz inny z listy.
Następnie Uniwersalny + faktura.
Tu wprowadzamy zapis do KPiR- w dacie wystawienia, a wpis do ewidencji VAT zgodnie z datą księgowania w ewidencji zakupów VAT np. 01-10-2024 r.
Następnie wprowadzamy kwotę pod odpowiednią stawką podatku VAT i zatwierdzamy formularz.
W celu uzyskania szczegółowej ścieżki księgowania dla konkretnego przypadku zalecany jest kontakt z BOK serwisu ifirma.pl
Jeżeli pierwotna faktura dotarła do odbiorcy i została zaksięgowana, a następnie został wydany duplikat ze względu na jej zniszczenie lub zagubienie, wówczas duplikat nie będzie księgowany. Duplikat uzupełni jedynie dokumentację.
W przypadku, gdy nabywca nie otrzymał pierwotnej faktury księgowanie odbywa się na podstawie wydanego duplikatu faktury.
Podatek VAT rozliczamy w dacie otrzymania duplikatu faktury lub w jednym z trzech kolejnych miesięcy/ dwóch kwartałów- w zależności od trybu rozliczania.
Zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Koszty rozliczamy więc w dacie wystawienia duplikatu faktury.
Wyjątek stanowi oczywiście zakup towarów lub materiałów. Jeżeli przedsiębiorca otrzyma towar lub materiał, a nie otrzyma faktury, to w dacie otrzymania towaru należy go ująć w KPiR na podstawie opisu (szczegóły opisu w pkt.1)
Jeśli podatnik otrzyma najpierw materiał lub towar handlowy, a następnie fakturę dokumentującą ten zakup, ale w tym samym miesiącu, to do KPiR wprowadzamy fakturę.
W przypadku, gdy duplikat faktury jest wystawiony do dokumentu z ubiegłego roku podatkowego, również stosujemy powyższe zasady. Nie cofamy się na podstawie wystawionego duplikatu do poprzedniego roku.
Księgowanie odbywa się na podstawie otrzymanego duplikatu w miesiącu księgowym lipcu w zakładce Wydatki ➡ Nowy wydatek ➡ Koszt prowadzenia działalności + Faktura VAT.
Jest to standardowy formularz wydatku.
Trzeba tylko zwrócić uwagę, aby w polu dotyczącym daty wystawienia wprowadzić datę wystawienia duplikatu, a nie pierwotnej faktury.
Księgowanie w KPiR odbywa się na podstawie sporządzonego opisu w dacie otrzymania towarów (szczegóły opisu w pkt.1) w miesiącu wrześniu. Zakładka Ewidencje ➡ Księga przychodów i rozchodów ➡ dodaj pozycję KPiR.
W polu kolumna księgi należy wybrać Zakup towarów handlowych i materiałów.
Po wprowadzeniu kwoty (wartość netto u vatowców, a w przypadku nievatowca kwotę brutto) zatwierdzamy formularz.
Kwestia rozliczenia podatku VAT dotyczy tylko vatowców. Podatek VAT księgujemy biorąc pod uwagę datę otrzymania duplikatu faktury- listopad.
Księgujemy poprzez zakładkę Wydatki ➡ Nowy wydatek ➡ Wybierz inny z listy.
Następnie Uniwersalny + faktura.
Wprowadzamy zapis tylko do ewidencji zakupów VAT – w dacie wpływu, bez wpisu do KPiR.
Po wprowadzeniu kwoty pod odpowiednią stawką podatku VAT zatwierdzamy formularz.
W celu uzyskania szczegółowej ścieżki księgowania dla konkretnego przypadku zalecany jest kontakt z BOK serwisu ifirma.pl.
Autor: Monika Kobylak – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.