Przedsiębiorcy, którzy z różnych powodów nie byli w stanie uregulować w terminie swoich zobowiązań podatkowych, mogą zwrócić się do urzędu skarbowego z prośbą o rozłożenie powstałej w ten sposób zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę na raty. Co ważne, prośbę taką należy odpowiednio uzasadnić. Jak to zrobić? Sprawdź!
By możliwe było rozłożenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami na raty, podatnik powinien złożyć we właściwym urzędzie skarbowym wniosek w tej sprawie. Co ważne, taka ulga ma charakter uznaniowy, więc organ podatkowy może, ale nie musi przychylić się do prośby przedsiębiorcy. Ocena zasadności przyznania ulgi będzie zatem zależała od argumentów użytych przez podatnika.
Co ważne, zgodnie z art. 67a Ordynacji podatkowej, organ podatkowy może rozłożyć zaległość podatkową wraz z odsetkami na raty pod warunkiem wystąpienia ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. We wniosku warto zatem wskazać, jakie mogą wystąpić skutki pozytywnego i negatywnego rozpatrzenia konkretnej sprawy. Należy pamiętać, że w trakcie rozpatrywania wniosku organ podatkowy może sprawdzić sytuację majątkową lub zdrowotną podatnika wnioskującego o rozłożenie zaległości podatkowej na raty, rozważając przy tym, jak zapłata podatku wpłynie na jego sytuację życiową oraz rodzinną.
Wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej na raty należy złożyć najszybciej jak to możliwe, najlepiej od razu po powstaniu zaległości podatkowej. Istnieją trzy możliwości dostarczenia tego dokumentu do urzędu skarbowego: list polecony, osobista wizyta w siedzibie organu podatkowego lub też wysyłka elektroniczna przez platformę ePUAP. Nie ma natomiast możliwości przesłania takiego wniosku bezpośrednio z serwisu ifirma.pl.
Samo złożenie wniosku w tej sprawie nie wiąże się z żadnymi opłatami. Jednak w przypadku pozytywnej decyzji organu podatkowego, a więc rozłożenia zaległości podatkowej wraz z odsetkami na raty, konieczne będzie zapłacenie tzw. opłaty prolongacyjnej. Jej wysokość ustalana jest od kwoty powstałej zaległości podatkowej wraz z odsetkami.
Autor: Ewa Kozak- ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.