Przedsiębiorca w majątku swojej firmy może posiadać różnego rodzaju nieruchomości – czy to mieszkanie (lub jego część), gabinet, sklep, czy też magazyn. Inwestycja taka, dzięki dokonywanym co miesiąc odpisom amortyzacyjnym, wpływa znacząco na wysokość zobowiązań z tytułu PIT oraz na wynik prowadzonej działalności. Jak amortyzować nieruchomość, by było to korzystne i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa?
By możliwe było wprowadzenie nieruchomości związanej z prowadzoną działalnością do ewidencji środków trwałych, podobnie jak w przypadku innych składników majątku, muszą zostać spełnione określone warunki (m.in. musi ona stanowić własność lub współwłasność przedsiębiorcy, którą zamierza użytkować przez dłużej niż rok). Automatycznie staje się ona wówczas środkiem trwałym, który należy amortyzować, stosując właściwą stawkę.
Zanim jednak wybierzemy stawkę amortyzacji, w pierwszej kolejności należy właściwie zakwalifikować daną nieruchomość zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT). Głównym rozróżnieniem, które rzutuje na sposób amortyzacji nieruchomości jest podział na:
Zastosowanie podstawowej stawki amortyzacji nieruchomości oznacza, że będzie ona amortyzowana przez co najmniej 40 lat. Ustawodawca przewidział możliwość skrócenia tego czasu przez zastosowanie podwyższonej stawki.
Podwyższoną stawkę można zastosować do używanych (użytkowanych przez poprzedniego właściciela przez co najmniej 60 miesięcy) lub ulepszonych (gdy nakłady poniesione przed wprowadzeniem do KŚT wyniosły co najmniej 30% wartości początkowej) lokali mieszkalnych.
Możliwe jest także ustalenie indywidualnej stawki amortyzacji dla używanych przez co najmniej rok lokali niemieszkalnych – maksymalnie na poziomie 10% rocznie (poziom taki można obrać dla lokali, które pierwszy raz zostały oddane do użytkowania co najmniej 30 lat przed wprowadzeniem do KŚT przedsiębiorcy).
Nieruchomość można amortyzować stosując jedną z dwóch metod:
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.