Zgodnie z art. 22c pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „amortyzacji nie podlegają składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej“.

I dalej – „na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej albo zaprzestania działalności, w której te składniki były używane; w tym przypadku składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono albo zaprzestano tę działalność”.

Zawieszenie działalności powoduje, że okres amortyzacji środka trwałego wydłuża się. Nie ulega natomiast zmianie suma odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów.

Przedsiębiorca zawieszający działalność dokonuje ostatniego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu, w którym ją zawiesił. Następnie kontynuuje naliczanie odpisów amortyzacyjnych od miesiąca, w którym wznowił działalność.

W ifirma.pl, w pierwszym pełnym miesiącu zawieszenia działalności, w zakładce MajątekRejestr środków trwałych wybieramy nazwę środka trwałego i następnie Edytuj.

W części dotyczącej amortyzacji należy odznaczyć opcje:

  • Czy amortyzować w bieżącym miesiącu?
  • Czy wliczać w koszty w bieżącym miesiącu?


Odznacz checkboxy

Opcje ponownie zaznaczamy w miesiącu, w którym nastąpiło wznowienie działalności.


Zaznacz ponownie

Powyższe czynności należy wykonać przy każdym środku trwałym, który jest w trakcie amortyzacji, a nie będzie używany w okresie zawieszenia.


Możliwość komentowania jest wyłączona.