Faktura korygująca NIP nabywcy

|
ID: 778320088
|
Kategorie: Księgowość, Faktury

1. Wstęp

W przypadku wystawienia faktury na błędnego nabywcę, tj. gdy wszystkie dane nabywcy, łącznie z numerem NIP, są nieprawidłowe, a faktura została już wysłana do KSeF, stanowisko KIS zakłada wystawienie faktury korygującej do zera, a następnie wystawienie nowej faktury na prawidłowe dane nabywcy.

W serwisie IFIRMA istnieje możliwość wystawienia faktury korygującej w przypadku, gdy omyłkowo wystawimy fakturę na błędnego nabywcę.

Wystawienie takiej faktury korygującej w IFIRMA skutkuje ujęciem w KPiR/Ewidencji przychodów (w przypadku ryczałtu) oraz w Ewidencji sprzedaży VAT zapisu korygującego wartość pierwotnej transakcji do zera.
Po wystawieniu faktury korygującej do zera wystawiamy nową fakturę na prawidłowe dane nabywcy.

2. Jak wystawić fakturyę korygująca do zera w serwisie IFIRMA

a. Korekta wystawiana w tym samym miesiącu co faktura pierwotna

Fakturę korygującą do zera wystawiamy z poziomu faktury pierwotnej. Czyli przechodzimy do zakładki Sprzedaż ➡ Faktury ➡ Lista faktur (Sprzedaż ➡ Rachunki ➡ Lista rachunków i faktur na konie nieVATowym).

I wybieramy fakturę, dla której chcemy wystawić korektę klikając na jej numer.
Na dole wybieramy opcję Wystaw korektę.

Kolejno jako Powód korekty wybieramy z listy błędny NIP nabywcy.

Wybór tego powodu na korekcie spowoduje, że automatycznie na wystawianym dokumencie w części Pozycje faktury – powinno być w kolumnie Ilość zostanie wprowadzone 0.

Taką fakturę należy wystawić i wysłać do KSeF.

b. Korekta wystawiana w innym miesiącu niż faktura pierwotna

W przypadku gdy faktura korygująca jest z innego miesiąca niż faktura pierwotna, to wystawiamy ją w następujący sposób:

  • w lewym górnym rogu ustawiamy bieżący miesiąc księgowy, dla przykładu będzie to październik 2026 i przechodzimy do zakładki Sprzedaż ➡ Faktury ➡ Lista faktur
    (Sprzedaż ➡ Rachunki ➡ Lista rachunków i faktur na konie nieVATowym),
  • kolejno na poziomej osi czasu odnajdujemy miesiąc i rok, w którym była wystawiona faktura pierwotna, dla przykładu będzie to wrzesień 2026 i klikamy na numer faktury pierwotnej,
  • następnie wybieramy na dole wybieramy opcję Wystaw korektę,
  • kolejno jako Powód korekty wybieramy z listy błędny NIP nabywcy.

Wybór tego powodu na korekcie spowoduje, że automatycznie na wystawianym dokumencie w części Pozycje faktury – powinno być w kolumnie Ilość zostanie wprowadzone 0.

Taką fakturę należy wystawić i wysłać do KSeF.

3. Zapisy w Ewidencjach

Wystawienie faktury korygującej do zera spowoduje, że w KPIR/Ewidencji przychodów (ryczałt) oraz Ewidencji sprzedaży VAT zostanie dodany wpis na minus dla tej transakcji.

Widok KPIR

Widok Ryczałt

Widok Ewidencji sprzedaży VAT

W przypadku, gdy faktura korygująca została wystawiona w innym miesiącu niż faktura pierwotna, to po zatwierdzeniu faktury, w górnej części ekranu pojawi się komunikat:


Faktura korygująca została zaksięgowana w Księdze przychodów i rozchodów i w Ewidencji sprzedaży VAT w okresie 09/2026. Proszę ponownie wyliczyć podatek dochodowy i VAT za ten okres.
Nową fakturę z prawidłowymi danymi należy wykazać w tym samym okresie rozliczeniowym co fakturę pierwotną i fakturę korygującą
.

Korekta w tym przypadku jest wykazana w okresie faktury pierwotnej.
Komunikat ten wskazuje, że w przypadku tak wystawionej korekty należy ponownie za okres, w którym była wystawiona faktura pierwotna dokonać przeliczenia podatku PIT i VAT. Oraz, że nową fakturę należy wykazać w tym samym terminie co pierwotna faktura i korekta.

Więcej informacji odnośnie faktur korygujących znajdziesz tutaj.

Autor: Alicja Pasieczna – IFIRMA

Wszystkie zamieszczone treści mają charakter informacyjny i edukacyjny. Żadna treść nie stanowi wykładni prawa, opinii prawnej czy podatkowej. Instrukcje w głównej mierze skupiają się na podstawowych przypadkach i nie rozpatrują wszystkich potencjalnych możliwości.

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.

Nie tylko kawa jest 2w1
Nie tylko kawa jest 2w1

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce