Likwidacja środka trwałego – Stwierdzenie niedoboru

|
ID: 778317404
|
Kategorie: Środki trwałe

Likwidacja środka trwałego z działalności może mieć różne powody. Jednym z nich może być Stwierdzenie niedoboru. Stwierdzenie niedoboru może być niezawinione lub zawinione.

Wycofanie środka trwałego w IFIRMA – Stwierdzenie niedoboru

W serwisie likwidacji środków trwałych dokonujemy przez zakładkę Firma ➡ Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ Likwidacja.

Należy uzupełnić protokół likwidacji o takie informacje jak:

  • numer,
  • data utworzenia,
  • przewodniczącego oraz członków komisji,
  • opis,
  • powód likwidacji.

Do wyboru dwa rodzaje stwierdzenia niedoboru:

  • Zawiniony
  • Niezawiniony

Stwierdzenie niedoboru – zawiniony

Uznanie niedoboru za zawiniony wiąże się z koniecznością dokonania korekty odliczonego podatku VAT, jeśli pierwotnie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.
Za niedobór zawiniony uznamy sytuację, w której podatnik nie dochował należytej staranności aby do niedoboru nie dopuścić.

Po wybraniu powodu likwidacji Stwierdzenie niedoboru – zawiniony
należy zatwierdzić wybór. Pojawi się okno dotyczące rozliczenia podatku VAT. Należy wybrać czy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie środka trwałego.

Jeśli nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT to należy taką opcję zaznaczyć i zatwierdzić. Nie spowoduje to skutku podatkowego.

Jeśli natomiast przy nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, to należy wybrać odpowiednią opcję oraz określić wartość rynkową:

Po zatwierdzeniu wartości rynkowej pojawi się zapis w ewidencji sprzedaży VAT dotyczący korekty VATu:

Stwierdzenie niedoboru – niezawiniony

Uznanie niedoboru za niezawiniony nie wiąże się z koniecznością dokonania korekty odliczonego podatku VAT. Jeśli środek trwały nie został całkowicie zamortyzowany, to niezamortyzowana wartość będzie jednorazowo zaliczona w koszty.

Stwierdzenie niedoboru za niezawiniony uznaje się jeśli jest wynikający ze zdarzeń losowych, na które podatnik nie miał wpływu i działał z należytą starannością aby do niedobory nie doszło.

Autor: Katarzyna Dudek – ifirma.pl

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie musisz czytać pomocy
Nie tylko kawa jest 2w1

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce