Przedsiębiorcy, którzy nie korzystali z Małego ZUS Plus w latach ubiegłych, a spełniają wszystkie wymogi związane z przystąpieniem do Małego ZUS Plus, mogą zgłosić się do wskazanego planu opłacania składek w ciągu 7 dni od daty wyrejestrowania z poprzedniego planu.
W przypadku przedsiębiorcy wznawiającego lub rozpoczynającego działalność w 2024 lub 2024 roku termin wynosi 7 dni odpowiednio od daty zaistnienia zmiany czyli wznowienia, rozpoczęcia działalności.
To znaczy, że Ubezpieczeni, którzy wznowią prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w ciągu roku, albo spełnią warunki do przystąpienia do Małego ZUS plus (np. po zakończeniu okresu 24 miesięcy korzystania z “preferencyjnych składek” na ubezpieczenia społeczne), zgłaszają się do ubezpieczeń w terminie 7 dni od zaistnienia zmiany.
Np. W sytuacji kiedy 24-miesięczny okres składek preferencyjnych kończy się 31 grudnia 2024 r. przedsiębiorca, który wznowił działalność z dniem 01.01.2025 r. ma termin na rejestrację do Małego ZUS Plus do dnia 7 stycznia 2025 r. W przypadku kiedy ta sama działalność byłaby wznowiona 15.10.2024 r. przedsiębiorca miałby termin na rejestrację do 22.10.2024 r. Wynika to bieżącego stanowiska ZUS, konstultowanego na infolinii.
Wyrejestrowania z obecnego Planu opłacania składek przedsiębiorca dokonuje mając ustawiony dotychczasowy Plan opłacania składek ZUS wybierając Login w prawym górnym rogu, następnie Konfiguracja ➡ ZUS.
We wskazanej zakładce w zależności od wybranego planu powinno być wskazane Duży ZUS (kod 0510xx) lub Składki preferencyjne (kod 0570xx).
Aby dokonać przerejestrowania na Mały ZUS Plus, należy przejść do zakładki Login ➡ Konfiguracja.
Następnie należy wybrać Deklaracje zgłoszeniowe ZUS ➡ Wygeneruj ZWUA.
W oknie generowania e-deklaracji ZUS ZWUA, jako Typ deklaracji należy zaznaczyć wyrejestrowanie z ubezpieczeń. Następnie na liście Przyczyna wyrejestrowania, wybieramy Inna przyczyna wyrejestrowania.
W polu Data wyrejestrowania należy podać datę wyrejestrowania z pełnych składek. W przypadku przejścia w 2025 roku na Mały ZUS Plus będzie to data 01.01.2025 r.
W sytuacji kiedy przedsiębiorca będzie np. wznawiał działalność gospodarczą w roku 2024, jako datę wyrejestrowania podajemy pierwszy dzień wznowienia działalności. W przypadku zaś przejścia z ZUS preferencyjnego na Mały ZUS Plus będzie to pierwszy dzień miesiąca, od którego przedsiębiorca przechodzi na Mały ZUS Plus.
Kod tytułu ubezpieczenia, powinien automatycznie się pobrać z konfiguracji ZUS. W sytuacji przerejestrowania ze składek preferencyjnych należy wskazać 0570xx. Jeżeli przedsiębiorca podlegał pod duży ZUS i chce się przerejestrować na Mały ZUS PLUS wskazany powinien być kod 0510xx.
Tak sporządzony formularz zgłoszeniowy należy zatwierdzić poprzez wybranie opcji przekaż do podpisu. Po wybraniu opcji przekaż do podpisu pojawi się konieczność dodatkowego potwierdzenia chęci wysłania deklaracji do podpisu elektronicznego za pomocą serwisu ifirma.pl.
Deklaracja ZUS ZUA powinna zostać przekazana do wysyłki następnego dnia po uzyskaniu w zakładce Deklaracje ➡ e-Deklaracje ZUS przy deklaracji ZWUA statusu Przesyłka przyjęta do ZUS. Należy również pamiętać, że jeżeli przedsiębiorca będzie dokonywał przerejestrowania w ostatnim możliwym terminie, nie jest wskazane aby zachowywał przerwę pomiędzy wysyłanymi deklaracjami. Istotne jest natomiast aby dokumenty trafiły do ZUS we wskazanym terminie. W innym przypadku, przekroczenie ostatniego 7-go dnia terminu w przypadku rozpoczęcia, wznowienia działalności gospodarczej lub zakończenia 24-miesięcznego okresu opłacania składek preferencyjnych, może spowodować nie zakwalifikowanie się do wskazanej ulgi.
Wszelkie deklaracje zgłoszeniowe można wysyłać za pomocą serwisu. Nie ma wówczas konieczności składania deklaracji bezpośrednio w oddziale ZUS.
Aby rejestracja została wykonana z właściwym kodem ubezpieczenia, należy zmienić Plan opłacania składek w konfiguracji systemu. W tym celu należy zmienić miesiąc księgowy na styczeń 2025 (bądź miesiąc, w którym przedsiębiorca rejestruje się do ulgi) i wybrać w prawym, górnym rogu Login ➡ Konfiguracja. Następnie po lewej stronie wybieramy ZUS i w prawym górnym rogu należy wybrać zmień plan.
U góry strony wprowadzamy w polu datę obowiązywania. Wprowadzamy w polu “od” datę rozpoczęcia Ulgi. Okres “do” może zostać pusty, lub można wprowadzić datę końca okresu ulgi.
Następnie w Planie opłacania składek ZUS wybieramy opcję Mały ZUS. Kod tytułu ubezpieczenia zostanie zmieniony automatycznie na 0590xx.
Kolejno, należy wybrać Wylicz podstawę składki społecznej.
Następnie pokaże się okno Wyliczenie podstawy Składek ZUS – według planu Mały ZUS. W tym miejscu należy zweryfikować wszelkie dane, które zostały szczegółowo opisane w punkcie 4a. Po przeanalizowaniu wszelkich informacji dotyczących przychodu i dochodu, wybieramy u dołu okna zatwierdź.
Poniżej widoczna jest tabela Limit wykorzystania ulgi “Mały ZUS PLUS”.
Ważne! Jeżeli przedsiębiorca nie ma pewności w jakich okresach był zgłoszony do planu Małego ZUS Plus z kodem 05 90 warto zweryfikować na PUE ZUS historię podlegania pod wskazany kod. Na podstawie weryfikacji w jakim okresie przedsiębiorca był zgłoszony do planu Mały ZUS Plus (kod 05 90) można dokładnie ustalić na jakim etapie wykorzystania okresu 36 miesięcy (+12 miesięcy od 01.08.2023) w ciągu kolejnych 60 miesięcy przysługiwania ulgi jest przedsiębiorca.
Instrukcja jak dokonać weryfikacji na PUE ZUS dostępna jest tutaj.
W sytuacji kiedy przedsiębiorca po raz pierwszy zgłasza się do ulgi, należy wskazać pierwszy miesiąc księgowy od kiedy ulga ma obowiązywać. Wówczas serwis będzie pilnować limitu wykorzystanych miesięcy.
Jeżeli przedsiębiorca nie chce korzystać z mechanizmu obliczania okresu ulgi przez serwis może wskazaną opcję wyłączyć zaznaczając checkbox Rezygnuję z systemowego monitorowania korzystania z ulgi “Mały ZUS”.
Opcja jest dostępna w ostatnim wierszu tabeli Limit wykorzystania ulgi “Mały ZUS”
W części Dodatkowe informacje, należy zaznaczyć opcję, która dotyczy Przedsiębiorcy, domyślnie jest zaznaczona opcja Żadne z powyższych.
Dodatkowo należy przeczytać inne opcje z tej sekcji, jeśli jakaś dotyczy przedsiębiorcy należy ją wybrać.
Poniżej opis opcji dodatkowych:
Przy wyborze orzeczenia o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności pojawi się dodatkowe pole do odznaczenia jeśli dotyczy sytuacji Przedsiębiorcy, na podstawie tej informacji będzie możliwe stosowanie zwolnienia z opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne w zależności od uzyskanego w danym miesiącu przychodu, więcej na ten temat tutaj. (UWAGA! Nie dotyczy przedsiębiorców rozliczający się na ryczałcie).
W części Kod tytułu ubezpieczenia kod powinien się automatycznie zmienić na kod ubezpieczenia odpowiedni dla Mały ZUS PLUS, czyli na ciąg cyfr rozpoczynający się od 0590.
U dołu strony, w tabelce – Składki ZUS do opłacenia:
*Przedsiębiorcy opłacający jedynie składkę zdrowotną a rejestrujący się do Małego ZUS Plus powinni dokonać wyliczenia podstawy wymiaru składek pomimo tego, iż składka na Ubezpieczenie społeczne będzie odznaczona. Pomimo braku opłacania składki są oni również zobligowani do złożenia DRA lub RCA cz. 2.
Po wprowadzeniu wszystkich danych u dołu strony wybieramy opcję zatwierdź. Jeżeli zmiany zostały zatwierdzone i nie pojawił się żaden komunikat na czerwono, wówczas serwis będzie naliczał ZUS zgodnie z wprowadzoną podstawą wymiaru składek ZUS.
W części Historia ubezpieczenia ZUS powinna się pojawić nowa pozycja, wskazując na wprowadzony nowy plan składek ZUS.
Kolejnym krokiem, aby dokonać poprawnego zgłoszenia do Małego ZUS Plus, jest zgłoszenie się do ZUS z kodem 05900, na druku ZUS ZUA/ZZA.
Przedsiębiorcy, którzy nie są zwolnieni z opłacania składek społecznych dokonują zgłoszenia na druku ZUS ZUA, co zostanie dokładnie opisane w pkt 4a. Generowanie ZUS ZUA.
W przypadku właścicieli firm, którzy z działalności gospodarczej opłacają jedynie składkę zdrowotną, np. w sytuacji jeżeli są zatrudnieni na umowę o pracę z minimalnym wynagrodzeniem (w roku 2025 jest to 4666 zł), przebywają na zasiłku macierzyńskim zgłaszają się na druku ZUS ZZA. Kroki dokonania takiego zgłoszenia zostaną opisane w pkt. 4.b. Generowanie ZUS ZZA
Aby dokonać rejestracji do Małego ZUS Plus, należy wybrać Login w prawym górnym rogu, następnie Konfiguracja, kolejno wybrać Deklaracje Zgłoszeniowe ZUS. Następnie wybieramy opcję wygeneruj ZUA.
Podczas wypełniania formularza zgłoszenia, należy zaznaczyć:
Jeżeli przedsiębiorca nie będzie chciał opłacać składki chorobowej wówczas zgłoszenie powinno wyglądać tak jak na zrzucie poniżej:
Kod wykonywanego zawodu należy hasłowo wprowadzić opis tego czym w przeważającej części zajmuje się przedsiębiorca w swojej działalności gospodarczej (nie jest to kod PKD) zacznie się wtedy podpowiadać sześciocyfrowy kod zawodu, który należy wybrać. Kod zawodu nie wpływa na rozliczenia z ZUS, ma cel statystyczny przekazywany do GUS.
Jeżeli cały formularz został poprawnie wypełniony należy wybrać opcję przekaż do podpisu.
Tak sporządzony formularz zgłoszeniowy należy zatwierdzić poprzez wybranie opcji przekaż do podpisu. Po wybraniu opcji przekaż do podpisu pojawi się konieczność dodatkowego potwierdzenia chęci wysłania deklaracji do podpisu elektronicznego za pomocą serwisu ifirma.pl.
Aby dokonać zgłoszenia przedsiębiorców, którzy z działalności gospodarczej podlegają jedynie pod składkę zdrowotną i zamierzają w ciągu roku przejść na Mały ZUS Plus, należy wybrać Login w prawym górnym rogu i przejść do zakładki Konfiguracja, kolejno wybrać Deklaracje Zgłoszeniowe ZUS. Następnie wybieramy opcję wygeneruj ZZA.
Jako Typ deklaracji również wybieramy Zgłoszenie i wprowadzamy datę powstania obowiązku ubezpieczenia – taką, jaką wprowadziliśmy w ZWUA. W przypadku jeżeli przedsiębiorca będzie zgłaszał się do Małego ZUS Plus od stycznia, wpisuje wówczas 01.01.2025 r. Data na deklaracji zgłoszeniowej powinna być w większości przypadków taka sama jak na deklaracji wyrejestrowującej.
W sytuacji kiedy przedsiębiorca będzie np. wznawiał działalność gospodarczą w roku 2025, jako datę rejestracji podajemy pierwszy dzień wznowienia działalności. W przypadku zaś przejścia z ZUS preferencyjnego na Mały ZUS Plus będzie to pierwszy dzień miesiąca, od którego przedsiębiorca przechodzi na Mały ZUS Plus.
Kod wykonywanego zawodu należy hasłowo wprowadzić opis tego czym w przeważającej części zajmuje się przedsiębiorca w swojej działalności gospodarczej (nie jest to kod PKD) zacznie się wtedy podpowiadać sześciocyfrowy kod zawodu, który należy wybrać. Kod zawodu nie wpływa na rozliczenia z ZUS, ma cel statystyczny przekazywany do GUS.
Kod tytułu ubezpieczenia: pobierze się z konfiguracji, powinien być to kod dla Małego ZUS PLUS, czyli rozpoczynający się od ciągu cyfr 0590.
Następnie wybieramy przekaż do podpisu. Po wybraniu opcji przekaż do podpisu pojawi się konieczność dodatkowego potwierdzenia chęci wysłania deklaracji do podpisu elektronicznego za pomocą serwisu ifirma.pl.
Deklaracje zostaną przesłane do ZUS w ramach opcji e-deklaracji w serwisie ifirma.pl.
W związku z tym, że u przedsiębiorcy następuje zmiana Planu opłacania składek niezbędne
będzie złożenie deklaracji ZUS DRA za pierwszy okres, w którym wystąpiły zmiany. Poniżej został omówiony przykład kiedy zmiana następuje w sierpniu 2023 r., dla której to termin złożenia deklaracji dla Użytkowników upływa 20.09.2023.
W celu wygenerowania deklaracji rozliczeniowej ZUS, należy w prawym górnym rogu, ustawić się w miesiącu księgowym sierpień 2023 a następnie przejść do zakładki Deklaracje ➡ Deklaracje.
Następnie należy wybrać opcję wygeneruj ZUS, co rozpocznie proces generowania deklaracji w systemie.
Podczas generowania deklaracji, system wyświetli wysokość składek, które będą wyliczane zgodnie z ustaloną podstawą, obliczoną poprzez podanie odpowiednich danych w konfiguracji ZUS.
Poniżej wyświetlonych składek ZUS, pojawi się komunikat, informujący o możliwości utworzenia zgłoszenia przychodu za zeszły rok. Domyślnie zaznaczony checkbox ”Tak” przy pytaniu Czy utworzyć zgłoszenie przychodu za zeszły rok?, powoduje wygenerowanie dodatkowego załącznika do deklaracji DRA cz. 2, dla przedsiębiorcy który nie zatrudnia pracowników lub deklaracja RCA cz. 2 w sytuacji zatrudniania pracowników.
Określony załącznik będzie wówczas zawierać informację na temat przychodu, dochodu z działalności gospodarczej za ubiegły rok kalendarzowy oraz podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za rok 2023.
Po zweryfikowaniu opcji utworzenia zgłoszenia, u dołu strony zatwierdzamy wyświetlone składki.
Po zatwierdzeniu składek, system wygeneruje deklaracje ZUS DRA wraz z załącznikami RCA, RZA, RSA oraz RPA.
W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników, a jego składki ZUS generują się na deklaracji DRA, wówczas system utworzy DRA cz. 2, który będzie integralną częścią dotychczasowej deklaracji rozliczeniowej.
Po wybraniu cz. 2 w deklaracji ZUS DRA, przedsiębiorca ma możliwość zweryfikowania przychodu oraz dochodu z działalności gospodarczej za ubiegły rok kalendarzowy oraz najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.
Natomiast w momencie, kiedy przedsiębiorca zatrudnia pracowników, a jego składki pojawiają się na deklaracji ZUS RCA, wówczas zostanie utworzona deklaracji RCA cz. 2.
Po wybraniu cz. 2 w deklaracji ZUS RCA, przedsiębiorca ma możliwość zweryfikowania przychodu oraz dochodu z działalności gospodarczej za ubiegły rok kalendarzowy oraz najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.
W szczegółach wygenerowanej deklaracji DRA np. 08/2023 – czyli miesiąca, za który została stworzona – na samym dole wyświetli się możliwość przekazania deklaracji do podpisu, a tym samym złożenia jej elektronicznie w ZUS.
Pojawi się dodatkowa prośba o zatwierdzenie, aby zapewnić świadome wysłanie deklaracji elektronicznie, niwelując w ten sposób pomyłki.
Wysłane elektronicznie deklaracje, można zweryfikować w zakładce Deklaracje ➡ e-Deklaracje ZUS, gdzie będzie można również zweryfikować Status przesłanej deklaracji. Z tego poziomu istnieje również możliwość pobrania potwierdzenia złożenia.
W tym miejscu, znajduje się również informacja dotycząca przesłanej DRA cz. 2 (w przypadku niezatrudniania pracowników) lub RCA cz. 2 (w sytuacji kiedy przedsiębiorca zatrudnia pracowników).
Deklaracje ZUS DRA cz. 2 lub ZUS RCA cz. 2, należy przesłać jedynie za pierwszy miesiąc, w którym przedsiębiorca przystąpił do zmiany planu opłacania składek na Mały ZUS Plus. W kolejnych miesiącach serwis ifirma nie będzie generował już dodatkowej deklaracji.
Autor: Agnieszka Sołtys – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.