Zapoznaj się również z materiałami jakie przygotowała dla przedsiębiorców ministerstwo:
Spis treści
1 lipca 2021 r. we wszystkich państwach UE wchodzi w życie pakiet e-commerce zmieniający zasady opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży towarów wysyłanych do odbiorców indywidualnych (osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów
będących podatnikami ale nie mających obowiązku rozliczenia WNT w przypadku transakcji WSTO) wówczas, gdy adres odbioru przesyłki znajduje się na terenie
Unii Europejskiej (w tym, w niektórych wypadkach, na terytorium Polski).
Nowe przepisy dotyczą przedsiębiorstw posiadających sklepy internetowe lub platformy handlowe, w których oferują towary z własnego magazynu lub działające w modelu dropshippingu czyli przyjmujące zamówienia na towary, które będą wysłane do odbiorcy bezpośrednio
przez dostawcę (dostawca może mieć siedzibę na terenie Unii lub poza Unią).
1) sprzedaż wysyłkowa towarów na odległość (WSTO) o dowolnej wartości, które w momencie rozpoczęcia wysyłki znajdują się na terenie dowolnego państwa Unii (w tym Polski) a adres odbioru przesyłki znajduje się w kraju
Unii innym niż Polska ➡ Procedura OSS 2) sprzedaż wysyłkowa towarów na odległość (SOTI) w przesyłkach o wartości do 150 Euro, które w momencie rozpoczęcia wysyłki znajdują się poza terytorium Unii, a
adres odbioru przesyłki znajduje się w dowolnym kraju Unii w tym w Polsce. Przesyłka jest wysyłana przez dostawcę bezpośrednio do ostatecznego odbiorcy ➡ Procedura IOSS.
Procedurę OSS w 2021 r. należy stosować dopiero od momentu, gdy sumaryczna wartość:
Limit dotyczy roku 2020 oraz roku 2021 (tj. bieżącego oraz ubiegłego). W związku z powyższym jeżeli sprzedaż liczona od początku roku 2021 r. przekroczy wartość 42 tys. zł (netto) lub/i sprzedaż w roku 2020 przekroczyła wskazany limit
to od 1 lipca 2021 sprzedaż podlega opodatkowaniu w kraju nabywcy. Przykład. Jeżeli przekroczenie limitu nastąpiło przed 1-07-2021 to od 1-07-2021 firma ma obowiązek dokumentowania sprzedaży wg przepisów przewidzianych dla OSS. W przypadku,
gdy limit zostanie przekroczony po 1-07-2021 to procedurą OSS musi być objęta transakcja, którą przekracza się limit.
Korzystanie z procedury wymaga złożenia deklaracji zgłoszeniowej. Deklarację zgłoszeniową do OSS należy złożyć do 10. dnia następnego miesiąca po miesiącu przekroczenia limitu. Czyli mamy prawo rozpocząć wystawianie dokumentów sprzedaży w procedurze
OSS (bo został przekroczony limit) mimo braku formalnego zarejestrowania się do procedury.
Uwaga!
Według bieżącego stanowiska Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) przedsiębiorca, który przekroczył limit dla transakcji objętych OSS powinien dokonać rejestracji do wskazanej procedury do dnia 30 czerwca 2021 r. tak by móc skorzystać
z niej od 1 lipca 2021 roku. Jest to stanowisko odmienne od tego co do tej pory było przedstawiane przez Departament Podatków oraz KIS gdzie wskazana była data rejestracji do 10 sierpnia 2021 roku.
Analizując rozwiązania przyjęte dla MOSS, który w lipcu przekształcony zostaje w OSS, wydaje się słusznym przyjęcie analogii dla OSS, iż przedsiębiorca powinien móc złożyć druk rejestracyjny do 10 sierpnia. W przypadku MOSS Krajowa Informacja Skarbowa
przez wiele lat potwierdzała, iż w przypadku przekroczenia limitu przedsiębiorca od daty przekroczenia limitu stosuje stawki VAT jakie obowiązują w kraju nabywcy, jednakże skutecznej rejestracji może dokonać do 10 dnia następnego dnia miesiąca.
Kontaktując się z Drugim Urzędem Warszawa Śródmieście, który przyjmuje druki rejestracyjne, również otrzymaliśmy informację, iż słusznym będzie przyjęcie jako możliwej daty rejestracji okresu do 10 sierpnia.
Z uwagi na powyższe rozbieżności każdorazowo przedsiębiorca powinien sam zdecydować, czy złoży druk rejestracyjny po 1 lipca. Niestety żadna z powyższych opcji na ten moment nie jest wiążąca. A wprost przepis ustawy nie odnosi się do sytuacji co zrobić
kiedy zostanie przekroczony limit. Niestety ustawa nie zawiera przepisów przejściowych i nawet szukając analogii we wcześniejszych rozwiązaniach podobnych sytuacji nie można przyjąć założenia, iż stanowisko organów podatkowych zostanie zachowane.
Sprzedaż w procedurze OSS nie wymaga wystawiania faktur (co było wymagane przy sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju), mogą być wystawiane również Dowody sprzedaży. Oba te typy dokumentów są dostępne w serwisie ifirma.pl. Ze względu na przepisy unijne
dotyczące ewidencji OSS zakres danych wymaganych w obu typach dokumentów sprzedaży jest szerszy niż przy sprzedaży krajowej.
Dla transakcji OSS będzie prowadzona oddzielna ewidencja sprzedaży VAT. Ewidencja jest prowadzona elektronicznie (rodzaj JPK) i zawiera szerszy zakres wymaganych danych niż „krajowa” ewidencja sprzedaży VAT.
Korzystający z procedury składają oddzielną deklarację OSS w trybie kwartalnym w terminie do końca miesiąca następnego po zakończeniu kwartału. Walutą rozliczeniową deklaracji jest Euro. Zapłata podatku również odbywa się w tej walucie.
Sprzedaż wysyłkowa towarów importowanych w modelu dropshippingu (dostawca wysyła towary bezpośrednio na adres odbiorcy) w przesyłkach o wartości do 150 euro. Jeżeli firma prowadzi sklep internetowy/platformę handlową i przyjmuje zamówienia
na dostawę towarów, które w momencie wysyłki znajdują się poza terytorium UE natomiast adres odbiorcy znajduje się na terytorium dowolnego państwa unijnego i wartość towarów w jednej przesyłce nie przekracza 150 Euro to firma ma możliwość stosowania procedury
IOSS. Dotyczy to również przesyłek, które są wysyłane od dostawcy spoza UE na adres odbiorcy w Polsce. Ważne! Firma, która nie skorzysta z procedury IOSS nie zostanie zwolniona z VAT przy dokonywaniu odprawy celnej.
Procedurę IOSS stosujemy od pierwszej transakcji realizowanej po 1-07-2021 r. spełniającej w/w warunki czyli odnośnie miejsca wysyłki i adresu dostawy przesyłki oraz wartości towaru w jednej przesyłce (150 euro).
Korzystanie z procedury wymaga złożenia deklaracji zgłoszeniowej, która jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru identyfikacyjnego podatnika rozliczającego IOSS. Formularz rejestracyjny IOSS
a) podatek dochodowy – kwota netto jest opodatkowana wg wybranego przez przedsiębiorcę sposobu opodatkowania (zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt) b) podatek VAT – jest naliczany wg stawek VAT przewidzianych dla danego towaru w kraju, do którego
jest wysyłany towar.
Sprzedaż w procedurze IOSS nie wymaga wystawiania faktur, mogą być wystawiane również Dowody Sprzedaży. Oba typy dokumentów są dostępne w serwisie ifirma.pl. Ze względu na przepisy unijne dotyczące ewidencji IOSS zakres danych wymaganych na obu typach
dokumentów sprzedaży jest szerszy niż przy sprzedaży krajowej, nawet wówczas, gdy przesyłka będzie dostarczona na terytorium Polski
Zobowiązanie podatkowe z tytułu dostaw towarów objętych IOSS powstaje z chwilą zaakceptowania (otrzymania) płatności. Kiedy rzeczywista płatność jest dokonywana, nie ma znaczenia dla ustalenia, kiedy otrzymano płatność. Jako moment zaakceptowania
(otrzymania) płatności uznaje się czas gdy:
– zostało otrzymane, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Dla transakcji IOSS będzie prowadzona oddzielna ewidencja sprzedaż. Ewidencja jest prowadzona elektronicznie (rodzaj JPK) i zawiera szerszy zakres wymaganych danych niż „krajowa” ewidencja sprzedaży VAT. Przesyłki dostarczane na terytorium Polski
będą wykazywane tylko w Ewidencji IOSS, nie będzie ich w „krajowej” ewidencji sprzedaży VAT.
Korzystający z procedury składają oddzielną deklarację IOSS w trybie miesięcznym w terminie do końca następnego miesiąca. Walutą rozliczeniową deklaracji jest Euro. Zapłata podatku również odbywa się w tej walucie.
Wystawianie dokumentów sprzedaży w procedurach OSS lub IOSS nie wyczerpuje całego katalogu możliwości. Aby ułatwić Państwu ustalenie w jaki sposób dokumentować sprzedaż przygotowaliśmy zestawienie wszystkich możliwych konfiguracji warunków transakcji
ze wskazaniem jaki dokument wystawić. Więcej szczegółowych informacji o stosowaniu nowych procedur można znaleźć w materiałach przygotowanych przez Ministerstwo Finansów
Poniżej została przedstawiona tabela wskazująca z jakiego formularza faktury sprzedaży skorzystać w celu prawidłowego udokumentowania sprzedaży.
Dowiedz się czym różni się sklep internetowy od platformy internetowej i jaki wpływ na rozliczenie Twojej sprzedaży ma to, że korzystać z pośrednictwa platformy sprzedażowej, przeczytaj. Poniższa tabela odpowiada na pytanie jaki dokument sprzedaży zastosować rozliczając się w serwisie.
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.