Zniszczenie towaru z winy przedsiębiorcy i zwrot VAT

|
ID: 778309353
|
|

1. Informacje ogólne

Przedsiębiorca, który nie dopełnił należytej staranności w zabezpieczeniu mienia i przyczynił się do utraty lub zniszczenia np. towarów, które były zakupione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, traci prawo do odliczenia podatku VAT.

Tym samym, podatnik jest zobowiązany do korekty podatku naliczonego, odliczonego przy zakupie towarów na podstawie art. 91 ust. 7 i 7d ustawy o podatku od towarów i usług, w rozliczeniu podatkowym, składanym za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia.

Za ten sam okres rozliczeniowy wykazuje również w pliku JPKV7/K.

Korekta związana ze zmianą przeznaczenia dotyczy towarów handlowych, a także środków trwałych jak i wyposażenia.

Przykład:

Podatnik, chcąc zwiększyć sprzedaż książek dla dzieci wystawiał w sierpniu 2024 stojak przed sklep. W czasie burzy wystawione książki zostały przemoczone, podarte i nie nadawały się do sprzedaży.

W związku z tym, że podatnik nie zachował należytej staranności w zabezpieczeniu towarów, które zostały zniszczone z jego winy, zobowiązany jest do korekty kosztu i VAT.

Wartość netto zniszczonych towarów to 2890,00 zł, VAT 23%, wyliczony VAT to 664,70 zł.

Korekty VAT dokonuje w pliku JPKV7 składanym za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia (w pliku JPKV7 za sierpień 2024)

W części deklaracyjnej pliku JPKV7 wyliczony VAT zaokrąglany jest do pełnych złotych czyli po zatwierdzeniu formularza będzie widoczna kwota 665, natomiast w pliku JPK_VAT podajemy kwotę wyliczonego VAT wraz z groszami czyli 664,70 zł.

Korekty kosztu dokonujemy w KPIR na podstawie sporządzonego protokołu zniszczenia towaru, który będzie podstawą do naliczenia podatku VAT i skorygowania kosztu dowodem księgowym w sierpniu 2024.

Zapisu dokonujemy w serwisie po wybraniu w lewym górnym rogu sierpień 2024

2. Korekta w KPIR

  • zakładka Wydatki → Dodaj wydatek → Dowód księgowy

  • Wyksięgowanie kwoty z minusem z kolumny 10 (Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu).

  • Zapis wyksięgowania towarów z KPiR z kolumny 10 (Zakup tow. handl. i mat. wg cen zakupu)

3. Korekta w pliku JPKV7

Aby plik JPKV7 automatycznie umieścił kwotę korekty w rubryce 45 (Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć), należy wprowadzić wartość korekty bezpośrednio do ewidencji zakupów VAT.

Sposób wprowadzenia korekty odbywa się następująco:

  • zakładka Ewidencje → Ewidencja zakupów VAT → Dodaj pozycję ewidencji zakupów VAT
  • Rubryka Rodzaj wpisu → korekta podatku od pozostałych nabyć
  • Rubryka Nazwa – uzupełni się automatycznie
  • Rubryka Numer dokumentu – należy nadać numer sporządzonego dokumentu
  • Rubryka Korekta podatku naliczonego – należy wprowadzić kwotę podatku z korekty, ze znakiem minus. W omawianym przykładzie będzie to kwota – 664,70

Po zatwierdzeniu będzie widoczna pozycja w Ewidencji zakupów VAT.

Dane z ewidencji zakupów VAT zostaną wczytane do pliku JPKV7 i wykazane w rubryce 45 (Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć). Kwota podatku VAT zostanie zaokrąglona do pełnych złotych.

Autor: Marzena Łukasik – ifirma.pl

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie tylko kawa jest 2w1
Nie musisz czytać pomocy

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce