Opis wydatku w systemie księgowym

Poprawnie prowadzona księga przychodów i rozchodów wymaga księgowania ponoszonych wydatków – takich, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. Dlatego też księgując faktury, przedsiębiorca powinien pamiętać o poprawnym opisaniu danego kosztu.

Opis wydatku w księdze przychodów i rozchodów

Konieczność opisywania poniesionego wydatku przez przedsiębiorców wynika bezpośrednio z Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów z 26 sierpnia 2003 r. W przedstawionym w załączniku wzorze KPiR znajduje się pozycja Opis zdarzenia gospodarczego.

W przypadku księgowania wydatku stanowiącego koszt uzyskania przychodów przedsiębiorca powinien zatem wprowadzić krótką informację o tym, czego dotyczył wydatek.

Opis wydatku a program księgowy

Każdy poprawnie skonstruowany program księgowy powinien umożliwiać przedsiębiorcy wprowadzenie opisu wydatku, a następnie przenieść go do właściwej pozycji KPiR. Oczywiście, nazewnictwo takiej pozycji podczas procesu księgowania nie jest aż tak istotne – najważniejsze, aby spełniała ona swoją funkcję. Możemy zatem spotkać się np. z opisem wydatku czy też nazwą wydatku, z którą mamy do czynienia w serwisie ifirma.pl:



Opis wydatku warto sformułować tak, aby nie pozostawiał on wątpliwości co do rodzaju wydatku, a także jego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Oznacza to, że mniej istotne jest wprowadzenie dokładnej nazwy pozycji z faktury zakupu – np. nazwy własnej, numeru seryjnego etc. – jeśli w efekcie nie będzie jasne, jakiego konkretnie zakupu dokonaliśmy. Lepiej jest zatem sformułować jasny opis, np.:

  • Części – naprawa samochodu służbowego, zamiast Śruba gwintowana numer seryjny
  • Książki – literatura fachowa, zamiast Książka Tytuł, Autor, Rok wydania
  • Naprawa komputera firmowego, zamiast Usługa serwisowa typ X.

Dzięki tak sporządzonym nazwom nie tylko przedsiębiorcy łatwiej będzie ustalić, czego dotyczył dany wydatek – także w razie konieczności skontrolowania KPiR przez urzędników takie pozycje nie powinny wzbudzać wątpliwości. Natomiast niejasne, branżowe zapisy mogą już przyczyniać się do składania dodatkowych wyjaśnień i dokumentacji.


 

Czy wiesz, kiedy twój wydatek staje się kosztem? Zobacz, jak to ustalić – bez wątpliwości!

 

Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie musisz czytać pomocy
Nie tylko kawa jest 2w1

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce