Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadza nowe zasady rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Od stycznia 2018 roku płatnik składek nie będzie musiał robić trzech, a nawet czasami czterech różnych przelewów do ZUS. Do końca 2017 roku, każdy płatnik składek otrzyma swój własny indywidualny numer rachunku bankowego, na który będzie zobowiązany dokonywać przelewów.
Numery indywidualnych rachunków są wysyłane do płatników za pośrednictwem poczty – listem poleconym. Warto więc wyczekiwać na przesyłkę, lub wygenerować numer samodzielnie na stronie eskładka.pl. Co istotne, obowiązek otrzymania rachunku bankowego jest po stronie płatnika. W przypadku braku tej informacji, od stycznia nie będzie można dokonać skutecznego przelewu składek do ZUS.
Rachunek bankowy utworzony w ZUS będzie unikalny i przypisany wyłącznie do jednego płatnika składek, dzięki temu przelewy nie będą już musiały zawierać szczegółowych danych i identyfikatorów. Pozwoli to nie tylko zaoszczędzić czas, ale również ułatwić kwestie rozliczeń z ZUS. Od nowego roku, to ZUS będzie odpowiedzialny za rozdzielenie jednej płatności na poszczególne fundusze.
W serwisie ifirma.pl numer rachunku bankowego możemy również wygenerować na podstawie numeru NIP poprzez zakładkę Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ ZUS DRA ➡ Edytuj ➡ Indywidualny numer rachunku składkowego. Numer rachunku należy samodzielnie zweryfikować z numerem podanym przez ZUS. Serwis wykorzystuje numer NIP podany w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Dane firmy.
PUE ZUS – to Platforma Usług Elektronicznych, która jako zestaw zintegrowanych systemów informatycznych udostępnia obywatelom i przedsiębiorcom możliwość korzystania z usług objętych działalnością ZUS drogą elektroniczną. Za pomocą platformy można m.in. składać dokumenty ubezpieczeniowe, mieć stały dostęp do danych, jakie zgromadził ZUS o ubezpieczonym lub płatniku, a także składać wnioski i pobierać samodzielnie odpowiednie zaświadczenia i dokumenty. Dodatkowo można umówić się na wizytę w jednostce ZUS.
Do czego służy PUE ZUS – więcej można przeczytać w naszym artykule na ten temat.
Założenie konta na PUE ZUS nie jest trudne i nie wymaga dodatkowych wizyt w placówce ZUS, jeżeli posiadamy profil zaufany ePUAP lub podpis elektroniczny potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym. Za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego jesteśmy w stanie potwierdzić naszą tożsamość w internecie, co w przypadku profilu na PUE ZUS jest konieczne. W przeciwnym przypadku należy udać się osobiście do placówki ZUS w celu potwierdzenia tożsamości przez urzędnika, który nas wylegitymuje.
Potwierdzenie swojej tożsamości w platformie może zostać również przeprowadzone za pomocą bankowości internetowej (jeżeli bank, w którym posiadasz konto podpisał porozumienie z ZUS w tej kwestii). Bank dokonał weryfikacji danych podczas zakładania rachunku bankowego, stąd urzędy dopuszczają od niedawna taką formę potwierdzenia danych przez internet.
Szczegółowa instrukcja rejestracji w PUE ZUS została opisana na naszej stronie: PUE ZUS – jak założyć konto?
Założenie profilu na platformie PUE ZUS jest wskazane, ze względu na zmiany, jakie mają wejść w życie od stycznia 2018 roku. Po uruchomieniu rozliczeń za pomocą jednego przelewu na indywidualny numer rachunku bankowego przypisanego do płatnika, będzie można mieć kontrolę i wgląd do rozliczeń z ZUS.
Posiadanie dostępu do platformy PUE ZUS jest istotne ze względu na to, że stanie się głównym narzędziem, za pomocą którego będzie można uzyskać informacje od ZUS w zakresie prawidłowości rozksięgowania zapłaconych składek. W razie pomyłki naszej lub urzędnika ZUS, będziemy w stanie kontrolować sytuację rozliczeń i odpowiednio szybko zareagować na powstałe nieprawidłowości.
Istotnym ułatwieniem będzie również możliwość samodzielnego wygenerowania w postaci elektronicznej zaświadczenia o niezaleganiu z wpłatami w ZUS, które będzie posiadało taką samą moc prawną, jak wersja papierowa wydawana w oddziale ZUS. Już teraz wystarczy złożyć elektronicznie wniosek RD-3 – Wniosek o informację o stanie konta płatnika składek.
Od stycznia zmianie ulegają również zasady zaliczania bieżących wpłat na poczet zaległości. Otóż, w pierwszej kolejności będą rozliczane najstarsze zaległości w składkach. Ze względu na to, zalecane jest, aby płatnicy obecnie zalegający z opłatami, rozliczyli zaległości do końca grudnia 2017 roku.
Autor: Karolina Piątkowska – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.