Domyślne ustawienia dla pracowników można odszukać w zakładce Konfiguracja ➡ Pracownicy
UWAGA!
Bardzo ważne jest prawidłowe wskazanie terminu wypłacanego wynagrodzenia dla poprawnego księgowania wynagrodzenia oraz składek ZUS.
Termin płatności wynagrodzenia Użytkownik może zmienić w pierwszym miesiącu księgowania w serwisie lub w miesiącu rzeczywistym (gdy aktualny miesiąc księgowy pokrywa się z miesiącem rzeczywistym).
Przy wystawianiu rachunku domyślnie będzie pojawiała się wybrana opcja wypłaty wynagrodzenia.
Zmiany wyboru wypłaty wynagrodzenia przedsiębiorca może dokonać z poziomu Firma ➡ Pracownicy ➡ Umowy ➡ Rachunki wybierając opcję +wystaw nowy.
Wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę może stanowić koszt prowadzenia działalności:
Zmiana opcji księgowania wynagrodzenia jest możliwa tylko w pierwszym miesiącu księgowania w serwisie bądź w styczniu bieżącego roku.
Składki ZUS z tytułu umów o pracę w części finansowanej przez pracodawcę stanowią koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym należne było wynagrodzenie, jeżeli zostały zapłacone w terminie (dla osób fizycznych oraz spółek nieposiadających osobowości prawnej przypada on do 20-tego dnia następnego miesiąca). W przypadku opłacenia składek ZUS po tym czasie będą stanowiły one koszt uzyskania przychodu zgodnie z datą faktycznej zapłaty.
Składka wypadkowa jest edytowalna i można ją zmienić w miesiącu księgowym kwietniu w danym roku oraz w pierwszym miesiącu księgowania w serwisie. Ma ona zastosowanie do przychodów wypłaconych lub postawionych do dyspozycji pracownika w tym miesiącu.
Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe jest ustalana na rok składkowy, który trwa od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku. Reguluje to art. 27 w zw. z art. 2 pkt 8 ustawy wypadkowej.
Każdy pracodawca, bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników, zobowiązany jest założyć i prowadzić ewidencję czasu pracy w zakresie przewidzianym przepisami prawa pracy.
W tym miejscu można podać domyślnie wartości dotyczące pracy w porach nocnych, domyślnie są to godziny między 22:00 a 06:00 można je zmienić na godziny pomiędzy godziną 21:00 a 07:00 rano.
Można tutaj również określić czas przerwy niepłatnej określając czas jej trwania w minutach.
W sytuacji tworzenia odrębnej ewidencji czasu pracy dla poszczególnych pracowników mamy możliwość zmiany domyślnych wartości w zakładce Firma ➡ Pracownicy ➡ Ewidencja czasu pracy.
Więcej na ten temat tutaj.
Dokumenty wysyłane do pracowników np. lista płac może być szyfrowana za pomocą PESELU lub indywidualnego hasła.
Większość pracodawców została objęta obowiązkiem utworzenia w swoim zakładzie pracy Pracowniczych Planów Kapitałowych. Ostatni etap przystąpienia do planu (podpisania umowy o prowadzenie) przypadał na 10.05.2021.
Umowa o prowadzenie PPK jest konsekwencją umowy o zarządzanie. Zawierana jest w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, którzy nie złożyli deklaracji rezygnacji (18-55 lat) lub przystąpili do programu (55-70 lat). Dopiero po zawarciu umowy o prowadzenie PPK pracodawca jest zobowiązany do naliczania wpłat do PPK.
W zakładce Pracownicze Plany Kapitałowe pracodawca podaje kolejno:
W zakładce Firma ➡ Pracownicy ➡ Lista pracowników ➡ imię i nazwisko ➡ Pracownicze Plany Kapitałowe należy dokonać ustawień dla poszczególnych pracowników:
Autor: Marzena Łukasik, Ewelina Ciapara – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.