Zgodnie z definicją określoną w przepisach podatkowych, za środek trwały uznaje się budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością; maszyny, urządzenia i środki transportu oraz inne przedmioty, które zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie oraz są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do użytkowania, a ich przewidywany okres używania jest dłuższy niż rok.
Mogą się do nich zaliczać również i takie składniki, które są użytkowane na podstawie umów leasingu finansowego. Wówczas nie ma znaczenia okres ich użytkowania. Jako środki trwałe można uważać również inwestycje w obcych środkach trwałych oraz budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie.
Należy pamiętać, że zakup środka trwałego nie zalicza się bezpośrednio do kosztów. Staje się nim dopiero wartość czynionych odpisów amortyzacyjnych.
Przedmioty, które posiadają wyżej wymienione cechy mogą być wprowadzone do rejestru środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jednak gdy ich wartość netto przekracza kwotę 10.000 zł (dla nievatowców jest to kwota brutto), wówczas ich umieszczenie w rejestrze staje się obowiązkiem.
W systemie ifirma.pl wprowadzanie środka trwałego odbywa się poprzez zakładkę Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ Dodaj:
W identyczny sposób wprowadzamy wartości niematerialne i prawne.
W ewidencji wyposażenia ujmuje się przedmioty używane do prowadzenia działalności gospodarczej, o wartości z przedziału 1.500 – 10.000 zł netto (dla nievatowców podane wartości są kwotami brutto) lub o wyższej wartości niż 10.000 zł, ale przewidywanym okresie użytkowania ich w firmie nie dłuższym niż rok czasu.
Przedmiot uznany jako wyposażenie wprowadzamy do serwisu poprzez zakładkę Majątek ➡ Rejestr wyposażenia ➡ Dodaj:
Aby dany wydatek mógł być wprowadzony do kosztów, musi spełniać następujące kryteria:
Dany przedmiot nie wymaga dodatkowego ewidencjonowania, gdy jego wartość początkowa netto nie przekracza kwoty 1.500 zł.
Zakładka Wydatki ➡ Dodaj wydatek ➡ Koszt prowadzenia firmy ➡ faktura lub Koszt prowadzenia firmy ➡ inny.
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.