Po założeniu konta w serwisie nowy użytkownik dokonuje wyboru usługi i może ją zmienić w dowolnym momencie.
Podczas początkowej konfiguracji konta należy podać numer telefonu w celu ułatwienia dostępu oraz kontaktu, jednakże nie jest to obowiązkowe.
Po wybraniu usługi można zapoznać się z działaniem serwisu wybierając opcję JAK ZACZĄĆ PRACĘ.
Następnie po ewentualnym zapoznaniu się z informacjami PIERWSZE KROKI W SERWISIE wybieramy opcję ROZPOCZNIJ PRACĘ.
W kolejnym kroku użytkownik definiuje czy zarejestrował się do VAT czy nie.
Przykład 1.
Jeśli praca z serwisem ma rozpocząć się od np. miesiąca kwiwtnia a zarejestrowanie do VAT jest od maja, to w pierwszej kolejności użytkownik wybiera opcję nie jestem płatnikiem VAT. Następnie dokonuje stosownych księgowań jako nievatowiec i w miesiącu maju przekształca konto na płatnika VAT.
UWAGA!
Błędem będzie konfigurowanie konta w poniższy sposób:
Wybierając opcję automatycznego pobierania danych z GUS podajemy NIP działalności i wybieramy opcję pobierz dane z gus. Serwis wyświetli pobrane dane z GUS, które po sprawdzeniu i uzupełnieniu podświetlonych pól na zielono np. Nazwa skrócona, PESEL, Gmina oraz zaznaczeniu odpowiedniej opcji przy polu Adres zamieszkania oraz Urząd Skarbowy zatwierdzamy.
Przykład 2.
Po zatwierdzeniu pobranych danych firmy, serwis uzupełni dane dotyczące działalności gospodarczej podatnika automatycznie.
Ostatnią czynnością po uzupełnieniu danych firmy jest konfiguracja konta dotycząca rozpoczęcia współpracy z serwisem.
Przy konfiguracji konta nowy użytkownik wybiera miesiąc od jakiego chce rozpocząć pracę z serwisem tj. wprowadzić lub wygenerować pierwszy dokument.
Nowy użytkownik podaje miesiąc księgowy, od którego chce rozpocząć współpracę z serwisem i od tego miesiąca będzie miał możliwość wystawiania, wprowadzania i generowania dokumentów księgowych.
Przykład 3.
Jeżeli chcesz wystawić fakturę lub zaksięgować koszt z datą 16 maja 2023, ustawiasz 05/2023 jako pierwszy miesiąc pracy z serwisem.
Przy korzystaniu z opcji księgowości internetowej po pobraniu danych firmy z GUS należy przejść do zakładki Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Dane właściciela i uzupełnić Dane dodatkowe, które posłużą do tworzenia deklaracji podatkowych oraz ZUS rozliczeniowych i zgłoszeniowych.
Użytkownicy, którzy wybiorą opcję: Darmowa faktura lub Faktura+ nie są zobowiązani do uzupełniania powyższych informacji. Dotyczy to tylko użytkowników korzystających z pełnych opcji serwisu księgowości internetowej i biura rachunkowego.
Przykład 4.
Przedsiębiorca założył działalność gospodarczą w 04/2023 jako nievatowiec, następnie złożył formularz VAT-R informujący o staniu się płatnikiem VAT w 05/2023. Pierwszy miesiąc księgowania w serwisie wybiera jako 04/2023.
Przy pierwszej konfiguracji konta w serwisie nowy użytkownik wybiera opcję nie jestem płatnikiem VAT i zaznacza opcje:
Przykład 5.
Przedsiębiorca, który założył działalność gospodarczą w 04/2023 jako nievatowiec a dwa miesiące później przeszedł na VAT przy zakładaniu konta w serwisie powinien:
– założyć konto 04/2023 wybierając opcję nie jestem płatnikiem VAT.
Następnie należy dokonać stosownych księgowań jako nievatowiec i w miesiącu 06/2023 w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ VAT, przekształcić konto na Płatnika VAT.
W polu Data rozpoczęcia działalności jako płatnik VAT podajemy wtedy 06/2023 (miesiąc i rok stania się płatnikiem VAT).
Wskaźnik VAT dotyczy firm, w których sprzedawane są jednocześnie towary i usługi:
Jeśli firma nie oferuje usług, na które ustawa o VAT nakłada stawkę VAT Zwolniony (np. usługi finansowe, edukacyjne, związane ze zdrowiem, kulturą lub sportem) to wtedy wskaźnik VAT wynosi 100%.
Zmiany należy zatwierdzić przez wybranie opcji zatwierdź zmianę trybu.
UWAGA!
Zmiana jest nieodwracalna.
WAŻNE!
Użytkownik po założeniu konta w serwisie zobowiązany jest do wprowadzenia danych zgodnie z prawdą, a w razie jakiejkolwiek zmiany danych przedsiębiorcy należy dokonać zmiany m. in. w urzędzie, jak i również dokonać zmiany w serwisie.
Dokonane zmiany przez użytkownika w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Dane firmy będą widoczne również w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Zestawienie danych.
W zakładce Zestawienie danych widoczne będą wszelkie poczynione zmiany dotyczące firmy użytkownika, mogą to być: zmiana nazwy firmy, adresu siedziby firmy. Dodatkowo serwis poprosi o wybranie jednej z dwóch opcji odnośnie powodu edycji danych firmy:
UWAGA
W razie błędnej konfiguracji konta należy skontaktować się mailowo z Biurem Obsługi Klienta: bok@ifirma.pl.
Autor: Marzena Łukasik – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.