Straty i przeterminowane towary handlowe stanowiące koszty uzyskania przychodów

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą często narażeni są na straty w towarach, gdyż towary handlowe mogą ulec zniszczeniu, przeterminowaniu bądź zostają skradzione.

Zaliczenie straty możliwe jest po spełnieniu poniższych warunków:

  • strata musi być związana z całokształtem prowadzonej działalności,
  • jej powstanie musi być spowodowane działaniem niezawinionym przez podatnika,
  • musi być właściwie udokumentowana,
  • podatnik powinien podjąć właściwe działanie zabezpieczające powstanie tejże straty.

Podatnik, aby mógł uznać stratę za rzeczywiście poniesioną, zobowiązany jest do rzetelnego i wiarygodnego udokumentowania powstałej straty. W takiej sytuacji sporządzany jest protokół zniszczenia lub utraty towaru, który powinien zawierać:

  • numer i datę sporządzenia dokumentu,
  • datę zniszczenia/utraty towaru,
  • przyczynę zniszczenia/utraty towaru,
  • nazwę, ilość i wartość towaru (czynny podatnik VAT podaje wartość netto towarów a zwolnieni z VAT wartości brutto),
  • łączną kwotę zniszczonych/uszkodzonych towarów,
  • podpis osoby sporządzającej protokół.

W przypadku sprzętu elektronicznego, zobowiązani jesteśmy podsiadać dokument potwierdzający przekazanie sprzętu do utylizacji.

Protokół zniszczenia towaru dostępny jest tutaj.

Prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów wartość towaru zaliczana jest w koszty w momencie jego zakupu (otrzymania faktury lub towaru) w kolumnie 10 – Zakup towarów handlowych i materiałów według ceny zakupu.
Natomiast straty wykazujemy w kolumnie 13 – Pozostałe wydatki.

Powstałe straty w towarach handlowych należy przeksięgować na podstawie protokołu zniszczenia wybierając w serwisie dowód księgowy zakładka Wydatki ➡ dodaj wydatek ➡ Dowód księgowy

 



 
Przykład:
Przedsiębiorca prowadzący sklep spożywczy zakupił różne rodzaje jogurtów, które utraciły swoją przydatność do spożycia w lipcu 2018. Towary, które uległy przeterminowaniu należy udokumentować protokołem zniszczenia towaru.
Wartość towaru przeterminowanego to 1560,00 zł.

Powstałe straty w towarach handlowych należy:

  1. wyksięgować na podstawie dowodu księgowego z kolumny 10 (na minus), gdzie ewidencjonuje się zakup towarów i materiałów.
  2. przeksięgować na podstawie dokumentu księgowego do kolumny 13 na pozostałe wydatki (na plus).

Wyksięgowanie kwoty z minusem z kolumny 10 (Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu)

 



 
Przeksięgowanie towarów handlowych z plusem do kolumny 13 (Pozostałe wydatki)

 



 
Zapis przeniesienia towarów i materiałów handlowych do pozostałych wydatków w KPIR

 



 

Ważne:
Uszkodzonego, przeterminowanego czy skradzionego towaru nie wykazuje się w spisie z natury na koniec roku.



 

Więcej informacje na temat kradzieży firmowego majątku zostały omówione w tutaj.

 

Autor: Marzena Łukasik – zespół ifirma.pl

Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Nie musisz czytać pomocy
Nie musisz czytać pomocy

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce