Obrót jest liczony jedynie dla sprzedaży dla ww. podmiotów i nie sumuje się z obrotem na rzecz podmiotów gospodarczych.
Od 1 stycznia 2013 roku limit obrotów uprawniający do zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej wynosi 20 000 zł. Kwota ta dotyczy zarówno przedsiębiorców kontynuujących jak i rozpoczynających działalność.
Dla podatników rozpoczynających sprzedaż w trakcie roku, limit wyliczany jest proporcjonalnie. Do określenia limitu brany jest moment rozpoczęcia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a nie sam fakt rozpoczęcia działalności czy dokonania sprzedaży na rzecz innego podmiotu.
U vatowców do limitu wliczane są kwoty netto.
Przykład 1
Podatnik rozpoczął działalność gospodarczą w 2014 roku. Pierwsza sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych nastąpiła 13 stycznia. Limit jaki obowiązuje podatnika w 2014 roku wynosi 19 400 zł.
Przykład 2
Podatnik rozpoczął działalność gospodarczą w 2013 roku. Pierwsza sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych nastąpiła 15 lutego 2013. Limit jaki obowiązywał podatnika w 2013 roku wyliczany jest proporcjonalnie (analogicznie jak w przykładzie 1). Wynosi on 17 600 zł.
Serwis sumuje sprzedaż wchodzącą do limitu i informuje, o zbliżaniu się do wyczerpania limitu i o jego przekroczeniu. Sumowana jest sprzedaż zaksięgowana jako:
Raport dobowy z kasy rejestrującej wprowadzamy w zakładce “Kasa fiskalna” ➡ “Wydruk dobowy z kasy fiskalnej”.
Po wystawieniu paragonu może zaistnieć potrzeba korekty wystawionego dokumentu. Przepisy opisują 2 rodzaje dodatkowych ewidencji, które podatnik powinien prowadzić w przypadku zwrotu towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, jak również w przypadku popełnienia oczywistej pomyłki.
Zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności z tytułu sprzedaży, ujmuje się w ewidencji zawierającej:
Aby ująć zwrot lub reklamację w w/w ewidencji, należy wystawić w serwisie protokół anulowania sprzedaży:
Błędnie wystawiony protokół można edytować lub usunąć po kliknięciu na numer dokumentu.
Wystawiony protokół można pobbrać w pliku PDF po kliknięciu na ikonkę “Pobierz PDF” na dole strony. Opcja wydruku dostępna jest także na liście protokołów anulowania sprzedaży w zakładce “Kasa fiskalna”, po prawej stronie w ostatniej kolumnie miesięcznej ewidencji.
Miesięczną ewidencję zwrotów i reklamacji drukujemy także z zakładki “Kasa fiskalna”, po prawej stronie wybierając w ostatniej kolumnie “Pobierz PDF” ikonka wydruku.
Ewidencja stosowana w przypadku oczywistej pomyłki zawierać powinna dane:
Aby dodać pomyłkę ww. ewidencji, należy wystawić w serwisie protokół anulowania sprzedaży:
Błędną pozycję ewidencji można usunąć po kliknięciu na numer miesięcznej ewidencji – pojawia się lista pozycji ewidencji z danego okresu. Ewidencję można pobrać klikając na ikonkę “Pobierz PDF”. Opcja wydruku dostępna jest także w zakładce “Kasa fiskalna”, po prawej stronie w ostatniej kolumnie miesięcznej ewidencji.
W pozostałych przypadkach (np. zaliczki, nieoczywiste pomyłki) przepisy nie regulują, w jaki sposób wprowadzać dane do ewidencji lub korygować zapisy dokonane na kasie fiskalnej. Podatnik powinien jednak posiadać dokumentację, będącą podstawą do rejestrowania w ewidencjach innych wartości niż wykazanych w raportach fiskalnych.
Aby podatnik mógł skorzystać z ulgi, muszą być spełnione następujące warunki:
W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, kwoty na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika.
O instalacji kasy zarówno serwisant kasy jak i podatnik mają obowiązek powiadomić właściwy urząd skarbowy w terminie 7 dni od daty instalacji. Po otrzymaniu zawiadomienia, urząd nadaje kasie numer ewidencyjny, który należy w sposób trwały nanieść na kasę.
Zwrot ulgi odbywa się na pisemny wniosek podatnika. Wniosek powinien zawierać:
Dodatkowo do wniosku należy dołączyć:
US dokonuje zwrotu w terminie 25 dni od złożenia wniosku.
Brak możliwości rozliczenia ulgi.
Naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.
Obowiązek posiadania kasy fiskalnej wynika wprost z ustawy o podatku VAT. Przedsiębiorcy, którzy chcą omijać przepisy, powinni pamiętać, że mogą z tego tytułu narazić się na poważne konsekwencje. Jeśli już przedsiębiorca posiada kasę fiskalną, to musi znać przepisy w tym zakresie. W dzisiejszej publikacji napiszemy, o czym pamiętać w przypadku awarii kasy fiskalnej.
W ustawie o podatku VAT mowa jest również o tym, jak postąpić w sytuacji, w której dojdzie do braku możliwości kontynuowania sprzedaży na kasie fiskalnej. Może to nastąpić z różnych powodów, najczęściej będzie to awaria urządzenia lub brak dostępu do internetu. Zobaczmy, co przepisy mówią na ten temat wprost.
Jeżeli z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy nie może być prowadzona ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, to ma on obowiązek ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej |
Ważne!
W przypadku gdy ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, przedsiębiorca nie może dokonywać sprzedaży |
Przepisy nie nakładają na przedsiębiorcę obowiązku posiadania kasy rezerwowej |
Z przepisów wynika więc, że w przypadku awarii kasy fiskalnej, jeśli nie ma kasy rezerwowej, należy zaprzestać sprzedaży. Jednak obecnie dominujące stają się kasy online i w postaci oprogramowania i w takim przypadku nie musi dojść do awarii, wystarczy że nie będzie dostępu do internetu i co wtedy?
Jeśli przedsiębiorca posiada kasę online, to jednym z podstawowych warunków, żeby ta kasa działała, jest stałe łącze z internetem. W przypadku kas online dochodzi do przesyłania danych na zewnętrzne nośniki danych. Cała ewidencjonowana sprzedaż jest przekazywana w czasie rzeczywistym do systemu zwanego Centralnym Repozytorium Kas (CRK), które jest prowadzone przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Dla kas tego typu wprowadzony został odrębny przepis do ustawy VAT.
Jeśli z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy nie można zapewnić połączenia z internetem to w zależności od tego, czy jest to przyczyna czasowa, czy trwała obowiązują inne zasady postępowania: 1. Przyczyna czasowa. Przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn. 2. Przyczyna trwała Przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych |
Jak się okazuje, brak internetu nie pozbawia przedsiębiorcy możliwości kontynuowania sprzedaży, pod warunkiem że niezwłocznie po ustaniu przyczyny cała sprzedaż zostanie zaewidencjonowana. Natomiast jeśliby się okazało, że jest to przyczyna trwała, to przedsiębiorca musi uzyskać zgodę naczelnika urzędu skarbowego na przesył danych w pewnych odstępach czasowych. Przedsiębiorca nie może bagatelizować tych zaleceń.
Kolejna sytuacja, z jaką możemy mieć do czynienia, to awaria kasy fiskalnej przykładowo na bezobsługowej myjni czy też w innych tego typu urządzeniach do sprzedaży towarów lub usług. Nie ma tutaj przepisów, które wprost można by było odnieść do takiej sytuacji. Przywołamy więc jedną z interpretacji podatkowych nr 0112-KDIL3.4012.223.2024.2.MC z dnia 8 lipca 2024 r. W opisanym przypadku zwrócono uwagę, że do awarii takiej kasy może dojść z dwóch przyczyn:
W przypadku zawieszenia działania kasy należy zaewidencjonować różnicę w sprzedaży niezwłocznie po wykryciu takiej sytuacji. Natomiast po wykryciu awarii kasy należy natychmiast zaprzestać sprzedawania usług aż do czasu usunięcia awarii.
W przypadku awarii kasy fiskalnej i zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej przepisy przewidują bardzo poważne sankcje. W takim przypadku naczelnik urzędu skarbowego nakłada na przedsiębiorcę dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Jak widać, jest to bardzo dotkliwa kara, więc nie ma co ryzykować.
Za brak ewidencji na kasie fiskalnej grożą sankcje w wysokości 30% podatku naliczonego. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się
Oczywiście sankcje i kary będą nałożone tylko wtedy, kiedy przedsiębiorca nie zastosuje się do przepisów. Jeśli jego działania nie będą budziły wątpliwości, nie musi obawiać się ukarania.
Z ustawy o podatku VAT wynika, że przedsiębiorcy, mają obowiązek ewidencjonować na kasie fiskalnej sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, o ile nie przysługuje im zwolnienie z ewidencji, o którym jest mowa w Rozporządzeniu.
W dzisiejszej publikacji opisaliśmy sposób postępowania w przypadku awarii kasy fiskalnej. Odmiennie będzie wyglądał tryb postępowania dla kas z papierowym i elektronicznym zapisem kopii, a inaczej dla kas online i wirtualnych. W jednym i drugim przypadku przedsiębiorca musi podjąć stosowne kroki, żeby nie narazić się na sankcje ze strony urzędu skarbowego.
W przypadku kas starszego typu z papierowym i elektronicznym zapisem w przypadku awarii kasy można kontynuować sprzedaż, jeśli przedsiębiorca posiada kasę rezerwową. W przeciwnym razie należy zaprzestać sprzedaży aż do czasu usunięcia awarii.
W przypadku kas online i w postaci oprogramowania jedynie brak internetu może blokować sprzedaż. Jeśli będzie to krótkotrwały okres, to przepisy pozwalają na uzupełnienie sprzedaży po ustaniu przyczyny. Jednak przy długotrwałym braku dostępu do internetu przedsiębiorca musi wnioskować do naczelnika urzędu skarbowego o możliwość ewidencjonowania sprzedaży w ustalonych odstępach czasowych.
Za niezastosowanie się do przepisów przedsiębiorcy grożą poważne sankcje.
Autor: Zespół ifirma.pl, Małgorzata Jagusiak
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.