Dla bezpiecznego działania firmy przedsiębiorcy zabezpieczają swoje środki trwałe ubezpieczeniem, aby w razie awarii móc dzięki odszkodowaniu szybko przywrócić pełną sprawność. Wraz z początkiem 2019 r. rozliczanie odszkodowań postanowił również usprawnić ustawodawca, wprowadzając zwolnienie odszkodowań z podatku dochodowego. Jak będzie wyglądać rozliczenie?
Odszkodowania otrzymane w związku ze środkami trwałymi nie były dotychczas traktowane szczególnie w zakresie Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Otrzymaną kwotę odszkodowania należało ująć jako pozostały przychód firmy podlegający opodatkowaniu; z drugiej strony do kosztów zaliczane były wydatki związane ze środkami trwałymi (np. odpisy amortyzacyjne od nowego środka trwałego).
Od 2019 r. opodatkowanie odszkodowań ulegnie zmianie. Zgodnie z nowo wprowadzonym art. 21 ust. 1 pkt 29b, wartość odszkodowania otrzymanego w związku ze środkiem trwałym nie będzie co do zasady podlegała opodatkowaniu. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia będzie jednak:
Co ważne, powyższe zwolnienie nie będzie dotyczyło odszkodowań związanych z samochodami osobowymi.
Uwaga!
Jeśli przedsiębiorca nabędzie nową maszynę lub dokona napraw w zniszczonej jeszcze przed otrzymaniem odszkodowania, co do zasady nadal ma prawo do nieopodatkowania otrzymanej kwoty. Istotne, aby poniesione wcześniej wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Jak zatem będzie wyglądało otrzymanie odszkodowania za zniszczony lub utracony środek trwały w 2019 r.?
Przykład.
W lutym 2019 r. w firmie produkcyjnej awarii uległa jedna z maszyn specjalistycznych. Koszt naprawy został wyceniony na 20.000 zł, a przedsiębiorca otrzymał odszkodowanie w kwietniu 2019 r., w wysokości 15.000 zł.
W zależności od postępowania przedsiębiorcy, rozliczenie będzie wyglądało następująco:
Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl
Wszystkie zamieszczone treści mają charakter informacyjny i edukacyjny. Żadna treść nie stanowi wykładni prawa, opinii prawnej czy podatkowej. Instrukcje w głównej mierze skupiają się na podstawowych przypadkach i nie rozpatrują wszystkich potencjalnych możliwości.
Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.