Likwidacja środka trwałego z działalności może mieć różne powody. Jednym z nich może być Wycofanie do majątku prywatnego.
Jakie konsekwencje księgowe się z tym wiążą?
Wycofanie do majątku prywatnego na gruncie podatku dochodowego jest dla przedsiębiorcy neutralne, ponieważ samo wycofanie nie jest traktowane jako dostawa towarów.
W przeciwieństwie do podatku VAT. Na gruncie podatku VAT wycofanie Środka trwałego do majątku prywatnego jest traktowane jak sprzedaż, dlatego w kwestii podatku VAT, jeśli przedsiębiorca miał prawo do odliczenia podatku VAT w momencie nabycia (nawet jeśli z tego prawa nie skorzystał) to w momencie wycofania środka trwałego jest zobowiązany do wykazania podatku VAT należnego od ceny rynkowej.
W serwisie likwidacji środków trwałych dokonujemy przez zakładkę Firma ➡ Majątek ➡ Rejestr środków trwałych ➡ Likwidacja.

Należy uzupełnić protokół likwidacji o takie informacje jak:

Następnie należy wybrać Przekazanie ŚT do majątku prywatnego

Po zatwierdzeniu formularza pojawi się komunikat dotyczący skutków podatkowych likwidacji:

Następnie należy uzupełnić Dane do korekty po likwidacji

Gdzie pojawi się informacja na temat korekty. W tej części należy wybrać jaki był sposób odliczenia podatku VAT, przy nabyciu Środka trwałego:

W przypadku dwóch pierwszych opcji, tj. całkowitego lub częściowego odliczenia VAT przy nabyciu, należy uzupełnić wartość rynkową Środka trwałego. To na podstawie tej wartości system wyliczy podatek VAT należny.

Po zatwierdzeniu w ewidencji sprzedaży VAT pojawi się odpowiedni zapis dotyczące podatku VAT należnego od wycofania Środka trwałego

Autor: Katarzyna Dudek – ifirma.pl
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.