Od początku 2013 roku dla wydatków należy wpisywać datę opłacenia – jest to ważne z punktu widzenia podatku dochodowego i podatku VAT. Jeśli wydatek był płacony np. gotówką w momencie zakupu, to wtedy można zaznaczyć checkbox zapłacono całość w dacie wystawienia.
W przypadku faktur dotyczących zakupu towarów handlowych i materiałów, na formularzu znajduje się opcja do wprowadzania kosztów wysyłki. Checkbox zapłacono całość w dacie wystawienia nie odnosi się do wartości wprowadzonych kosztów wysyłki. Te należy oznaczyć jako opłacone w zakładce wydatki ➡ lista wydatków ➡ wprowadź (przy danej fakturze w kolumnie pozostałe).
W latach 2013-2015 nieopłacone wydatki podlegały tzw. obowiązkowej korekcie, zgodnie z którą konieczne byłoby wyksięgowanie z kosztów nieopłaconej części wydatków po upływie określonych w przepisach terminów. Przeterminowanie w podatku dochodowym nie było uwzględniane dla wydatków wprowadzonych przez zakładkę majątek ➡ rejestr środków trwałych oraz wydatków związanych z użytkowaniem pojazdów osobowych niefirmowych, dla których koszty są księgowane po uwzględnieniu ewid. przebiegu pojazdu.
Jeśli np. środek trwały czy wartość niematerialna i prawna lub jakikolwiek inny wydatek został zakupiony we wskazanym okresie na raty i raty te będą płacone na rzecz sprzedawcy, prosimy o kontakt z BOK. Jeśli raty spłacane są np. na rzecz banku, traktujemy wydatek jako opłacony.
Takie sytuacje mają miejsce np. gdy kontrahent wystawi fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, gdy otrzymamy fakturę w miesiącu kolejnym po jej wystawieniu lub gdy chcemy rozliczyć VAT w kolejnym okresie.
W takim wypadku najbezpieczniejszym sposobem jest oddzielne księgowanie kosztu do KPiR oraz podatku VAT do ewid. zakupów VAT.
Jeśli wydatek został opłacony w dacie wystawienia lub najpóźniej w ciągu 150 dni od terminu płatności (dla wydatków nabytych po 1 stycznia 2016), to można skorzystać z formularza wydatku uniwersalnego w zakładce wydatki. Księgowanie wygląda wówczs następująco:
Dodatkowo należy oznaczyć wydatek jako opłacony w dacie wystawienia. Nie stosuje się tego formularza np. dla wydatków związanych z pojazdami.
W przypadku faktur wystawionych przed datą powstania obowiązku podatkowego polecane jest odrębne księgowanie do KPiR i ewid. zakupów VAT.
Wszystkie zamieszczone treści mają charakter informacyjny i edukacyjny. Żadna treść nie stanowi wykładni prawa, opinii prawnej czy podatkowej. Instrukcje w głównej mierze skupiają się na podstawowych przypadkach i nie rozpatrują wszystkich potencjalnych możliwości.
Jeśli informacji jakich szukasz nie znalazłeś w naszej bazie wiedzy - zadzwoń do nas 71 769 55 15 lub porozmawiaj z konsultantem na czacie . Możesz też napisać maila na bok@ifirma.pl. BOK jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00.
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.